GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

BOGERMAN ALS STRAATPREDIKER.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOGERMAN ALS STRAATPREDIKER.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kunt u zich Bogerman voorstellen als straatprediker? Den langgebaarden Voorzitter van de Synode Nationaal, gehouden binnen Dordrecht in de jaren 1618 en 1619?

De Bazuin niet!

Het blad klaagt, dat Evangeliseeren ons niet ligt en het zoekt ook naar de oorzaken: „Dat evangeliseeren ons nog niet zoo goed afgaat ligt aan f.nze geheele vorming en scholing. En ook dat is niet oen kwestie van den laatsten tijd: daar schuilt .een atavistische belustheid achter, die een frissche kerel-Tïensi aldus onder woorden bracht: wanneer de Dordtsche vaderen nu eens niet alleen hun leerregels hadden opgesteld, maar tegelijkeMijd een zendingsprogram en een evangelisatie-actie ontwikkeld hadden, het zou in de kerken heel anders geloopen zijn. Wie kan zich Bogerman als straatprediker voorstellen ?

Zie hier de geestig bedoelde vraag.

En derzelver antwoord.

Want de vraag is slechts een oratorische.

Ze suggereert een ontkennend antwoord. Bogerman en de straatprediking — die liggen zoover van elkaar als het Oosten van het Westen!

En dat evangeliseeren ons nóg niet — let op dat nóg niet, we leeren het wel van Youth for Christ en zoo! — zoo goed afgaat, dat vindt zijn oorzaak in een atavistische belustheid.

We zijn erfelijk belast.

We zijn eenzijdig als onze Dordtsche Vaderen.

Eenzijdig als Bogerman, weet U!

Ik ben bang, dat de Bazuin wat eenkennig is.

En toch slecht op de hoogte met de Leerregels.

Ondanks het feit, dat de hoogleeraren der school, wier orgaan het blad heet te zijn, nog niet zoo lang geleden een aantal crypto-Remonstranten uit hun kerk hebben gewerkt. Zoo zeggen ze het althans.

Dat laatste slaat niet op „uit de kerk werken", maar op „crypto-Remonstranten".

Welnu: De Bazuin kent de Leerregels slecht.

Vandaar dat ze een onzeker geluid geeft.

Want de Leerregels zijn een zendmgs-en evangelisatieprogram.

Hoor slechts: „En opdat de menschen tot het geloof worden gebracht zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap tot w i e n H ij wil en w a n n e e r H ij wil" (I, 3). Voorts is dit de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe, w e l k e belofte allen v o l k e r e n en menschen tot welke God naar Zijn welbehagen het Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd worden met bevel van bekeering en geloof (II, 5). En de Leerregels herinneren er aan, dat „de Apostelen en Leeraars, die Hem gevolgd zijn niet hebben nagelaten (het volk) door heilige vermaningen des Evangelies te houden onder de oefening des Woord s, der sacramenten en kerkelijke tucht (III en IV, 17).

Op gevaar af, dat De Bazuin mij geen frissche kerel vindt, waag ik de vraag: Zijn de tegenwoordige straatpredikers nog verkondigers van de „zeer blijde boodschap"? Hébben zij nog „een belofte" voor „alle volkeren en menschen" „zonder onderscheid" (o, Praeadvies!) „met bevel van bekeering en geloof? " Hebben ze voor hun hoorders nog „heilige vermsmingen des Evangelies" met een duidelijk adres der kerk, waar ze „hen houden onder de oefening des Woords, der sacramenten en kerkelijke tucht"?

Ach, als ik de tegenwoordige straatpredikers hoor dan ben ik geneigd te zeggen: Neen, onder die profeten kan ik me Bogerman niet voorstellen

Maar als ik denk aan den éérsten straatprediker in Nederland, den oud-Resident Esser, dat geesteskind van Bogerman als ik denk aan den Koninklijken Evangelist Lukas Lindeboom, die in Noordholland de kerken weer vol preekte en een adres der kerk noemen kon, waar de verraders van Dordt de kerken hadden leeggepreekt en de kerk hadden verwoest dan zeg ik: HEERE, geef ons straatpredikers in den stijl van Bogerman, predikers van een volle belofte en een vól bevel, die het volk houden onder de oefening van het vóUe Woord, van vólle sacramenten en van echt kerkelijke tuchf.

De „frissche kerel" van De Bazuin vraagt: „Wie kan zich Bogerman voorstellen als straatprediker? "

Mogen wij dien frisschen kerel eens vragen: „Ontmoet u nog veel straatpredikers a la Bogerman? "

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 juni 1947

De Reformatie | 8 Pagina's

BOGERMAN ALS STRAATPREDIKER.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 juni 1947

De Reformatie | 8 Pagina's