GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 29

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

27

De verschillen zijn er tusschen de evangeliën, het meest tusschen dat van Johannes en de andere, maar dat geeft nog niet genoeg om gezien de overeenstemming verschillende fasen in de geschiedenis der openbaring te onderscheiden. Als we later meer gegevens hebben verkregen, zal duidelijker onderscheiding mogelijk blijken. Met deze onderscheiding der bronnen in drie groepen is op zichzelf al iets omtrent het verloop der Nieuwtestamentische Godsopenbaring gezegd, juist omdat die bronnen zelf openbaring zijn. Daarom noemden we het nu gevondene reeds een niet onbelangrijk resultaat, dat ons later helpen kan, als we het geheel der ontwikkeling zullen pogen te schetsen. Een enkele vraag blijft bij dit onderwerp nog ter behandeling over. Het is met het schrijven van brieven en evangeliën niet afgeloopen. De boeken zijn ook verzameld, gebundeld. Zeer zeker is deze verzameling een daad van zeer veel gewicht. Eerst als de boeken, die op elkander waren aangelegd en door hun bijzonder hen van alle andere boeken onderscheidend karakter bij elkander behooren, bij elkander zijn gekomen, is er een Nieuw Testament. In die verzameling werkt zeer zeker openbaring. Dr. Kuyper wil hier zelfs van inspiratie spreken ^). Het wil ons echter voorkomen, dat deze openbaring Gods, in de geschiedenis der openbaring niet meer thuis behoort. De verzameling bracht geen nieuwe stof, ze is een formeele daad en de openbaring Gods in deze is bewaren en naar elkander doen komen en doen belijden. Maar nieuwe openbaringen in dien zin, dat meerdere kennis van God wordt meegedeeld, is hier niet. Daarom moet de geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring ophouden, als het laatste in het Nieuwe Testament opgeteekende feit is geschied, het laatste woord gesproken, het laatste boek geschreven. Het is merkwaardig, dat die drie dingen in tijd ongeveer samenvallen. Het gaat hier om de geschriften van Johannes, de openbaring, die hij op Patmos ontving en het woord, dat 21 : 23—25 in zijn evangelie is ingelascht. Wanneer de Bijbelsche Geschiedenis op-| ') KUYPER, a.w., II, bl, 494 vlg.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's