GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 15

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

13

Zoon, zoo juicht de schrijver, die zelf in de nieuwe bedeeling leven mag O- Dat geeft aan die nieuwe bedeeling een eigen kenmerk, dat haar van de voorafgaande duidelijk onderscheidt. Trouwens op deze gedachte komt de schrijver van den brief aan de Hebreen, om ons nu maar tot hem te bepalen, telkens terug. De ouden zijn van ons te onderscheiden in hun leven in het geloof % in hun betrekking tot het beloofde goed ^), er zijn twee testamenten *), het Aaronietische priesterschap is voorbij % De eenheid wordt daardoor niet weggenomen, het blijft één spreken Gods, wij staan in hetzelfde geloof"), maar toch we leven in den tijd, dat Jezus gekomen is, dat Hij Zijn werk op aarde heeft volbracht, de tijd der schaduwen is niet meer, de dagen der vervulling zijn aangebroken, het gaat zonder onderbreking aan op het einde''). Nog mag er op gewezen, dat de profetie langen tijd heeft gezwegen. Met Maleachi sterft de laatste der profeten van de oude bedeeling en dan moet het eeuwen duren, eer het profetisch woord weer klinkt. Door die lange pauze heeft God zelf bedeeling van bedeeling gescheiden en zoo het recht gegeven van een Nieuwtestamentische openbaring te spreken. Daarmee is tevens gezegd, wat het kenmerk is der Nieuwtestamentische Godsopenbaring. Zeer zeker ook die van de oude bedeeling heeft Christus tot inhoud, komt van Hem. De apostel Petrus schrijft aan de verstrooide vreemdelingen, dat in de oude profeten de Geest van Christus van tevoren betuigd heeft, het lijden en de heerlijkheid, die Hem zouden overkomen ^). Maar ook hij laat er op volgen, dat ons door den Heiligen Geest nog een andere prediking is gebracht. In de nieuwe bedeeling komt de groote Profeet op aarde. Hij lijdt en sterft en staat op en is daar zelf de volmaakte prediker van'). In de nieuwe bedeeling vallen de centrale wonderen der genade en daarom kan ze meer dan de oude heeten de periode van Christus en van den Heiligen Geest. In verband ^daarmede toont ze eigen trekken, de tijd beschreven in ') Hebr. 1 : 1—4. — 2) Hebr. 11 : 3. — =) Hebr. 11 : 39, 40. — 4) Hebr. 8 : 6 - 1 2 . — B) Hebr. 9:11 vlg. — «) Hebr. 12:1—4. — ' ) Hebr. 9 : 28; 10:12—14 etc, - 8) 1 Petr. 1 : 11. — 9) NöSGEN, a.w., I, bl. 3.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's