GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT AMERIKA, V.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT AMERIKA, V.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een ander groot gevaar dat de gereformeerde kerken van Amerika bedreigt is het feit, dat, door gemengde ihuweUjken, inkomen van andere kerkgroepen en door verwatering onder de eigen leden, het geestelijk amerikanisme almeer invloed gaat krijgen op de leden van deze kerken.

Met hoe meer menschen — leden van de Chr. Ref. Church — vnj hier kennis maken, hoe meer onze indruk bevestigd wordt, dat er onder deze menschen allerlei „wind van leer" wordt aangehangen. In een betrekkelijk kleine gemeente troffen wij aan aanhangers van het „duizendjarig Rijk"; iemand die overtuigd was, dat na den dood de menschen tot de wederopstanding ergens een „tijdelijken slaap" slapen, een aanhanger van het arminianisme. Er was zelfs een gezin dat onder den invloed gekomen was van een nieuwe secte, die pas begint, en als alle secten direct aanhang krijgt in Amerika, en die zich kortweg „Kingdom" noemt. Deze secte gelooft dat de Amerikanen het nakroost zijn van den stam vaïi Manasse, en dat de Engelschen kunnen bogen op het feit, dat zij kinderen zijn van Efraïm. Het is interessant iets meer over deze secte te weten. Manasse was de eerstgeborene van Jozef. In Genesis 49 had Jacob beloofd, dat Manasse een groot volk zou vt'orden, en de twee zonen die Jozef kreeg, zouden in hun geslachten gezegend worden met weelde en voorspoed. In Deuter. 33 profeteert Mozes van Jozefs kroost: Hij heeft de heerhjkheid des eerstgeborenen z^jns runds, en zijn hoornen zijn hoornen des eenhoorns; met dezelve zal hij de volken te zamen stoeten tot aan de einden des lands. Dezen nu zijn de tienduizenden van Efraïm en dezen zijn de duizenden van Manasse " Met dien „eerstgeborene zijns runds" — in het engelsch staat ; , bullock" — wordt „John Buil" bedoeld, de „nickname" V£in Engeland. 30000 pelgrims verlieten Engeland tusschen 1620 en 1650. Deze tak kwam in Amerika en scheidde zich af van Engeland zooals Jesaja profeteerde (49 vers 20): ...nog zullen de kinderen waan'an gij beroofd waart, zeggen voor uw ooren: e plaats is mij te nauw, wijk voor mij dat ik wonen mag..." Sinds dien tijd hebben Engeland en Amerika verscheidene volken teruggedrongen over de geheele aarde, zooals de Indianen zijn teruggeduwd in Amerika zelf, geUjk Mozes voorzegd heeft. In Gen. 49 : 25 zegt Jacob: de Almachtige zal u zegenen met zegeningen des hemels van boven, met zegeningen des afgronds die daaronder ligt, met zegeningen der borsten en der baarmoeder"; de eerste zegening beteekent, dat er over Amerika geestelijk licht zou komen van v/aarheid en vrijheid van godsdienst, de tweede zegening heeft betrekking op de steenkool, de mineralen, de olie enz. terwijl de derde zegening wijst op de bevolkingsaanwas van Amerika. Jesaja voorapelt in het 18e hoofdstuk, dat Amerika (vers 2) gezanten (of soldaten) over zee zal zenden en in schepen van biezen op de wateren. Die schepen van biezen laten ook een andere vertaling toe en dan staat er: n schepen die door water gedreven worden, en dat zijn dus onze stoomschepen. Jesaja zegt verder: aat heen gij snelle boden! De eerste amerikaansche expedities tijdens den oorlog kwamen binnen dertien dagen over den Atlantische Oceaan, nu zijn ze nog veel vlugger! En van Engeland geldt dezelfde heerlijke profetie, of eigenlijk nog heerlijker. Want de Koning van Engeland zit op den Troon van Dav'd. Engeland en Amerika zullen samen de wereld overheerschen en een vredsrijk stichten. Alles wat strijdt met Gods Woord zal in - stukken gestooten worden tesamen met alleh die andere gedachten hebben over regeering en wetgeving, om het even of ze genoemd worden , „\var-'ords" dan wel „money-lords". Dat is zoo ongeveer het „kor'-o-

grip" d3zer nieuwe seste, die haar ideeën op echt ameril> .aansclie vvi^ze prop^ j; ^^, .t, blijiibaar ove/ gewe-dig groot Ijapitaal beschilif en naast ontelbare brochures, ook een typografisch goed verzorgd tijds hriit uitgcsft, onder don titel: „The Eangdom Digest”.

.oe het mogelijli: is, dat menschen die trouwe leden zijii van de Chr. Ref. Church door deze dwaasheid nog bekoord kunnen worden, is alleen te verklaren als men let op bovengenoemd verschijnsel in deze kerken. Men heeft in de amerikaansche kerken niet de scherpe afscheiding van gereformeerd en niet-gereformeerd, die we in Nederland plachten te-hebben. De kerken hier staan steeds onder den invloed van den amerikaanschen geest, menschen die in Nederland Ned. Herv. waren, of heelemaal tot geen kerk behoorden, kunnen door allerlei oorzaak in Amerika in de Chr. Ref. Church terecht komen, het latere geslacht van de enügreerende Hollanders gaat gemengde huwehjken aan, of komen geheel onder den invloed van het amerikaansche religieuze leven, dat humanistisch van inmag en karakter is.

En de Kerk zelve schijnt niet de noodige kracht te bezitten om den eigen gereformeerden stijl voldoende te handhaven en deze inkomende elementen tot een positieve gereformeerde belijdenis in leer en leven te biengen. Integendeel, in verschillende kerken sohijnt er eer een neiging tot het compromis te zijn. Het vroegdoopen van kinderen b.v. heb ik in Amerika nog nergens aangetroffen. Wel het systeem, dat men bij ons In de Ned. Herv. kerk heeft van de z.g. „vaste" doopdagen. Eens per maand of wanneer er een voldoend aantal doopelingen opgespaard zijn, wordt de doop bediend en wanneer men naar de reden vraagt, waarom zoolang gewacht wordt, is het stereotype antwoord: de moeder moet er immers bij zijn, zij heeft het meeste met de opvoeding te maken. Een gefval, dat ik pas hoorde in een der Chr. Ref. Churches demonstreert de moeilijkheid waarvoor men hier zit. Kinderen worden er in Amerika uitsluitend in de ziekenhuizen geboren, een verarming van het gezinsleven m.i., maar de doktoren weigeren eenvoudig thuis te helpen. Nu schijnt een Jer nieuwste amerikaansche snufjes te zijn dat de mannelijke babies besneden moeten worden, omdat dit prophylactisch werkt. En voor de „hygiëne" doet men in Amerika alles, en wanneer de eene moeder er toe over gaat volgt heel gauw de andere. Nu was er een baby door deze kunstbewerking ernstig ziek geworden, waardoor de „doopdag" werd uitgesteld en dus ook de andere babies maar te wachten hadden.

Onder dergelijke insluipende toestanden is er van 'een zuiver zien van het Verbond geen sprake meer.

Ook mist men hier de positieve leiding van de kerkelijke pers en van hen die tot het geven van leiding geroepen zijn.

Een der problemen die de hoofden en harten hier nog al warm maken, schijnt b.v. te zijn de kwestie van het doopen van aangenomen kinderen. Het gouvernement geeft kinderen weg van ouders, vsfier naam om de een of andere reden niet bekend gemaakt wordt. Ieder kan zulk een kind wettelijk adopteeren. Nu zijn er kinderlooze gezinnen die hiervan gebruik maken en ofschoon men niets afweet van zoq'n kind, willen velen het toch gedoopt hebben. Ook al werd het kind geheel buiten - den Verbondskring geboren, gelooft men, dat louter door het aannemen van zoo'n kind, dit in het Verbond komt en dus recht heeft op den doop. De synode schijnt eerst een positieve houding aangenomen te hebben in deze kwestie, maar later, toen er critiek op kwam, het aan het oordeel van de plaatseUjke kerken over te laten.

Dat in den Verbondskring het „mogen" tevens een „moeten" en het „moeten" tegelijk ook een „mogen" inhoudt, sohijnt men niet te verstaan, maar op deze manier wordt het Verbondsbesef bij de menschen al meer uitgehold. En naar mijn meening is het juist dit waar het in de toekomst op aan zal komen.

KERK en VERBOND zijn de twee fundamenteele behjdenisstukken waarop de gereformeerde kerken in Amerika zich zullen te bezinnen hebben, wil men het eigen karakter tegen den amerikaanschen sectegeest kunnen handhaven. Zonder een zekerstelling van deze twee fundamenteele belijdenisstiikken dreigt het gevaar dat de kerken zich zullen „opmixen" en verworden tot een der vele denominaties, misschien nog met eigen „christelijk society-life", waarin men het goed met elkander bedoelt en het „keep smiling" van een „nicepeople" de omgangsfeer veraangenaamt — waarvan wij in Nederland inderdaad nog wel iets kunnen leeren! — maar waarbij de Kerk als Lichaam van Christus toch aan haar hooge roeping ontzonken is en dus geen toekomst meer hebben kan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 februari 1947

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT AMERIKA, V.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 februari 1947

De Reformatie | 8 Pagina's