GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gevraagd wordt naar de beteekenis van Pred. 7:16^ 17: Wees niet al te rechtvaardigi noch houd u zelven al te wijs; waarom zoudt gij verwoeisting over u brengen? Wees niet al te goddeloos, noch wees al te dwaasi; Waarom izoudt gij sterven buiten Uwen tijd? ”

De bedoeling der vraag iZal wel zijn: hoe kan nu ooit iemand te zeer de rechtvaardigheid betrachten zoodat net hem schaadt? Schieten wij niet veeleer steeds daa.rin te kort? En is het al niet erg genoeg als iemand goddeloos is; hoe kan m^en dan gewaarschuwd worden., niet «••1 te goddelooiS te zijn? Een be eitje fcaia er dus wel bij door?

Het antwoord op deze vragen is duidelijk; maar hóe moeten we dan aan meit deizen text?

We zouden zeggen: bedenik allereerst, dat de auteur van dit boek, naar den aard ervan, zich gaarne paradoxaal uitdrukt. Zoo ook hier. En let ia dei tweede plaats (wat altoos moet, maar jhier vooral) nauwkeurig op het verband.

Dan leert u heit voriga vers, , dat het gaat over het probleem, 't welk ook in Psalm 73 wordt behandeld: hoe is het mogelijk, dat leien rechtvaardige in zijn gerechtigheid omkomt, terwijl er ©en goddelooize is, die .n ^ijne boosheid zijnei dagen verlengt? Wie daanoiver gaat peinzen, loopt tweeërlei gevaar.

Ten eerstel, dat hij al te rechtvaardig wordt, d.w.|Z, . zooals wg het ook wel uitdrukken: echtvaardiger dan God. Dan meent hij het beter te weten dan Deze; doet als Job, die zijne ziel meer rechtvaardigde dan God (Job 32:2), en zou dientemgevolge, al te wijs zijnde, verwoesting over zich brengen, waint God kan zulk een overtreiding van het denken niet ongewroken laten.

Er bestaat eohteir ook oen andere mogelijkheid, voor menschen, wier omstan-digheden en aanleg anders zijn dan die dea' vorige groep. Zij hollen den anderen kant uit en worden al te goddeloos. Ze bekommeren zich nu niet meer er om hoe zo wandelen, walnlt het lot der godvreezienden en der goddeloazen blijkt toch hetzelfde te zijn. Dat is al te dwaas, en het resultalat zou kunnen , zijn, dat zij maar Gods rechtvaardig oordetel sterven moesten ©er mensohelijkerwijize gesproken hun tijd er was.

Deize beide Uitersten moet de mensch vermijden en bedeuken wat het volgpnde vers leert omtrent den g, Ulden middenweg: „Het is goed, dat gij daanaaja vasthoudt en trek ook Uw© hand van^ dit niet af; want die God vreest, dien ontgaat dat al." Houd de grondgedachte van beide vermaningen vast. Laat u voor die beide dwalingen waarschuweUi en ge zlult ondervinden, dat die waarlijk God vreest en gieloovig aan Hem het oordeel O'Vedaat, ook al beigrijpt hij lang niet alles, den goeden koiei^s zal houdeni in vreUjgde eni smart beide en al dat kwade izal ontgaan. Hem treffen niet Gods oordeelen, maar hij ondeirvindt, dat de vree, ze des Hoeren het beginsel der wjsheid en de bron vain alle waar gtelulc is.

Men vraagt ons, of het goed is, dat enkele onjzer voormannen (wier napiien d© vragier ons no'emt, doch hier niet vermield worden, omdat ik alles wiat personen geldt buiten deze rubriek wil houden) een' met name genoemden cursus aanbevelen^ terwijl aan vrager beleend is, dat personen door het volglen vjalnl dien cursus van de Gei'eformieerde waarheid zijn afgewe-. ken en deze cursus een theosophisch-boeddistisch karalcter draagt ?

Ik zou in zoo'n g|eval dergelijke feiten, als de vrager schijnt te weten èn aan, ga!and6 den verkeerden inhoud van de leerstof dier cursussen èn aanigaande de verkeerde gevolgen ervan bij sommigen, aan de personen, die hUn naam ter aanbeveling gaven, mededeelen. Want het staat vast, diat die personen zooi iets absoluut niet zouden willen en schrikjeein; zouden van de gevolgen hunner daad. En' dan zijn zij oud en wijs genoeg om lallo maatregelen te nemen teü einde hun aanbeveliag niet langer een kwade zaak steUne, maar veeleer een ernstige waarschuwing van hen uitga opdat dit kwaad niet voortwoeketre. Doordat hun 'aanvankelijke steun hUn goede gezindheid toonde, izal idie waarschuwinig dan nog m-eer kracht hebben. Het zou echter ook kunnen , zijn, dat vraig, er zich vergiste, en 'dan zullen de 'bedoelde personen' hem wel van ongelijk willen overtuigen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

VRAGENBUS.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1921

De Reformatie | 8 Pagina's