GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 321

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 321

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

fabrikanten, brandstoffenfabrikanten en over- Dr. R. C. van den Bos: heid, zich bewust van de problemen, willen meewerken. Aan andere motoren kan vermoedelijk pas over een jaar of tien worden gedacht. Een totaal ander vervoerssysteem zal vermoedelijk nog langer op zich laten wachten. Bleef over: andere brandstof. 'Het bedrag dat ziekenfondspatiënten betalen Verandering van benzine geeft slechts een aan medische specialistische hulp, is de afgegeringe verbetering. Het rapport, zegt, dat lopen tien jaar ongeveer vier maal zo hoog ondanks het feit dat de oliemaatschappijen geworden. Dat is een stijging die, dacht ik, zich op de borst slaan over wat zij in dit veel hoger is dan die van het inkomen van de opzicht doen, dat toch niet meer is dan gemiddelde Nederlander. Bovendien is dan nog een druppel op een gloeiende plaat. De niet eens rekening gehouden met het bedrag werkgroep heeft een aantal mogelijkheden, dat particulier verzekerden betalen. Dertig provariërend van elektriciteit tot en met aardgas, cent van de bevolking moet het met een particubekeken, maar is tenslotte bij LPG terecht liere verzekering doen; de stijging van de honogekomen. 'Met LPG is veel ervaring opge- raria voor particuliere patiënten is nu zover daan en het vindt reeds lang toepassing voortgeschreden dat een derde-klas particulier (naar schatting 1 procent van het Nederland- ' patiënt drie tot vijfmaal meer moet betalen voor se wagenpark is met een LPG-installatie uit- een zelfde behandeling als de ziekenfondsgerust). De uitlaatgassen bevatten veel min- patiënt. ' der koolmonoxide en koolwaterstoffen en in 16 juni promoveerde de heer R. C. van den het geheel geen lood,' aldus het rapport. Bos tot doctor in de wiskunde en natuurAan het gebruik van LPG zijn nadelen ver- wetenschappen. Zijn proefschrift was gebonden. De acceleratie en de maximum- titeld: 'Structural analysis of the ribosomal snelheid liggen vijf tot tien procent lager dan RNA components and their RNA precursors bij het gebruik van benzine. De tank voor in yeast', misschien niet een titel die de geLPG neemt nogal wat ruimte in, maar dat middelde Nederlander in gejuich of geween probleem zou grotendeels verdwijnen wan- zal doen uitbarsten, maar daar stond tegenneer er auto's alleen voor LPG-gebruik zou- over dat een aantal stellingen behorende bij den worden gebouwd. De LPG-tank zou dan dit proefschrift menigeen uit het hart zal zijn in de plaats van de benzinetank kunnen ko- gegrepen. Bijvoorbeeld deze: 'De degelijkheid men. Hetzelfde geldt voor de kosten die nu waarmee knopen aan konfektiekleding worden verbonden zijn (ongeveer duizend gulden) bevestigd laat veel te wensen over.' Of deze: aan het plaatsen van de tank en het ombou- 'De voortdurende sterke stijging van de toch al wen van een motor. Een LPG-tank kan van hoge medische specialistentarieven vormt een de ene auto worden overgeplaatst in een belangrijke factor in de voortschrijdende inflaandere. Een ander nadeel is, dat voor een tie; het is gewenst dat deze tarieven van overLPG-auto meer belasting moet worden be- heidswege worden bevroren.' De heer Van den taald dan voor een benzine-auto. LPG is lang Bos lichtte deze laatste stelling toe op verniet overal te krijgen: in Nederland zijn maar zoek van VU-magazine. (Zie citaat hier300 tankstations die het leveren, tegen onge- boven.) veer 12.400 benzinestations. Hij zei dat in feite door de specialisten een Behalve de geringe vervuilende werking van inkomensnivellering wordt toegepast op de LPG geeft het rapport nog de volgende voorhogere inkomens (de particulier verzekerdelen: een minder gecompliceerd injectieden) en hoewel hij vóór inkomensnivellering systeem, minder slijtage van het uitlaatsyis, vindt hij dat die niet op het niveau van de steem, en bij een afstand van vijftien- tot medische zorg behoort plaats te vinden en twintigduizend kilometer per jaar is LPG bovendien acht hij het zeer onjuist, dat de goedkoper dan benzine, ondanks het huidige specialisten zelf zich door hun stijgende hobelastingstelsel.

Specialisten worden te duur

Het voordeel zit hem voornamelijk in de literprijzen. Een liter LPG kost 27,8 cent en een liter gewone benzine 69,9 cent. De werkgroep heeft uitgerekend dat een auto van 900 kilo, met een benzineverbruik van 1 :10, al bij 12.000 kilometer per jaar even duur is als een auto waarin een LPG-installaÜe is aangebracht. Rijdt diezelfde auto 17.000 kilometer per jaar, dan heeft de gebruiker van LPG. dat jaar een voordeel van f 240,-. Volgens de werkgroep zouden de overheden in ieder geval kunnen beginnen bij openbaar vervoer en andere overheidsdiensten benzine door LPG te vervangen. Steden als Los Angeles en München worden ten voorbeeld gesteld.

Dr. R. C. van den Bos

Installateur van: • centrale verwarmingsinstallaties • olie- en gasgestookte ketelinstallaties • airconditioningsinstallaties • technische leidingen in kantoorgebouwen, laboratoria, ziekenhuizen, tehuizen e.d.

NVA.T.I.B.A.-AMSTERDAM Nieuwe Prinsengracht 33-35

^We leveren al jaren aan de VU. Maar we zijn er natuurlijk ook voor u. yPe winkelier heeft \

Y Edet King Size 500 vel Edet 1600 - 1600 vel Edet Dublet 2 rol dubbel toiletpapier Edet Dublet 6 rol in handige draagtas Edet Decor 4 rol hagelwit dubbel tissue toiletpapier met decoratieve rand Edet keukenrol Edet Dubelin 2 rol dubbel tissue keukenpapier met decoratieve rand

f 0.65 f2.15 f 1.10 f 3.30 f 3.25 f 0.90 f 2.50

Zachtheid uit Zweden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 321

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's