GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Zondagsschool in de Ver. Staten.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Zondagsschool in de Ver. Staten.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

II.

Een der voornaamste facitoren ter samenbinding en samenwerking van het oogensohijnlijk zoo hopeloos verdeeld evangelisch Christendom in de Vereeniigde Staten van Noord-Amerika (Zie „De Refo-rmatie", 29 April 1921), is de Zondagsschool. Toen ons volk hier eerst kwam, hadden onze leiders er niet veel mede op. Aan DT A. G. Van Raalte woirdt het gezegde toegeschreven: „Ik wenschte wel dat die ezel (de Zondaigsschool) nooit geboTen ware geweest". In Christelijke Gereformeerde kringen spxalk men soms van haar als een Trojaansch Paard en hoogstens een „voorhof der heidenen". Doch langzamerhand is de stemming veranderd en in alle gemeenten der Geref. kerk en in bijnai alle Chr. Geref. kerken hier te lande is de Zondagsschool thans een integreerend deel der kerkelijke werkzaamheden, naast de Catechisatie.

Zelfs op plaatsen waar Christelijke scholen zijn, heeft men nog Sabbatscholen voor de kinderen der gemeente. Want, laat dat wel in het oog worden gehouden, in Amerika bestaan' de leerlingen der Zondagsscholen als regel uit het kroost van het kericvolk en slechts bij uitzondering uil de 'kinderen van het religieus Verwaarloosd deel onzer bevolking. De laatste soort noem!, men gewoonlijk „mission Sundayschools", de anderen „Sunday'School", „Sabbathsdhool", „Bible School" of „Church 'School".

En deze inrichting is een groot e macht ge-WOT'den i n ons land. Op heden zijn er in Noord-Amerika ongeveer 156000 Zondagsscholen met over anderhalf miUioen onderwijzers en ., officers", terwijl er bijna negentien millioen leerlingen zijn ingeschreven.

Het getal scholieren in geheel de wereld wordt berekend op. derlig millioen, zoodat er in ons land meer dan de helft gevonden wordt van de groote armee der Sabbathschool.

Welgeoirgani seerd is deze inrichting. Er zijn twee groote organisaties die leiding geven aan de beweging. De eene is.de „Sundayschooi Council" van evangelische kericen, bestaande uit vertegenwioordigers van 32 kerkengioepjen; de andere is de „International Sundayschool Association", die takken heeft in alle Staten onzer Unie in alle counties, en b'ijna op alle plaatsen, en dat in Canada zoowel als in de V. S.

Onlangs is een regeling gemaakt waardGOï deze twee 'meer daJi tevoren zullen samenwerken. Eerstgenoemde „Council" houdt zidh meer bezig met de uitgave van allerlei literatuur loyer de S. S. Laatstgenoemde „Association" legt zich meer toe op het houden van Conventies enz.

Voo-rtaan 'znllen ze al het toogelijke doen om heel ons land te overdekken met Zondagsscholen, daartoe aangespoord door de ontdekking, gedaan door de „surveys" onder leiding der „Inter-Churdh Movement", dat er binnen de grenzen onzer Unie nog zes en twintig millioien kinderen en jongelieden zijn, die 'heel geen godsdienstonderwijs ontvangen... In onzen Slaat Michigan alléén zijn er over een half millioen van schoolgaande kinderen zonder religieus ondeïwijs. Zij staan geheel buiten de kerkelijke o-rganisaties. Men vergete niet dat b.v. in Michig[an slechts 32 pïocent der bevolking is aangesloten aan eenige Kerk, Roomsch of Protestantsch. In andere Staten is dat getal nog lager. Tenziji de Zondagsschoolbewegin|' toeneemt in kracht en omvang, zal een feitelijk paganisme steeds meer onze natie van God vervreemden. W-ant, laat het niet veiigeLen worden, in vele localiteiten is het de Sabbaitsohool, die dient als een wigge om den weg te banen voor de Kerk. Men begint gewoonlijk in nieuwe nederziettingen met een Zondagsschool te openen in het disiricLsschooligebouwtje, en daaruit wordt in vele gevallen eene 'kei^kelijke OiBganisatie geboren. De Zondaigsschoolzendeling, en er is een groot aantal van deze arbeiders, is de wegbereider voor de missionaire Dienaren des Woords.

Dat is een der redenen waarom de S.S. woirdt gewaardeerd in ons land. En dan is er een tweede reden waaro-m men deze beweging, met al de schaduwzijden eraan verbonden, hoog moet schatten als een facitor in ons godsdienstig leven: de Zondagsschool 'is. in vele kerkengroepen de eenige wat men hier noemt „religious educational agency", onder de Protestanten.

In de meeste kerkiengroepen is de oafcachisaitie geheel onbekend. Uitzondering zijn slechts de .Lutherschen, de Gereformeerden en tot op' zekere hoogte' Methodisten en Episcopaten. De-publieke scholen hebben op' zijn best een religieus tintje. Het eenig godsdienstig onderwijs, dat de jeuigd onzer natie krijgt — ik bedoel nu het ProiLestantsch deel, met de bovengenoemde uitzonderingen — is door middel der Sabbathschool.

Zoo deze inrichting ons jonge volk niet bereikt, groeit het op in onkunde omtrent God en goddelijke z.ak'en. En de toestand is alreeds zeer ernstig. Tegenover de negentien millioen onzer jeugd in de S. S. zes en Iwintig millioen daar buiten, ...

Gelukkig echter dat dit meer en meer wordt ingezien.

En de samenweriking; , z'oowel als de samenbinding waarvan ik in het begin sprak, wordt er gedurig beter op. Men begint er meer en - meer besef van te krijgen dat afzonderlijke kerkengroepen, elk op eigen gelegenheid weikend, ons volk nooit zullen kerstenen. De afstanden zijn veel te grooit. Het getal arbeiders is veel te gering. Er is niet genoeg geld beschikbaar voor verschillende kerikgebouwen. En in vele plaatsen is dé bevolking zoo hopeloos verdeeld met onze honderd en zeventig kericengroepen, dat samenwerking zqoals in de Zondagsschool, het éénige middel is om onze natie nog' eenigszins te zouten met het zout des Christendoms. Het is in vele gevallen eenvoudig de keuze tusschen een half ei — of een ledige dop-.

Het is dat besef, dat ook o-ns Hollandsch Gere-• formeerd volk in de V. S. steeds meer do-et medeleven en medewerken met de andere evangelischo kerkengroepen, die zich gespannen hebben voor den wagen der Zondagsscho-ol. De broeders en zusters der Geref. kerk gingen daarin die-der Chr, Geref. Kerk voor. Doch langzamerhand beginnen ook laatstgenoemden mede te itrekken.

En het is bemoedigend om te zien dat de samenwerking van ons Hollandsch Gereformeerd volk wordt gewaardeerd. Een jaar of twee geleden, o-p een jaarvergadering der Michigan International S. S. Association, zaten er op één keer zes sprekers - o-p het po-dium. Vijf ervan waren mannen met Hollandsch bloed in de aderen. Het feit dat o-ns volk wel gecatechiseerd is in de grondwaarheden der Heilige Schrift en helderder dogmatische begrippen heeft, is oiorzaak dat zijn bazuin vaak zuiverder too-n laat hooren, • dan die van andere leiders die nimmer cateohelisch onderwijs ontvingen. Dat is trouwens het zwakke punt in heel de Z-ondagsschoolbeweging, zo-o-als die . in - o-ns land bestaat: gebrek aan het - (rekken van z-uivere do-_gmati sche lijnen. Een oppervlakkige studie der Heilige Schrift, meestal het historisch deel ervan, zonder dieper in te gaan op de groote dogmatal van het Woord des Heeren, leidt nolens volens tot belreurenswaardige oppervlakkigheid in de leer. Een der gevolgen daarvan is het meegevo-erd worden met den stroom van allerlei ketterij. Beroep; op de letter d-ar H. S., schermen met een" tekst ; of walt, verblindt e-n verleidt de scharen menigmaal., Vandaar de opgang gemaakt door Adventisten, door „Breijhren", door Russel en door Chiliastische drijvers, niet rekenend met de „analogia fidei". De invlo-ad van de Mo-o-dy-inrichtingen met haar geroep o-m' de Schiift en niets dan de Schrift, met geop-e-nbaarden tegenzin tegen historiscihe Belijdenisschriften der kerkten, is misschien een resultaat van het oppervlakkig werk der S. S.

Het besef van dit zwakke punt in de beweging doet sommige leiders van andere kerkengroepfen met jal-oerschheid blikken o-p onze Gereformeerde en Luthersche kerken met hare catechisatie, doch het schijnt zoo goed als onmogelijk om toenadering ten goede aan te brengen. Het is moeilijk om de samenwerking der ouders te vei'krijgen voor arbeid van catechetischen aard en de jeugd is er niet o-p - gesteld' om het hoofd - l-e vermoeien met werk dat gro-oter inspanning eisch't dan het eventjes vluchtig nazien der S. S.-les. Zelfs is het een treurig feit, dat in so-mmige kringen de catechisatie lijdt - onder de compeiiti-e der S. S., die z-üo-veel minder geheugenwerk eisöht dan het leerstellig - onderricht. g|j

Het was voioral het laatsitgen-oemde, dat onze' leiders deed spreken z-ooals boven 'genoemd — van de S. S. als een Ttojaansch paard. Alleen aanhoudende waalöaamheid van de ambtsdragers der Gerefo-rmeerde kerken zal het pand der .cateohiisatie, ons toevertrouwd, kunnen bewaren. En in sommige kringen is er meer dan gevaar vo-or verlies. Het vervree-mden van het pand is reeds begonnen. Eerst begint het met ^het verschuiven van het o-nderwijs van een weekavond naar een uurtje - op Zo'ndag, tusschen de diensten in, en dan een - geleidelijk verslappen, - omdat de Zondag toch heusch niet al te geschikt is voor arbeid, die het maken van aanteekeningen en 'het inleveren van schriftelijk werk insluit — en zo-o gaat het kostbaar pand der catechisatie langzamerhand doch zeker te lo-or. ..

Doch — ik schrijf ditmaal niet o-ver de catechisatie in 'W-oord-Amerika, do-oh over de Zondagsschool. Sfflff"

Het zal den 'Igzëi'S reeds gebleken zijn, dat het • een ver van volmaakt ins-tituult is. D-oeh — met ons verdeeld Christendom — wat zal en wat kan men anders in vele plaatsen en in vele opzichten, dan het maintineeren eener inricihling die nog éé'n.igszins den Bijbel bestudeert en veelszins het eenig middel is - om nog wat evangeli-ez-out te brengen tot ons Amerikaansche volk'?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

De Zondagsschool in de Ver. Staten.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1921

De Reformatie | 8 Pagina's