GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Prov. Kerkbode van Utrecht der Vrijgemaakte Kerken publiceert onderstaand schrijven van den Kerkeraad van Amersfoort aan de leden der Kerk:

Broeders en Zusters in onzen Heere Jezus Christus,

De kerkeraad besloot in zijn vergadering van 4 Juli j.l. — welk besluit genomen werd met 31 stemmen voor en 29 stemmen tegen — om, terwille van zijn belofte van (rouw aan de onderteekening van de „drie formulieren van eenigheid" en de binding aan de Kerkenorde, als gemeenschappelijk accoord onzer kerkelijke samenleving,

niet meer voor vast en bondig te houden:

a. de leeruitspraken der Generale Synode van 1942/3, die blijkens de officieele stukken in het licht van de Toelichting (verschenen 1942) en het Praeadvies (verschenen 1943) verstaan moeten worden;

b. alle, op grond van de weigering der binding aan bedoelde leeruitspraken uitgesproken, schorsingen en afzettingen van ambtsdragers, daar ze hebben plaats gevonden naar een interpretatie van Art. 31 der K.O., waardoor hun weigering ten onrechte als scheurmakerij werd gebrandmerkt en gestraft;

De uitvoering van dit besluit binnen het kerkverband naar Art. 31 der K. O. werd den kerkeraad verhinderd, doordat de minderheid op de kerkeraadsvergadering van 6 Juli j.l. met volkomen negeering van dij; kerkeraadsbesluit, zich tot wettigen kerkeraad van de Geref. Kerk van Amersfoort uitriep.

De kerkeraad handhaaft echter, vanwege zijn trouwwillen-blijven aan Gods Woord, de „Drie formulieren van Eenigheid", en de Kerkenorde, zijn genomen besluit,

en spreekt uit:

1. dat hij zich buiten het kerkverband geplaatst heeft, nu de grondslagen van dat verband door de Generale Synode zijn losgelaten, met de belofte van onmiddellijk tot dit kerkverband te zullen terugkeeren, indien de Generale Synode van haar zondigen weg terugkeert. Een terugkeer, dien de kerkeraad vuriglijk begeert, en als een gave Gods aan Zijn kerken in ons vaderland afsmeekt;

2. dat hij hiervan mededeeling doen zal aan de Generale Synode en aan alle kerken, die zich tot vandaag achter de Synode plaatsen;

3. dat hij contact zal zoeken met alle kerken, die zich hebben vrijgemaakt van de zondige binding aan de leeruitspraken 1942/3 en van de duidelijke openbaar geworden hiërarchie der Generale Synode;

4. dat hij de gemeente oproept tot een gemeentevergadering op a.s. Dinsdag, 10 Juli des avonds half ach in de Lieve Vrouwestraat om dit besluit nader toe te lichten en verdere informatie te geven;

5. dat hü de gemeente oproent deze ernstiee zaak in

Geest schenke, en wij alzoo geleid in gehoorzaamheid aan Hem en aan onzen Koning doen, wat Hem weibehaaglijk is.

— Ds. Jac. van Nieuwkoop, Geref. predikant te Ulrum, drie ouderlingen en twee diakenen zijn voor den tijd van drie maanden in hun ambt geschorst, aangezien zij zich niet wenschen te conformeeren aan de leerbeslissingen der generale sypode dezer kerken.

— Cand. L. E. Oosterhoff heeft Zondag 15 Juli intrede gedaan bij de Vrijgem. Ger. Kerk van Overschie, na tevoren te zijn bevestigd door ds C. Vonk van Schiedam.

DE VRIJGEMAAKTE GEREF. KERKEN IN NEDERLAND.

116. Westzaan.

117. Neede. (met Ds Meima).

118. Hardenberg. (met Ds Koopman).

119. Vrouwenpolder, (met haar beroepen pred. cand. J. J. Arnold). Deze Kerk is de eerste vrijgemaakte in de provincie Zeeland. Volgens ontvangen berichten zullen spoedig meerdere volgen: Middelburg, Zoutespui, Hoek, Axel, waarbij ook eenige predikanten.

120. Amersfoort, (met Ds E. Th. van den Bom, en Ds B. Holwerda).

121. Dordrecht.

122. Bruchterveld. (met Ds J. v. d. Haagen).

Men bericht ons:

Ds J. Hettinga te Hasselt is benoemd tot veldprediker bij den N.S.B. Op initiatief van de Drentsche illegaliteit zal Ds Hettinga voorloopig in Duitschland werkzaam zijn, o.a. onder de aldaar nog verpleegde Nederlanders. We mogen hier aan toe voegen, dat Ds Hettinga een verdienstelijk illegaal man is geweest. En niet alleen hij, maar heel zijn gezin heeft op dat gebied zijn sporen verdiend. Ds H. zelve werd in Oct. 1942 door den S. D. gearresteerd, doch wist in Zuidlaren onder te duiken. Hij mocht eind April j.l. in zijn gemeente terugkeeren. Mevr. Hettinga werd in Aug. 1943 gearresteerd en keerde in Juni j.l. weer in haar gezin terug, na in diverse concentratiekampen gevangen te hebben gezeten. De dochter en drie zoons uit het gezin, die allen in dienst der illegaliteit werkzaam waren, als leden van de knockploeg (twee zoons waren nog maar 16 jaar!) zijn ook onlangs weer boven water gekomen.

Alle hulde! BEDANKT:

BEDANKT: voor 's Gravenhage-Oost-Scheveningen en Voorburg, Ds C. H. Lindeboom te Kampen.

ULRUM. — Ds Jac. van Nieuwkoop te Ulrum heeft verklaard zich niet te kunnen conformeeren aan, de besluiten der Generale Synode, waarop zijn schorsing volgde.

WIERUM. — Ds J. J. V. d. Wielen van Wierum is, naar wij vernemen door den kerkeraad geschorst, aangezien hij zich niet kan conformeeren aan de leerbeslissingen van de synode.

In de Enschedesche Kerkbode geeft Ds de Wolf een kort overzicht van den stand onzer kerken sinds de vrijmaking. Hieraan ontleenen wij het volgende:

Als merkwaardigheid valt te vermelden, dat overal, waar de bezwaarden de minderheid hebben, een minnelijke schikking door de synodalen werd afgewezen; waar de bezwaarden de meerderheid bezitten, wordt door de synodalen een minnelijke schikking als zaak van recht en liefde voorgestaan. Het aantal leden bedraagt naar nauwkeurige schatting 50.000. In de meeste plaatsen (72 in getal), waar thans de vrijmaking geschiedde, was een kerk, afkomstig uit de Scheiding, subs, die zich bij het verband der oude afgescheiden kerken heeft aangesloten. Dit wijst er op, dat de hedendaagsche reformatie geen verbreking van 1892 beteekent. Integendeel. In 1892 en 1905 werd ruimte gelaten om het kerkelijk gesprek over de meeningen van oud-A en oud-B („Kampen" en „Amsterdam") voort te zetten. Doordat in 1942 oud-B tot kerkleer werd verheven met confessioneel-bindend gezag, werd oud-A toen begraven. Sinds '42 is er alleen ruimte voor de sacramentsbeschouwing van oud-B (Dr A. Kuyper). Dit is niet alleen door menschen van oud-A, maar ook door menschen van oud-B als onjuist verworpen. Feitelijk is de vereeniging van 1892 juist door de vrijmaking van '44 gered. Er is weer ruimte voor het kerkelijk gesprek gekomen, al is het voor mij thans niet twijfelachtig, in welke richting de dogmatische lijn in de toekomst zal worden doorgetrokken. Vergelijking met 1834: Waren 11 maanden na de Afscheiding van de Cock en zijn gemeente nog maar 2 predikanten, nauwelijks 40 kerken en niet meer dan een 2000 leden vrijgemaakt, dan verloopt het proces der vrijmaking thans wel heel snel, blijkens de hiervoor genoemde getallen. En dat onder zulke moeilijke omstandigheden als het laatste jaar.

— Ds. W. Verwoerd te Kockertgen (Utr.) is, naar wij vernemen, geschorst in zijn ambtelijke bediening, aangezien hij zich niet kan conformeeren aan de leeibeslissingen der synode.

BEROEPEN EN AANGENOMEN:

naar Kralingsche Veer, Ds F. A. den Boeft, te Kralingen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juli 1945

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juli 1945

De Reformatie | 8 Pagina's