GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voorbidder in den Lijdensnacht.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voorbidder in den Lijdensnacht.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar Ik. heb voor u gebeden. Lucas 22:32.

Het is de majestiet van den Christus, dat Hij in den nacht van Zijn lijden de voorbidder nog is. Hij bidt voor de Zijnen en is hen ook vóór in Zijn bidden.

In den lijdensnacht denken de leerlingen over de vraag, wat zij zullen doen voor Hem. Zij zijn hezig met Hem: o God, red den Rabbi!

: \laar plotseling komt Christus hen opschrikken: hij wendt het roer hunner gedachten met één slag om en zegt: ik heb voor u gebeden, vooral voor u, Simon, en ik heb gezegd: o God, red de leerlingen!

Ja, dat is de majesteit van den Man van smarten. Hij treedt den nacht van Zijn lijdon in; maar vóórdat Hij Zich terugtrekt in Zijn eigen duisternis, zegt Hij aan den ingang van den hof der zuchten, dat menschelijke sympathie niet raakt aan de diepten van Zijn lijden, dat menschelijk mede-lijden met Hem, wanneer het in zichzelf genoegzaam denkt te zijn, als hoogmoed wordt afgewezen. Bidt gij voor Mij ? En komt gijl met uw muur van gebed mij te hulpi, mij beschermen ? Maar ik heb voor u gebeden; anders waart ge al lang van deze plaats weggestormd

Ja, het is wel groot.

In één' en denzelfden nacht wordt Christus de offeraar èn de voorbidder.

Hij wordt die twee tegelijk.

Hij is onze offeraar: dat is te zeggen: hij spreekt: uw zaak neem ik op mij, ik' leid het oog van God v a n u n a a r het oöerlam. Maar Hij is ook onze voor bid der; -dat is te zeggen: Hij neemt ons mee tot vlak voor Gods troon, noemt daar ónzen naam, onzen echten, onden naam, Simon, of hoe ge ook heeten moogt in uw nietigheid, en leidt alzoo Gods oog naar óns zelf weer heen en naar oiïze naaktheid en ons schamel , , v]eesc.lï": Simon, zegt hij. Hij heeft nu in Gods ooren gezegd: dat het toch geheel en volkomen onze zaak was, die zaak van het offerlam, waarom het sterven moest.

Hij is onze offeraar: wij mogen wegschuilen achter het lam, dat" in onze plaats treedt. Maar Hij is ook onze voorbidder: Hij haalt ons voor den dag, we staan in het volle licht.

Dat is de majesteit, de tegenspiraak de voorbede van. den Man van smarten. van

Maar onder het kleed dier majesteit liondt Plij een puren schat van genade.

In één oogenblik, in één en dsnzelfden nacht, is Hij tegelijk offeraar en voiorbidder. Hijl heeft de ééne priesterlijke bediening niet ter hand ge^ nomen, om de andere Ips.^te, laten, gelijk dat het gebrek van alle priestels"jï^f^n • beneden is. Neen, Hij heeft beide onderdeelen van het priesterlijk werk te gelijker uur vervuld. Hij: verzoent: en betaalt daarmee den prijs. Maar Hij is voorbidder: dat is te zeggen: Hij kent den prijs heel bepaaldelijk toe aan wien Hij met naam en toenaam luidop; afleest aan den voet van den troon des Eeuwigen. Hij geeft zich als offeraar; maar Hij geeft zich met een bepiaald doel: want zie. Hij is voorbidder van Simon, en van wie voorts in Satans zeef te zeer geschud zon zijn. Hij offert: hij schrijft een aanbevelingsbrief voor schuldenaars bij 'God. Maar Hij bidt ook voor: de brief staat op naam.

Voorwaar, zulk een hoogepaiester betaamde ons. Hij is ons altijd vóór; dat is Zijii verschrikkelijkheid. Maar Hij is altijd voor ons; dat is Zijn goedertierenheid. .Hij heeft voor ons gebeden eer Hij. het ons zei, eer wij zelf ook maar het woord namen; Hij was ons dus vóór. Maar — Hij heeft vooi" ons, tot ons nut, gebeden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 1928

De Reformatie | 8 Pagina's

Voorbidder in den Lijdensnacht.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 1928

De Reformatie | 8 Pagina's