GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 39

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

29 :h is hier ( Ie theorie istisch is iven-indi)ch staan [;i izelf: zej ; 3 en ook j | door den'•

heden in de wereld buiten ons, dus ook in deze dingen — wordt hier louter psychisch. Doch ook de indirecte band tusschen de kennis als resultaat van logische activiteit eenerzij ds en deze dingen als logische objecten aan den anderen kant is daarmee verbroken. Afortiori wordt daarmee de realistische waarheidsopvatting onbruikbaar. Om dit te demonstreeren legt GORGIAS haar aan de subjectivistisch geïnterpreteerde kennis der individuen ten maatstaf aan: de conclusie lag voor de hand: naar deze maatstaf metend moet men wel zeggen: „Niets is waar" 42). Wilde men deze conclusie vermijden, dan moest men overgaan isten. Bij \ tot wijziging der beteekenis van het woord „waarheid". een vrij' Steeds sprak dit van „vastheid", en overal zochten de aanlealogisch; hangers van de pseudo-religie die in den kosmos; maar leven ook | hoe groot het gevaar ook was, dat reeds daarin school, Ie Eleati-j de realisten hadden nog steeds het juiste inzicht belividueele i waard, dat deze vastheid insloot: samenhang, ook op het [t volgens: terrein van het logische, niet alleen met den medemensch Ie rechtsmaar ook met al het overige in den kosmos. Het indivigels, door dualistisch subjectivisme der sophisten loochent echter het trekken, bestaan van deze samenhangen; de „vastheid" die rest is 2 anderen alleen de zekerheid van het individu, dat z'n denken ier tegenen het door hem gedachte, die beide in hem zijn, wérkelijk i s 43).

e kennis e objectsaschelijke k ontstelimenhang allereerst :en analy'scheiden

Dat geldt echter van al het gedachte, zoowel van wat naar realistische opvatting waar, als van wat naar dezelfde opvatting valsch is. PHOTAGORA.S kan dan ook niet meer toegeven, dat er een verschil bestaat tusschen „waar" en „valsch". „Alles is waar" luidt één zijner stellingen, die wel in scherpe tegenspraak schijnt met die van GORGIAS, maar inderdaad precies hetzelfde zegt: het eenige verschil ligt hierin, dat GORGIAS om z'n tegenstanders in discrediet te brengen het woord „waarheid" in realistischen zin ge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's