GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

GEEEF. KERKEN,

(onderhoudende art. 31 K.O.)

DRIETAL: te Helpman-: M. J. C. Blok te Onnen, H. Bouma te Niezijl en J. Waagmeester te Murmerwoude. TWEETAL te Delft: H. Bouma te Niezijl en W. J. van Otterloo te Zuidlioi-n.

Te Eouveen: L. J. Goris to Emmen-Erfscheidenveen eu N. "t Hart te Wapenveld. Te Bunschoten—Spakenburg (2e pred. pi.): A. Kuiper te Holwerd en W. Vreugdenhil te Langeslag. Te Enumatil: F. Boonstra te Leens en K. Meima te Neede.

~ Te 's-Gravenhage-West: G. Th. Koopman te Hardenberg en W. G. Visser te Treebeek. BEROEPEN te Alblasserdam—Nieuw-Lekkerland: Gand. P. Lok te Delft.

Te Gorinchem: W. van Oene te Oud-Loosdreeht. Te Dordrecht: G. T. Koopman te Hardenberg. Te Eijnsburg—Valkenburg: J. v. d. Zwaag te Ambt-

VoUenhove.

Te Delft: W. J. van Otterloo te Zuidliom. Te Mussel: Cand. M. Vrieze te Kampen. Te Amsterdam-Zuid en te Nieuwer-Amstel: H. Vogel te Enschedé.

Te Bunschoten—Spakenburg (2e pred. pi.): W. Vreugdenhil te Langeslag. Tè Enumatil: K. Meima te Neede. Te 's-Gravenhage-West: G. Th. Koopman te Hardenberg.

BEDANKT voor Assen; G. A. Hoekstra te Bedura. Vooi- Drachten: G. Stam te 2e Excloërmond. Voor IJsselmuiden: M. C. J. Bosscha te Zuidbroek. Voor Alblasserdam—N. Lekkerland (gecomb.). Hoek, Lop'persum—^Westeremden (gecomb.)—en Overschild: cand. F. Lok te Delft. Voor Baarn en Rotterdam—Charlois—Barendrecht (ge­

comb.) : O. W. Bouwsma te Breukelen. Voor Heemse: S. Cnossen te Blokzijl. Voor Kromnienie: G. Hagens te Leeuwarden.

AANGENOMEN naar Surhuisterveen—Opende: F. van

Dijk te Opende. Naar Zaandam—Oostzaan: W. Vei-woerd te Kookengen. Naar Amersfoort (vac. Prof. B. Holwerda): J. A. Vink

te Berckel en Roderu-ijs. Naar Zaamslag: cand. P. Lok te Delft.

AFSCHEID EN INTREDE.

YE-ENDAM. — Cand. J. Bos Jr deed hier intrede met 1 Joh. 2: 20 en 27, na bevestigmg door Ds C. H. Lindeboom van Kampen.

HABEN. — Ds M. C. J. Blok verbond zich aan de Kerken van Onnen en Haren met Mattli. 11: 28—3, 0. ,

KOMMEEZIJL, in combinatie met NIEZIJL. —- Ds H. Bouma verbond zich met 2 Cor. 5: 20.

HELPMAN. — Ds B. H. Bremmer nam afscheid wegens zijn vertrek naar Zwolle, met 1 Tim. 6: 20—21.

MUSSEL. — Ds J. Verlare nam afscheid wegens zijn vertrek naar Capella a. d. IJssel, met Matth. 25: 13.

PEREMPTOIR EXAMEN.

De Classis Noord-Brabamt—Limburg heeft Cand.' N. J. Moggré toegelaten tot den dienst des Woords en der Sacramenten.

ZAANDIJK. — Als. Scriba van den Kerkeraad der Geref. Kerk (art. 31) treedt op de lieer N. Bottelier, Jae. Honigstraat 6, Zaandijk.

KROMMENIE. — Afschêtd Ds J. Keizer. Het licht dezer wereld is reddend verschenen; dat was de centrale inhoud van de afscheidspredicatie, welke Ds J. Keizer naar aanleiding van Luc. 2 : 29—30 Zondag 10 Februari uitsprak in de Geref-. kerk (conform art. 31 K.O.) te Krommenie. Wanneer een blik geslagen mag worden op de drie en een half jaar, waarin geworsteld is om Gods Woord vrij van menschelijke bindingen te bewaren en veel ambtelijke arbeid verricht is, dan moet dit bezien warden als gestuwd en geleid door het feit, wat door Simeon ambtelijk gezien en door Lucas doorgegeven is, n.l. de verschijning der Zaligheid. Dat Licht geeft immer troost en kracht, ook bij de weemoed van het scheiden.

Door ouderling Dekker is den naar Heemstede vertrekkenden hender en leeraar toegesproken namens den Krommenieër Kerkeraad en door ouderling Mey van Zaandam namens de classis. Nadat de gemeente Ds Keizer de bede uit Psalm 121 : 4 had toegezongen is nog het woord gevoerd door den Do'opsgezinden Predikant namens diens gemeente, in welker kerkgebouw de kerk van Krommenie steeds gastvrij ontvangen is. Per 7 Maart hoopt de kerk van Krommenie haar door den rechter toegekende kerkgebouw weer te betrekken.

Het gebouw der Doopsgezinde Gemeente was tot de laatste plaats bezet.

GOES. ^- Het zielental der Geref. Kerk (art. 31) groeide sedert het opnieuw institueeren van 40 tot 72 zielen. De classis Axel wees Ds J. W. Smitt te Veere aan als consulent, die reeds met de catechisaties is begonnen. Inmiddels is reeds een gecombineerde Jeugdvereeniging opgeridit, benevens een knapen-meisjesvergadering.

EEN VERZOEK.

Wanneer dienaren des Woords, vroegere studenten aan de Theologische Hoogescliool te Kampen, nog in het bezit mochten zijn van Theodoretus' Graecarum affectionum Curat i o, en dit werk mij zouden willen toezenden n afstaan ten gebruike voor tegenwoordige studen-, ten, zou mij dit zeer aangenaam zijn.

Zij gelieven er den prijs dan bij op te geven.

Kampen, 13 Febr. 1946.

ZAANDAM. — Het secretariaat der Lectuurcommissie van de Geref. Kerk (conform art. 31 K.O.) is Jan Zwart Jr., Burg. van Ordenstraat 80, Zaandam.

NAARDEN-BUSSUM. — Nadat door Ds O. W. Bouwsma van Breukclen een voorlichtingsavond gegeven is over de eenheid der kerk, hebben onderscheiden leden de acte van vrijmaking geteekend. Bepaald is, dat Naarden zal inwonen bij Bussum. Ds Bouwsma heeft vervolgens gepreekt voor de vrijgemaakte kerk; tot ouderling is gekozen broeder G. V. Buuren en tot diaken broeder D. • Stroo. Voorts behooren tot den kerkeraad broeder Fokkens van Naarden en broeder Vos van Bussum. Ds Bouwsma preekte over Joh. 17 : 11b en Haggaï 1 : 1—4.

De opkomsten in de beide diensten waren bevredigend. VERSLAG BONDSDAG - VAN DEN BOND VAN JONGEL. VEREEN. OP G.G.

(Verkort door de redactie.) Het was een kostelijke ontmoetingssamenkomst aan den avond van 4 Febr. 1946.

Wat hebben we daar gezongen en' wat hebben we daar genoten van de korte toespraken van onzen ouden voorttrekker, den heer Zijlstra, van Ds Vink en Ds Van Houdt.

Op 5 Febr. opende de heer Jac. G. van Oord te 11 uur de morgenvergadering. Het openingswoord handelde over:

ONS JEUGDWERK EN DE REFORMATIE.

Deze dag is een belangrijke dag. Wij constitueeren opnieuw' den ouden bond op de basis van de 3 formTÏlieren van eenigheid en wij doen dit als staande voor Gods Heilig Aangezicht.

„Amersfoort" tracht het schisma van zijn i)oort weg te schuiven, maar dezelfde menschen, die daar een vredespijp in brand trachten te steken, hebben in de kerk met een razend tempo de sleutels gshanteerd «n onschuldig ambtelijk bloed vergoten.

In een ilerveuze poging om de consequenties te ontgaan tracht men den strijd te localiseeren, te beperken tot de kerk, en men ziet niet dat reformatie iets is, dat zich niet laat localiseeren, ze grijpt het gansche leven aan. Onze vrienden hebben beter en dieper doorzien wat er gebeurt, dan zij. Wij 'hebben. Zijlstra en ik, aldus de voorz. reeds jaren gewaarschuwd en wij hebben daar gevochten om een open deur te houden, maar het is niet mogelijk geweest.

Prof. Dijk is door den heer van Oord en mondeling en schriftelijk bij herhaling voor het pernicieuze drijven van sommigen gewaarschuwd, maar toen het tijd van handelen was, heeft hij niet gewild.

En als hij ons heden vraagt of dan ons jeugdwerk ook kapot moet, dan antwoorden wij: Niet wij, maar gij en Uwe vrienden.hebben reeds jaar en dag Israël beroerd.

Men poogt nu naar het recept van Prof. Waterink, deze dingen in het onderbewuste terug te dringen, men zegt: Hier is een groot plan, laten onze jongens daarvoor werken en deze dingen vergeten.

Gods Heilige Naam is over alle handelingen van Utrecht opgeheven en dat mag nooit vergeten worden. Wij moeten over heel de linie terug naar het Woord en

met name in onze methode moet dit gerealiseerd worden.

Wij hebben een achterstand in te halen, onze besturen en voorzitters moeten dit goed zien, zij hebben een bijzondere taak.

Wij moeten dit werk in het geloof doen, dan krijgt het eeuwigheidsglans. Wij moeten weten^ dat we nummeriek zwak zijn, tot een massale actie zullen we nimmer kunnen komen.

Calvijn heeft gezegd: Bosschen en 'holen en gevangenissen zijn altijd de verblijfplaatsen van de profeten geweest.

De weg van de kerk is altijd een weg geweest van vérvolging en smaad, haar spoor wordt in de geschiedenis met bloed en tranen geteekend. Wij komen in het isolement.

Wij zullen om Gods wil tegen de Ned. Jeugdgemeenschap „NEEN" moeten zeggen. Het wil nationale samenbinding tot stand brengen zonder uitzuivering van den ouden revolutionairen geest en daar zitten doodsgevaren in voor de kerk. Spreker wijst er op, dat hierin openbaar wordt een herhaling van de historie van na 1813.

De revolutionaire idcën bleven en ze geven ook nu weer den toon aan in die jeugdgemeenschap en het is de oude poging om Jeruzalem en Athene in een verbond te vatten.

„Amersfoort" werkt hieraan mee en daar zit een lijn in, al is het diep tragisch.

Men heeft eerst in eigen kring aan het profetisch Woord zijn vrijen loop verhinderd en nu raakt men in een trieste kameraadschappelijkheid alles kwijt.

En daarom komen wij heden bijeen om den ouden bond van Vonkenberg en Zijlstra opnieuw té constitueeren.

Wij worden omstraald door 'het licht van Gods Beloften en daarom alleen, kunnen we verder.

Bergen mogen wijken en heuvelen wankelen maar Gods goedertierenheid zal niet vergaan.

Wij zongen na dit openingswoord Ps. 52 : 7 en daarna worden de huishoudelijke saken afgedaan.

Een commissie wordt benoemd voor de herziening statuten en reglementen^ van de

In deze commissie nemen zitting: De heer J. Wijnbeek als voorz. verder de heer B. D. Elzinga, terwijl de heer H. Kruiselbrink als samenroeper en rapporteur optreden zal.

Met nadruk wordt nog door den voorzitter herinnerd aan de conclusie van het congres, dat uitsprak, dat het jongerenelement in het bondsbestuur de overhand zal moeten hebben en de misstanden van voorheen moeten reglementair onmogelijk worden gemaakt.

De contributie jaar. wordt vastgesteld op SO cent per lid en per

Het orgaan doet eenige discussies ontstaan, 'het meisjesbondsbestuur blijkt voor de gedachte vae één blad niet te vinden te zijn, wij zullen een eigen orgaan moeten hebben en het bestuur ontvangt machtiging om de verschijning binnen den kortst mogelijken tijd te doen plaats vinden.

De voorzitter doet voorlezing van een brief van den eindredacteur van tjeugdleven" waarin verklaard wordt, dat redactie en uitgever gaarne bereid zijn het blad aan den bond over te dragen.

Met groote dankbaarheid wordt hiervan kennis genomen. Voor de bepaling van de plaats van den volgenden bondsdag wordt het bestuur machtiging verleend.

Die bondsdag zal op Hemelvaartsdag gehouden en den kerkeraad van de ontvangende plaats zal verzocht worden voor de bondsdagbezoekers een hemelvaartsdienst te willen beleggen.

Nadat we in de pauze in hotel „Noord-Brabant" een koffietafel hebben geh3d, wordt onze vergadering heropend met het zingen van Ps. 89 : 7 en 8.

Het volgende voorstel van het bestuur wordt aangenomen: „De Nederlandsche Bond van Jongelingsvereenigingen op Gereformeerden- Grondslag in vergadering bijeen op 5 Februari 1946 te Utrecht, PRETENDEREND dat hij is de oude, historische bond, staande op den onveranderden grondslag, namelijk den Bijbel als Gods onfeilbaar Woord naar opvatting van de drie formulieren van eenigheid; uitdrukkelijk verwerpend alles wat het synodocratisch kerkverband aan dezen grondslag na 1942 heeft toegevoed, handhaaft den ouden naam en den ouden grondslag en besluit slechts zoo noodig voor postale aanduiding het tusschen haakjes geplaatste „vrijgemaakt" te gebruiken achter den naam: Nederlandsche Bond van Jongelingsvereenigingen op Gereformeerden Grondslag."

Daarna is het woord aan den heer A. Zijlstra, die een korte toespraak houdt. Eenmaal heeft Prof. Dijk van 'hem verklaard : Zijlstra ruikt het beginsel. En de tijd heeft zijn reukorgaan niet aangetast, het bleek ook nu.

Spreker stelt 4 vrag'en die altijd aan de orde zijn geweest. Wie zijn wij? Wat willen wij? Wat kunnen wij? Wat bidden wij ?

De nood van onzen tijd is dat de groote massa niet meer weet wie zij is. Men springt in het water en zegt meteen droog te blijven.

Men pretendeert een „vrije vaart" te beginnen, en men weet niet dat men met zijn schuitje zit in een doodloopend slootje.

De Schrift zegt ons wie we zijn. Zij wijst ons de plaats aan en wie daaraan knoeit weet

tenslotte niet meer wie wij zijn.

Ons geslacht weet ook niet meer wat het wil. Een bekwaam Russisch filosoof, die vandaag erg in de

Een bekwaam Russisch filosoof, die vandaag erg in de mode is, heeft dit ronduit uitgesproken. Wij willen alleen buigen voor het Woord en leven 'uit het geloof.

De mensch van dezen tijd kan alles.

Dat was reeds zoo in het begin van deze eeuw, in elk geval konden ze den oorlog uitbannen.

Na 1918 nam de zelfverheffing nog toe en vandaag kent die verheffing geen grenzen meer.

Dat heeft ons gebracht een regeering zonder ervaring maar wel met een groote verbeelding. Wij kunnen niets; in dat besef staan we en alleen dan kunnen we iets. Paulus: Als ik zwak ben, dan ben ik machtig.

Ons kunnen wordt beheerscht door de vraag of wij bij den Heere leven. Wat bidden wij?

Onze tijd bidt weer en heeft een gevaarlijke inslag. mystieke

De tijd van het atheïsme is gevolgd door die van het polythe'isme. Veel goden en veel altaren.

God een hoogere functie van d«n mensch; en de één gelooft in den staat en de andere in de maatschappij en zij roepen samen: Baal, 'help ons.

Ons gebed tot den Heere ga op zooals Jezus het ons leerde. Daarbij is niets intuïtiefs, de catechismus zegt het heei

anders. .

(Slot volgt.;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 februari 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 februari 1946

De Reformatie | 8 Pagina's