GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPEN te Haarlem: A. Bos te Harlingen Te Bilthoven: G. Th. Koopman te Hardenbèrg. Te Helpman: J. Waagmeester te Murmerwoude. Te Overschild: J. D. Houtman, cand. en hulppred. te Enschedé.

Te Surhuisterveen: F. van Dijk te Opende (Gr.).

AANGENOMEN naar Amsterdam-(C.): Jac. van Nieuwkoop te Ulrura.

Naar Winschoten: M. J. C. Bosscha te Zuidbroek.

AFSCHEID EN INTREDE.

APELDOORN. — Ds J. Smelik, gekomen van 's-Gravenhage-Loosduinen deed intrede met Openb. 22 : 11—12.

O.- EN W.-SOUBURG. — Ook hier is thans een vrijmaakte kerk, en hebben de eerste diensten plaats gehad.

Aanleiding tot de vrijmaking was de schorsing van ouderling A. A. Los door den Kerkeraad van Souburg en Middelburg (Praeses Dr Oussoren!). Hij moest beloven „zijn bezwaren tegen de uitspraken der Synode niet opzettelijk te verbreiden".

Toen hij dit niet deed, en een hier onder kort weergegeven rnissive twee vreken later in de gemeente verspreidde, volgde zijn afzetting.. Deze beslissing bracht zware strijd, daar predikant en kerkeraad zeer „zacht" en „gematigd" zijn, aan „Prae-advies" en „Toelichting" geen waarde zeggen te hechten — hoe onsynodaal 1 — en 't dus voorstellen alsof slechts een kerkrechtelijk verschilletje ons scheidt. "Desondanks schorsen ze en en zetten ze af. Uit de door den afgezetten ouderling verspreidde circulaire nemen we enliele. passages over:

U hebt Zondag 30 December in den middagdienst hooren afkondigen, dat ik voor drie maanden geschorst ben als ouderling, daar ik me niet zou gehouden hebben aan hetgeen ik onderteekend heb, toen ik ouderling werd. Toen heb ik n.l. mijn naam gezet onder de Drie Formulieren van Eenigheid. Daarbij geldt de regel, dat „indien wij eenig bedenken tegen de voorzeide leer - krijgen, wij belooven, dat wij het noch openlijk, noch heimelijk zullen voorstellen, drijven, ' prediken of schrijven".

U zult dus den indruk gekregen 'hebben, dat ik op eenig punt onze belijdenisschriften niet meer zou onderschrijven. Dat is echter in 't geheel niet het geval. Oordeelt U zelf.

In 1941 werd ik ouderling. In 1942 kwam de Generale Synode te Utrecht met leeruitspraken, die ik achtte niet in alle deelen op de Schrift gegrond te zijn. Die uitspraken had ik natuurlijk niet onderschreven. Nu is de meerderheid van den Kerkeraad van oordeel, dat voor die uitspraken hetzelfde geldt, als voor de belijdenisschriften, die ik onderteekende. Dit oordeel acht ik verkeerd. Indien nieuwe belijdenisuitspraken gedaan worden, moeten die getoetst aan Gods Woord. Daar in de Generale Synode de Gereformeerde Kerken vertegenwoordigd zijn, gelden die uitspraken voor alle kerken. Elk kerklid moet ze voor vast en bondig houden, tenzij dat ze bewezen worden te strijden, tegen het Woord Gods. (Artikel 31 Dordtsche Kerkenórdening.)

Ik moest dan ook op de gecombineerde Kerkeraadsvergadering van Souburg en Middelburg het volgende uitspreken :

„Ik beloof mijn bezwaren tegen de uitspraken der Synode niet opzettelijk te verbreiden." Dat kon ik niet beloven. Ik had geschreven, „dat ik het roeping achtte, speciaal voor opzieners der gemeente, op te komen tegen het tot leer verheffen van uitspraken, die niet in alle deelen op de Schrift gegrond zijn". Ook dit laatste moest ik terugnemen. Toen ik ook dit niet doen kon, werd me gezegd, dat na een week bedenktijd, de schorsing zou ingaan, indien ik bij mijn gevoelen bleef.

Nu zult U vragen: Maar welke bezwaren hebt U dan tegen de leeruitspraken van de Synode?

„Ik houd het zaa; cl des Verbonds niet voor wedergeboren: Gods Verbondsbelofte sluit wel alle genade-weldaden, ook de wedergeboorte, in, maar de verwerkelijking van de toezegging geschiedt op 's Heeren tijd en in den weg van het geloovig aangrijpen van Gods beloften. De verborgen dingen zijn voor d^ Heere, onzen God."

„Ik hoitd het zaad des Verbond.s niet voor in-Christus.geheiligd, daar ik gelóóf en dus weet, dat dit zaad in Christus geheiligd is I

Ook aanvaard ik niet de Verbonds- en Doopsbeschouwing, die blijkens het Prae-advies, ligt achter bovengenoemde verklaring, zooals ze door de Synode 1942 tot leeruitspraak verheven werd.

....Ten slotte verklaar ik de schorsingen en afzettingéii, die voortgevloeid zijn uit de binding- aan bovengenoemde leeruitspraken, niet te erkennen."

Op twee bedenkingen wil ik nog kort iets zeggen: De uitspraak, waartegen U bezwaar maakt, was toch niet nieuw? In 1905 is ze reeds te vinden in de toen vastgestelde , , Verklaring".

Inderdaad, maar ten eerste was er toen geen bindingsbesluit. En ten tweede verscheen er na de leeruitspraken van 1942 een „Toelichting" en nog later een „Prae-advies", waardoor die Verklaring in een geheel ander daglicht kwam te staan. De leer der „veronderstelde wedergeboorte", in 1905 afgewezen, werd nu binnen gehaald.

De tweede bedenking luidt: De Synode heeft toch in één van de onlangs uitgegeven , '16 punten" verklaard, dat Toelichting en Prae-advies niet bindend zijn. Ook hier weer een dubbel antwoord:

lo. Nooit heeft de Synode teruggenomen, dat „Toelichting" en „Prae-advies" de bedoeling weergeven, die de Synode met haar besluiten had.

2o. Nooit heeft de Synode de schorsingen en afzettingen, juist in verband met „Toelichting" en „Prae-advies" uitgesproken, ongedaan gemaakt.

En nu ten slotte:

Het rondbrengen van dit schrijven wordt door den Kerkeraad veroordeeld. Ik moest beloven, mijn bezwaren niet te verbreiden. Echter is mij bij de bevestiging tot ambtsdrager ook dit gezegd:

„Zijt mede als wachters over het 'huis en de stad van God, om een ieder getrouw te vermanen en te waarschuwen voor zijn verderf. Hebt acht op de onderhouding van de zuiverheid der leer "

ZAAMSLAG. — Scribaat is thans W. Altena, A 257, Zaamslag, (v.h. C. A. Dees, D 3). Adres diaconie: J. van de Ree, C 1, Zaamslag.

ARNHEM. — Ook te Arnhem heeft zich een aantal van de leden der Kerk vrijgemaakt van de zondige besluiten der Synodes van de laatste jaren en alzoo het leven van de Gereformeerde Kerk ter plaatse voortgezet naar de bestaande accoorden en op den van ouds' aanvaarden grondslag.

BREDA. — De Kerkeraad van Breda verzoekt aan de kerkeraden der Geref. Kerken (onderh. art. 31 K.O.) zoo nauwkeurig en spoedig mogelijk opgave van'haar leden, die te Breda tijdelijk in militaire dienst vertoeven, opdat hij in staat zij deze militairen onder zijn ambtelijk opzicht te te nemen.

MEEDEN. — Het adres van den scriba Van de Geref. kerk van Meeden (art. 31 K.O.) is: P. Belgraver, Meeden (Gr.).

LUTTEN. — Van de Geref. Kerk te Lutten (onderh. art. 31) is de waarnemende Praeses: br. H. Wermink, Oud- Lutten. Scriba is: br. A. Mulder, Schuinesloot S 50, post Slagharen; Peningmeester: br. R. Bril Ezn, 't Haantje, Lutten.

IJMUIDEN. •— Een kort bericht deelde den lezers mede, dat ook IJmuiden zich had vrijgemaakt. Thans als aanvulling op dit bericht het volgende:

Na langdurige bespreking met de beide kerkeraden van IJmuiden en IJmuiden-Oost, hebben twee ouderlingen en enkele gemeenteleden gemeend, niet langer te moeteii wachten en tot daden over te gaan. De twee ouderlingen hadden daartoe de bezwaarde broeders en zusters uitgenoodigd tot een vergadering op Woensdag 19 December 1945. Op deze vergadering werd besloten tot vrijmaking, de acte van vrijmaking werd door een aantal belijdende leden geteekend. De acte bevatte 52 zielen (doopleden inbegrepen).

Na dien tijd heeft een gestadige groei plaats, zoodat Zondag 27 Januari 1.1. de gemeente 87 zielen telde. Hierbij zijn ook begrepen enkele br. en zusters in Santpoort woonachtig, die zich vrij maakten en thans in IJmuiden kerken.

Het aantal ambtsdragers werd uitgebreid n; iet een ouderling en een diaken. De financieele toestand is van dien aard, dat op de gemeentevergadering van 29 Januari j.l, het voorstel van den kerkeraad, om tot het beroepen van een predikant over te gaan, eenparig werd aangenomen.

Het adres van den scriba is H. J. Fidder, Tussohenbeeksweg 54 te IJmuiden-Oost, diaconie A Beute, P. C. Hooft- • laan 35, Driebuis en boekliouder-penningmeester G. Fidder, Kastanjestraat 40, ' IJmuiden-Oost.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 februari 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 februari 1946

De Reformatie | 8 Pagina's