GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KUYPER-BIBLIOGRAFIE.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KUYPER-BIBLIOGRAFIE.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

XLIX.

46. Lijst van Psalmverzen, ten dienste van predikdienst, catechisatie en buisffezin. Amsterdam, H. de Hoogh & Co:

Onder dagleekening van 6 Dec. 1872 liet Dr iEnyper aan deze Lijst, die voor 10 cents verkrijgbaar was, dit woord voorafgaan:

Bijgaande lijst bevat de Psalm verzen, die ik op mijne verschillende Catechisatiën leeren liet. Ter vergemakkelijking van repetitie liet ik haar drukken. De catechisanten hebben die(n) dan voor zich liggen en izien daarin den aanhef. Ook bij het kiezen van. psalmverzen voor den predikdienst bracht deze lijst mij vaak goede bruikbare psalmverzen voor den geest, die mij anders op dat oogenblik licht ontglipt waren. Vooral merkte ik, dat men bij de huiselijke godsdienstoefening in menig gezin tot bestuur der keuize en ter herinnering, van deze lijst dienst had. Het verzoek van den Uitgever, om het nu toch gedrukte ook in den handel te brengen, • sloeg ik daarom niet af.

Deze lijst van meer dan 400 Psalmverzen bevestigt wel het getuigenis, dat Dr Kuyper zijn catechisanten veel uit het hoofd liet leeren.

Ook kan men er nit zien, aan welke Psalmverzen hij de voorkeur gaf. Als proeve drukken we hier 'nhalve bladzijde.af:

Psalm 41:7: ooft Is reis God; roept, door all' eeuwigheên.

Psalm 42:1: t Hijgend hert, der jacht ontkomen. Psalm 42:3: , mijn .ziel! wat buigt g' u neder. (Want Gods goedheid.)

Psalm 42:5: aar de Heer zal uitkoanst geven.

Psalm 42:7: m ij n Kiel! wat b u i g: g' u neder? (Menigerf.)

Psalm 43:3: end, Heer! uw licht en waarheid neder.

Psalm 43:4: an ga ik op tot Gods altaren.

Psahn 44:14: ta op, o God! toon m ed e - 1 ij d e n.

Psalm 45:2: ord, gord, o Held! uw zwaard aan Uwe zijde.

47. De sneeuw-van de'--Libanon, fn: ., De Zaaier". Eerste Jaai-gang, 6e Aflevering, 1872, blz. 161—165. Amsierdam, H. de Hoogh & Co.

Het geïllustreerde maandschrift „De Zaaier", tijdschrift voor Burser en Boer, onder redactie van Dr Cohen Stuart trachtte te voorzien in de behoefte .aan degelijke Christelijke lectuur, die ook wetenschappelijke onderwerpen zoozeer naar de oppervlakte brengt, dat zij door min-ontwikkelden en eenvoudigen te genieten zijn. Gitgaande van de openbaring en steunende op het geloof in den opgestanen Christus, was het de bedoeling va, n redacteur en medewerkers, samen te werken tot bevordering van kennis, geloof en liefde, tot heerlijkheid Gods. Tot de medewerkers behoorden: Ds J. Brummelkamlp, E.. Gerdes, .Ds P. Huet, Dr Ph. J. Hoedemaker, Ds J. .1. L. ten Kiate, Dr A. Kuyper, H.' J. van Lummel, Pïof. J. J. van Oosterzee, W. va^n Oosterwijk Bruyn, E. J. Veenenda.al en anderen.

Bovengenoemd opstel van Dr Kuyper is 'een Kerstoverdenking naar aanleiding van Jeremia 18:14. Het leven Gods, dat neerdaalt van den hemel, wordt .hier vergeleken bij de sneeuw - van den Libanon, en het Rotswater des ve'ds wordt beeld voor het onheilig leven dat geput wordt uit de diepten, uit de schatten, uit de genietingen dezer aarde, in M.agiek, Emnirisme en Sensualisme.

Om echter ten volle gewaardeerd te worden zou het schoone, dien doordachte stak' beter op z'n plaats zijn geweest in een tijdschrift als-De Vereeniging, Christelijke Stemmen.

48. Vrijheid. Rede, tor bevestiging van Dr Ph S. van Konkel, gehouden den 23 Maart 1873 in de Nieuwe Kerk te Amsterdam. Amsterdans, H. do Hoogh & Co. 1873.

Getrouw aan het geijkt gebruik om ter bevestiging in de Kerk. van „het stuk der Kerk" te handelen, bespreekt Dr Kuyper hier in korte trekken het pleit, hoe èn voor de Ma, atschappij, waarin de Kerk optreedt, èn voor de Kerk van Chritus zelve, èn voor haar Dienaren, de echte mcnsdhelijke vrijheid tot baar recht ko'mt.

Hij teekent hier zijn ideaal van een vrije Kerk, naar amerikaansch model.

Achter de predicatie zijn enkele aanteekeningen gevoegd, die in de nieuwe uitgave van 1913 niet meer voorkomen; o-.a. een over Artikel 36, waar we de merkwaardige stelling lezen, dat de Staat den plicht, hem in dit .artikel opgelegd, juist .niet volvoert, zoo hij doet, wat naar inzicht van vroegere dagen als p-icht voor hem gold.

Verder vindt men hier de persoonlijke toespraak tot den Bevestigde, dien Dr Kuyper, niet slechts als man van wetenschap, maar ook .-ils geest---verwant begroet.

Dr van - Rohkel' had tijdens de vacanties van Di Kuyper reeas meermalen hoofdartikelen in De Heraut en in het zondagsnummer van De Standaard voor hem geschreven.

Enkele jaren later zou hij zijn „Bijbellezingen voor het Volk" aian Dr Kuyper opdragen, he-jn roemend, als den Vader en grondlegger der herleefde studie van de Gereformeerde Theologie in ons land.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 september 1922

De Reformatie | 8 Pagina's

KUYPER-BIBLIOGRAFIE.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 september 1922

De Reformatie | 8 Pagina's