GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 9

Rede gehouden bij de overdracht van het rektoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

7

elkaar hoorende geschriften voor de aandacht. Zeg ik het zóó, dan hoort ge al, dat hier iets wronderbaars is. Paulus zond een brief naar Rome en meer dan één naar Korinthe. Het evangelie van Johannes werd het eerst in Klein Azië gelezen, dat van Mattheus wel het eerst in Palestina. Hoe zijn al die boeken bij elkaar gekomen en niet slechts bij elkaar gekomen, maar zóó verbonden, dat ze als samengroeiden en gezamenlijk gingen vormen die eenheid, die nu reeds eeuwen lang zonder eenig bezwaar het Nieuwe Testament wordt genoemd ? Immers, die eenheid is in meer dan een opzicht iets anders dan een verzameling van boeken. Niet slechts, dat de op verschillende plaatsen en tijden geschreven boeken blijkbaar bijeen hooren, wordt door ons woord Nieuwe Testament uitgesproken, maar ook dat deze nieuwe eenheid jezag heeft, een gezag gelijk, aan hetgeen aan het Oude Testament reeds lang werd toegekend, een Goddelijk gezag. Wat weer te merkwaardiger is, omdat niet alleen in den ouden tijd van meer dan een boek, dat we thans in het Nieuwe Testament aantreffen, de kanoniciteit zeer ernstig is bestreden, maar zelfs bv. de evangeliën aanvankelijk niet schijnen te zijn beschouwd als met Goddelijk gezag bekleed. Ons onderzoek loopt dus over de vraag, wat te denken van die__gezaghebbende eenheid gevormd door aanvankelijk los nevens elkaar staande geschriften^ '"'' Ik moet mijn onderwerp nog even nader afgrenzen. Uit de geschiedenis van den kanon is bekend, dat niet slechts de eenheid vah het Nieuwe Testament in geding is geweest, maar ook zijnafgeslotenheid. Anders gezegd, het ging niet alleen om de vraag, behooren de ge^ schriften bij elkaar, maar ook om deze andere, welke geschriften behooren tot het Nieuwe Testament, moet de mogelijkheid opengelaten, dat er nog nieuwe bijkomen. Over dat laatstef punt spreek ik heden niet. De kerk heeft één Nieuwe Testament gehad, gelijkwaardig aan het Oude Testament, eer vaststond, welke boeken in dat Nieuwe Testament behoorden. Men heeft een tijdlang in de eene kerk een Nieuw Testament gehad, dat ten deele andere geschriften bevatte dan een andere kerk had gebundeld. De eenheid was er eerder dan de afgeslotenheid en tot die eenheid bepaal ik mij voor heden. Nu is de vraag, naar welke methode moet een onderwerp als het onze worden behandeld. Ik zeide reeds U te zullen aantoonen, dat ik spreek over iets, dat rechtstreeks met onze Gereformeerde belijdenis in verband staat. Zoo heb ik een principieel deel, waarbij het er op ^ aankomt deduktief te laten zien, hoe het beginsel: de Schrift het" Woord Gods, waarvan alle exegese en wat dies meer zij, heeft uitte gaan, leiden moet tot de erkenning van de eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring. Maar het bleek al, dat we ook in aan-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's