GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 23

Rede gehouden bij de overdracht van het rektoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

21

Kiezen de Synoptici immer als uitgangspunt den Zoon des Menschen en trachten ze elk op zijn wijze aan te toonen, dat Hij de. Zoon van God is, Johannes zet dat laatste steeds voorop, wil laten zien, dat Jezus God blijft, dat in Hem als God moet worden geloofd, doch dat Hij heeft aangenomen een ware menschelijke natuur»'). De Logos, Zoon van God, openbaart zich op aarde als lam Gods^s), komt in gehoorzaamheid den wil des Vaders volbrengen s'). Teekenen en wonderen wijzen op Zijn Godzijn, maar Hij was ook mensch als wij 88). Een getuigenis van Hem en over Hem gaat uit in de wereld ^9)_ Maar slechts door weinigen wordt Hij geloofd 8"). Alleen wie uit God geboren is, kent God 9'), het licht wordt door de duisternis niet onderscheiden ^^). Vandaar de groote strijd, de worsteling, die het optreden van Jezus brengt in de wereld 9^). Dat alles mag de gemeente Gods niet afschrikken, haar niet doen twijfelen, zij blijve bij haar geloof: Jezus Christus, waarlijk mensch, is Zoon van God ^'^), dat is de waarheid, een andere is er niet s^). Maar die waarheid houdt dan ook in, dat er weer gemeenschap is tusschen hemel en aarde s«), wie gelooft in Christus als Zoon van God, heeft het eeuwige leven9'). Zoo hooren bij elkander: geest, geloof, waarheid, vrijheid, eeuwig leven, licht, heerlijkheid, maar ook vleesch, ongeloof, verzet, leugen, duisternis, oordeel, dood ^^). En boven dat alles staat het onveranderlijk raadsbesluit Gods^s). Indien het licht door een prisma valt, breekt het in zeven kleuren en juist de zeven kleuren doen iets ontwaren van den rijkdom van het licht. Zoo schittert het evangelie voor ons door zijn viervoudige heerlijkheid. De rijkdom van het werk van Christus is niet in één boek door menschen geschreven te bewonderen, de vier evangeliën doen in hun eenheid er ons iets van verstaan. Hier herinnert ge U Irenaeus' uitspraak: viervormig is het evangelie, het vindt zijn samenhang in den eenen Geest 'o"). Elk organisme is een wonder. Ge kunt niet zeggen, waarom het juist die leden heeft, waarom niet meer of niet minder, waarom geen gansch andere dan er zijn. Maar eenheid ziet ge, waar ge ook blikt. Zoo is de eenheid van het evangelie, vier evangelisten teekenen als om strijd de heerlijkheid aan den eenen Christus, het vleesch geworden Woord, de Zoon van God en het doel, dat elk op zijn wijze najaagt is: opdat gij gelooft. Reeds bij de evangeliën, kwam uit, dat we om tot het wezen door te dringen hadden af te trekken het hic et nunc. Nog veel meer is dat het geval bij de brieven der apostelen, die ik thans kort voor U heb te typeeren; en dat wel daarom, omdat de brieven meer nog dan de evangeliën als gelegenheidsgeschriften zijn ontstaan. Nu heb ik reeds gezegd, dat ik volstrekt niet bedoel te beweren, dat die aan-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's