Waarom eigenlijk al die drukte?
Eenlge maanden geleden liep op een goeien dag een predikant (van Niezijl), die al eenige maanden lang buiten dienst geweest was, ineens over naar de synodocratische gemeenschap. Geen formuletje over de kinderen. Geen formuletje over 't kerkrecht. Geen synode, die oekases uitgaf over hoe-'je-met-zulke-m.enschen-handelenmoest. Niets. Maar hij was zoomaar welkom, en kreeg zoomaar een plaats. Hij was met name door intensieve bemoeiingen van ds B. A. Bos destijds in onze kerken als predikant naar art. 8 opgenomen. En 't ging ineens met die opneming van een leien dakje. Inclusief dat predikantschap.
We vragen ons af: als 't nu zoo gemakkelijk gaat als met den Niezijlschen dominee, waarom dan eigenlijk al die dure drukte in een Valkenboschkerk, volle synode, geleerde rapporten, handen drukken, en zoo meer? Waarom, als 't niet is een krampachtig pogen om een smaldeel te lokken? Met een indrukwekkende gouden lijst om een schilderijtje van niets?
Intusschen wete het smaldeel: de toegangsprijzen kunnen verschillen. Den éénen keer een goedkoop tarief a la Niezijl. Den anderen keer duurder tarief a la Valkenhoschkerk; formules als minimum. Maar wie 't erg secuur en publiek wil doen, die moet, net als de belijders van de Valkenboschformule, pure capitulatie plegen. Want officieel is er niets veranderd. Greijdanus' graf blijft zooals het was. En de preekstoel-conditie blijft a la ds H. J. Schilder. Overigens: de synodocratische heeren willen zoo graag samenspreken ? Ze zouden 't ook met ds H. J. Schilder probeeren. Ik meen te weten, dat ze DAT nog nooit hebben geprobeerd. Misschien is ds H. J. Schilder wat te „hypostatisch" ? ?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 maart 1950
De Reformatie | 12 Pagina's