GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 50

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 50

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

48

worden gesproken. Maar wel kan worden verklaard, dat Jezus, als Hij over den ingang in het Godsrijk heeft gehandeld en daarop de gelijkenissen heeft laten volgen, die uiteen zetten, hoe het koninkrijk der hemelen zich ontwikkelt ^), andere gedachten meer naar voren doet komen. Jezus gaat meer wijzen op Zijn eigen werk. De botsing met de Farizeërs komt duidelijker uit, de strijd wordt scherper. De discipelen komen tot de openlijke belijdenis, dat Jezus de Christus, de Zoon van God is, de Messias sticht zich een eigen gemeente — maar van datzelfde oogenblik af begint Jezus te spreken van Zijn lijden ^). Het onderricht concentreert zich dan verder op lijden en heerlijkheid en in verband daarmede worden andere dingen onderwezen. Ook dit staat niet op zichzelf. We behoeven het niet in den breede uit te werken. In het algemeen kan gezegd, dat ook later in de apostolische prediking, het lijden en de heeriijkheid van Christus het hoogtepunt is, dat is het wat de apostelen als getuigen van Jezus' verrijzenis ^) hebben te verkondigen •*). Zoo is er dus in de prediking van onzen Zaligmaker een voortdurende opklimming en die opklimming is normatief, d. w. z. ze heeft niet slechts moeten dienen in de dagen Zijner omwandeling op aarde, het is de voortgang, die altijd weer de prediking maakt. We kunnen trachten een slotsom op te maken voor de eerste periode. Ze is de grondleggende. De feiten loopen af, het zijn de feiten, waar het altijd op aan zal komen, totdat Christus wederkomt op de wolken des hemels. Maar de prediking loopt niet af. Wel is ze in zichzelf volledig, normatief noemden we haar zelfs, omdat ze in alle tijden moet worden herhaald, doch er is meer noodig. En dat in dubbel opzicht. Jezus heeft zelf gezegd, we wezen er in ander verband reeds op, dat het Hem gezien den toestand, waarin de apostelen verkeerden, onmogelijk was reeds tijdens Zijn verkeer met hen op deze aarde hun alles te openbaren % hoewel Hij in het laatst van Zijn leven reeds gezegd had, wat Hij eerder niet had kunnen zeggen ^). Zoo doelt Jezus ') Zie Komm. Matth., bl. 385 vlg. — ^) Matth. 16 : 21. — 3) Hand. 1 :22 enz.; Joh. 15 : 26 enz. — *) 1 Kor. 2 : 1. — «) Joh. 16 : 12. — e) Joh. 16:4.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 50

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's