GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen te: Capelle a. d. IJssel, W. Boessenkool te Middelstum. Oosterbeek-Wolfheze, Deventer, Cand. J. Faber te A'dam. Winschoten, Cand. W. G. de Vries te Groningen. Neerlandia (Canada), H. A. Stel te Zuidwolde.

Aangenomen naar:

Hattem, F. Kouwenhoven te Brouwershaven. — CAND J. FABER te Amsterdam deelt mede, dat hij geen nieuwe beroepen in overweging' kan nemen.

— VLEUTEN. Het is er in Vleuten eindelijk van gekomen wat reeds lang door velen in deze kerk en in de classis Utrecht gevreesd en verwacht werd: dat Ds Troost en een deel van de kerkeraadsleden met pak en zak is overgeloopen naar de synodooratie. Deze daad is een afsluiting van een proces, dat reeds een tijdlang aan den gang is geweest.

Ongeveer 3 jaar geleden werd het besluit genomen met den syn. gebonden kerkeraad te gaan , , samenspreken". Het doel hiervan was, volgens den praeses vaja den kerkeraad: op te roepen tot vrijmaking van kerkzonden en wederkeer tot de Schrift, de belijdenis en de K.O. Zoo is het ook eerst begonnen. Maar nadat deze „samensprekingen" eenigen tijd hadden geduurd, is het inzicht van den predikant grondig gewijzigd. Keerde hij na de conferentie van Oosterbeek nog terug met de betuiging: daar is door de synodocratische conferentiegangers beleden, dat er te eng is gebonden, maar ze zullen moeten Inzien, dat er verkeerd is gebonden — daarna heeft zijn beschouwing van de plaats-gehad-hebbende feiten wel een heel scherpe verandering ondergaan door contacten met verschillende personen uit synodocratische kringen. Al smds bijna een jaar werd door hem het „houden voor wedergeboren" voor zijn rekening genom.en en verdedigd; de 16 punten van 1945 werden eveneens aanvaard. Ook Inzake de schorsingen en afzettingen is het Inzicht van Ds Troost meer en meer gewijzigd. Deze maatregelen waren noodig tengevolge van „verkeerde handelingen" van bezwaarden en overigens speelden hierbij misverstanden, onverdraagzaamheid enz. een groote rol, terwijl ook wel fouten zijn gemaakt door de synodes en andere kerkelijke vergaderingen, maar die hadden niet doorslaggevend mogen zijn voor het , , breken" met het kerkverband.

Wat de plaatselijke geschillen betrof: men zou in Vleuten over en weer wat moeten geven en nemen - dan kon men best weer samengaan. Met betrekking tot de wezenlijke oorzaken van de breuk in 1944 is uiteindelijk in Vleuten door de kerkeraden en ook in de pogingen van Ds Troost geen oplossing meer gezocht. Alles werd hoe langer hoe meer vervlakt tot misverstanden, waarover men dan tenslotte maar moest heenstappen.

De predikant heeft zooveel mogelijk alle lectuur van Gereformeerde zijde (Reformatie, Gezinsblad enz.) bestreden en uit de gezinnen geweerd; voor De Roeper werd heel sterk propaganda gevoerd. Een groot deel van de gemeente werd zoo onwetend gehouden en stelselmatig in verkeerde richting beïnvloed.

Bij de kerkvisitatie in Nov. 1950 hebben kerkvisitatoren geïnformeerd naar de gevolgen van het „hereenlgingsoffensief der synodocratische gemeenschap" In Vleuten.

Toen bleek, dat men in Vleuten reeds zoover was met de „samensprekingen", dat de kerkeraad had uitgesproken: „dat het conflict in broederlijken zin beëindigd zou kunnen worden, indien het uitsluitend een plaatselijke kwestie was". Over de „generale zaken" (daarmee be­ doelde de kerkeraad: hetgeen ter Generale Synode in de jaren 1942—'44 was gebeurd) zou men nog verder gaan spreken met den syn. gebonden kerkeraad. En het werd almeer duidelijk, dat de kerkeraad daarover toen reeds zeer in twijfel verkeerde. De praeses verklaarde bij de visitatie, dat hij de „zaaksgerechtigheid" der vrijmaking betwijfelde. Ook verschillende andere kerkeraadsleden gaven blijk van onzekerheid in dezen. Kerkvisitatoren hebben toen den kerkeraad ernstig op het hart gebonden zich toch te wachten voor het disputabel-stellen van de vrijmaking als daad van eenvoudige gehoorzaamheid aan Gods Woord en niet aan te tasten het werk des HBEREN in de vrijmaking van openbare, grove kerk-zonden.

Een breede discussie is op het rapport van visitatoren ter classicale vergadering gevolgd. In deze discussie verklaarde Ds Troost het op prijs te stellen, wanneer hem zooveel mogelijk hulp en licht in de moeilijkheden, waarmee hij zat, werd verschaft. De classis besloot toen een commissie van drie broeders te benoemen, die den kerkeraad en Ds Troost in alles zouden willen helpen en bijstaan. De kerkeraad heeft echter nimmer een beroep op deze commissie gedaan en Ds Troost heeft niet de geringste poging aangewend om deze commissie eens naar Vleuten te laten komen om met haar in broederlijken zin te overleggen. Zelfs werd de omgang met de collega's uit de classis zooveel mogelijk vermeden.

Het einde van het proces is nu gekomen. Met 4 tegen 3 stemmen werd het besluit tot „hereenighig" genomen en daarmee verklaarde dus de meerderheid weer voor haar rekening te nemen al datgene, waarvan zij zich eens had vrijgemaakt onder beroep op den vril van den Koning der kerk. Alsof Hij vandaag geen zonde meer noemt, wat voor eenige jaren wel zonde was!

Een deel van de gemeente, dat zélf zich op de hoogte is blijven stellen van de feiten rondom en na de vrijma-Itlng, Is trouw gebleven en heeft zich aan het zondige besluit van de meerderheid van den kerkeraad niet onderworpen en blijft onder leiding van de drie broeders kerkeraadsleden: Huizlnga, De Wit en Bosschaart, aJs Gereformeerde Kerk van Vleuten in het verband van De Gereformeerde kerken In Nederland.

Is er iets veranderd? Bij Ds Troost c.s.: ja! Bij de syn. gebonden kerken: neen! Tenzij men dit als verandering (die geen verbetering is) naar voren wil schuiven: dat zonder schuldbelijdenis over daden van , , kerkscheuring" ieder daar weer welkom is en dus alle tucht er volkomen zoek is.

Wie zóó hereenigt als het In Vleuten is geschied, weet niet meer wat kerk is en heeft geen normen meer over voor kerkelijk handelen en samenleven.

En op de synodocratische classisvergadering in Utrecht is Psalm 133 gezongen Maar waar zijn de „rechter­ stoelen" van Psalm 122 gebleven?

H, VELTMAN.

(Door een abuis is dit op ons verzoek geschreven stukje kerknieuws niet onmiddellijk geplaatst. Red.).

— LEGERPLAATS BIJ OLDEBROEK. Aan de broeders, die van 31 Juli—24 Aug. voor herhalingsoefeningen zijn opgeroepen en gelegerd zijn in de legerplaats Oldebroek, wordt geadviseerd zich In verbinding te stellen met wachtmeester H. Zuidhof, Oud Paviljoen, Kamer 23.

— AAN AANKOMENDE STUDENTEN. Aangezien bij velen nog onbekend schijnt te zijn, dat de deformatie niet stil is blijven staan voor de deur der oude „Christelijke" studentenvereenlglngen en - corpora en dat er jarenlang gestreden is In deze vereenigtngen voor de handhaving van de belijdenis en een meer Christelijken levensstijl, welke pogingen helaas weinig of geen resultaat mochten boeken, achten wij het onzen plicht aankomende studenten ernstig te waarschuwen, juist met het oog op eigen persoonlijk geloofsleven, voor het zich aansluiten bij bedoelde vereeniglngen en corpora.

Men wordt opgewekt lid te worden van de in den loop der jaren vrijwel overal opgerichte Gereformeerde (Vrij­ gemaakte) studentenvereeniglngen en men wordt verzocht zich daartoe te richten tot een der volgende personen in de stad, waar m.en gaat studeeren, welke nadere inlichtingen kunnen verschaffen.

Groningen: „Hendrik de Cock". Abactis: Mej. G. Evlnk; ,

vacantieadres: G 30 A, 't Harde (Geld.). Amsterdam: V.G.S.A. Abactis: P. W. Tollenaar, Titiaanstraat. 33, Amsterdam; vacantieadres: Binnenhaven 54, Den Helder.

Utrecht: V.G.S.U. Abactis: P. H. Wiersema, Soesterbergsche straat 9 A, Soest; contact-adres: G. Zomer, Ie Daalsche dijk 176 bis, Utrecht.

Daalsche dijk 176 bis, Utrecht. Rotterdam: V.G.S.R. Praeses: H. W. de Jong, Berkelsche laan 20 b, Rotterdam.

— PONDS VAN NOODLIJDENDEN OP SOEMBA. Giro 172058, Penningmeester Heerenweg 7, Zwolle.

Ontvangen van de Diaconie Nijmegen f66.39; Wetsinge Sauwerd f 10; Emmen f35; 's-Hertogenbosch f150; Doorn f50; Barendrecht f37.59; Nw-Buinen f8.91; Leeuwarden f50; Sneek (aanv. coU.) f8.44; Berkel f 123.65; Rotterdam f 12.30; Vlaardingen f22; Arnhem f50; Enschede f2005.50; Glanerbrug f53.70; Hengelo f205; Llsse f78.28; St. Maarten f2.50; IJmuiden f70.24; Enrnier-Com.pascum—Emmer-Erf scheidenveen f25; Baflo f40, . Gameren f 10. Voorts kwamen nog twee giften binnen. No. 53 f 10 en uit Amsterdam f7. Totaal f3131.50.

— SAMENSPREKING. „De Part. Synode van Utrecht, in vergadering bijeen te Amersfoort:

kennis genomen hebbende van het verzoek van de Synode van Den Haag van de gebonden Gereformeerde Kerken in Nederland om een „samenspreking" met de Gereformeerde Kerken;

overwegende:

overwegende:1. dat de Synode van Amersfoort 1948 heeft uitgesproken, dat de gemeenschap, die ons uitstiet en van Godswege blijft opgeroepen tot bekering van valse leeruitspraken en andere daden van kerkscheuring, aanstonds door ons zal kunnen en moeten aangehoord worden, zodra zij in bondige besluiten betering des levens zal hebben beloofd en bewezen;

2. dat uit de besluiten van de Haagse vergadering van deze betering des levens niets blijkt, daar zij de tn 1942 —'46 vastgestelde leerbeslissingen niet heeft willen terugnemen, noch de door haar voorgangsters op onrechtmatige gronden gedane schorsingen, afzettingen, weringen uit het ambt en buiten-verband-plaatslng van een gehele kerk heeft wUlen herroepen;

3. dat integendeel uit de. door haar genomen besluiten, o.a. ten aanzien van de heren B. A. Bos c.s. en de benoeming van in de kerkelijke strijd zeer sterk op de voorgrond getreden leiders der synodocratie-in-leer-enkerkregering tot Hoogleraren aan de onderwijsinrichting Oudestraat no. 6 te Kampen duidelijk blijkt, dat men op de eens ingeslagen weg begeert voort te gaan;

4. dat niet alleen uit de uitspraken en handelingen van die Haagse vergadering, maar ook uit die van andere kerkelijke vergaderingen van de gebonden kerken (b.v.: ons aangedane processen, zgn. „herziening" van schorsings-en afzettingsvonnlssen, waarbij in andere bewoordingen dezelfde beschuldigingen werden herhaald, enz.) duidelijk blijkt, dat de synodocratische kerken een leerstellige, kerkrechtelijke en ethische kloof tussen haar en de Gereformeerde Kerken handhaven, ja zelfs menigmaal verbreed hebben;

5. dat de Gereformeerde Kerken schuldig zouden staan voor de HEERB, indien zij harerzijds in deze toestand van voortdurende en verscherpte onwaarachtigheid van de kant der gebonden kerken, op een verzoek als door de Haagse Synode gedaan, zouden ingaan;

besluit:

aan de Generale Synode voor te stellen, dat zij besluite: op het verzoek van de Haagse vergadering niet in te gaan en te blijven bij het besluit van de Synode van Amersfoort. Acta art. 89",

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 augustus 1951

De Reformatie | 4 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 augustus 1951

De Reformatie | 4 Pagina's