GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven”

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rom. 1 : 17.

De weg der zaligheid, die door Paulus in de brief aan de Romeinen wordt uiteengezet, is niet nieuw. Het evangelie, dat hij verkondigt, heeft „getuigenis van de wet en de profeten". Rom. 3 : 21.

In het voorgaande vers heeft de apostel gezegd, dat het evangelie een kracht Gods is tot zaligheid. Voor ieder die gelooft.

Want Gods r e c h t v a a r d i g h e i d wordt door het evangelie geopenbaard.

Welnu: an rechtvaardigheid en van geloof en van zaligheid is reeds sprake in de Schrift. Met name in Habakuk 2 : 4. Maar de rechtvaardige zal door het geloof leven. Paulus is geheel in overeenstemming met wat geschreven stsiat.

Men zou kunnen opmerken, dat Paulus spreekt over Gods rechtvaardigheid en dat in Habakuk gesproken wordt van de rechtvaardige mens.

Maar dit is geen tegenstelling. Gods reddende rechtvaardigheid stelt de gelovige mens in de rechte verhouding tot God. Gods rechtvaardigheid vormt de rechtvaardige. En het kenmerkende van de rechtvaardige is z'n geloof.

En het resultaat van het vertrouwend vasthouden aan de HERE is, het leven of de zaligheid. Zo is er dus volkomen overeenstemming tussen wat Paulu, s aan de christenen te Rome schrijft en wat in Habakuk geschreven staat.

Het is dus niet zo, dat Paulus maar een woord uit de Schrift op de klank af aanhaalt. De profeet in het Oude Testament en de apostel van het Nieuwe Testament kennen maar één weg der zaligheid: De rechtvaardige zal door z'fl geloof leven.

* Het woordje naaar duidt een tegenstelling aan. Tegenover de rechtvaardige staat de onrechtvaardige of goddeloze.

De onrechtvaardige is de mens, die niet in de rechte verhouding tot de HERE staat. Z'n ziel of hart verheft zich. De goddeloze — niet alleen in d': wereld, maar ook in de kerk — is opgeblazen, vermetel, hoogmoedig.

Z'n levenshouding is ongebroken. Hij zet een hoge borst op. Kan zichzelf wel redden. Hij steunt niet op Gods genade, maar óp - eigen kracht «n werk.

Tegenover de onreehtvaSr'dige Gf goddeloze staat de rechtvaardige.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 oktober 1951

De Reformatie | 12 Pagina's

„Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven”

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 oktober 1951

De Reformatie | 12 Pagina's