GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 508

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 508

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

mer waarin een groot bureau, en kasten met achter glazen deuren de boeken van de jeugd-bibliotheek. Op kaartjes tussen de boeken staat: 'als je iets van de geschiedenis wilt weten', en 'als je iets wilt om over na te denken'. Pater Stefan houdt zich bezig met de jeugd, die hij vorming wil geven. Ontwikkelingshulp is volgens hem niet alleen technische hulp, niet alleen onderwijs. De pater wil dat de jongen die een opleiding gekregen heeft, zich verantwoordelijk blijft voelen voor de omstandigheden waarin zijn minder bevoorrechte landgenoten leven, voor de problemen van het land. Hij probeert dit te bereiken door jonge mensen deel te laten nemen aan discussiegroepen, waarin-vanuit het geloof getracht wordt een standpunt te bepalen in de gebeurtenissen waarmee ze te maken krijgen, zoals bijvoorbeeld een staking van scholieren vorig jaar, opdat ze vanuit een eigen overtuiging tot handelen overgaan. Er zijn jaren voor nodig, maar sommige van deze jongeren worden volgens de pater bezielde mensen met verantwoordelijkheidsbesef Een besef dat vaak ontbreekt bij de ontwikkelde bovenlaag in de afrikaanse maatschappij, de nieuwe elite die de macht van de europeanen heeft overgenomen. Partijen In Senegal zijn volgens de grondwet meerdere politieke partijen mogelijk. Maar in de praktijk is het nog nooit gelukt een partij te stichten naast de partij van president Senghor, de U.P.S. (Union Progressiste Senegalaise). Het lidmaatschap van de U.P.S. is voor niemand verplicht, maar wie geen lid is, wordt vaak op een stilzwijgende manier tegengewerkt. Een student krijgt geen beurs om te studeren. Een boer krijgt geen zaaigoed. Een sociaal centrum geen subsidie, of een lezing wordt door de U.P.S.-jongeren verstoord. De invloed van de U.P.S. op de jeugd die verder geen enkele politieke of religieuze vorming krijgt is bijna indoctrinatie. Een invloed die door de paters betreurd wordt, omdat zozeer de nadruk gelegd wordt op het bevoorrechten van de eigen groep en men maar weinig solidair is met de rest van de bevolking.

aantal strooien hutten met ronde puntdaken staan. Elke hut is te beschouwen als een kamer. In een keur wonen meerdere gezinnen behorende tot een familie. De jonge kinderen slapen bij de ouders in de hut, de oudere kinderen slapen gescheiden in aparte hutten. Het leven speelt zich af op de binnenplaats. Daar wordt de mil gestampt en gezeefd, daar wordt gekookt en vaak ook gewassen als er Markt De markt van Kaolak behoort tot de grootste in het dorp geen aparte wasplaats is. Een van West-Afrika, een stuk van de oude glorie. dorp bestaat uit een verzameling van deze Drie overkapte imarkthallen aan vier kanten keurs, bij elkaar gezet in het glooiende landomgeven door een bogengalerij met onder schap. elke boog een uitstalling, en daartussen nog Bij een van deze dorpen stoppen we en betalloze stalletjes, waarin we al spoedig de weg, groeten het dorpshoofd. Het is een magere kwijtraken. Het is een rustig uur voor een man met een verweerd gezicht in een tot op bezoek aan de markt. De verkopers doen hun de draad versleten boubou (traditioneel gemiddagslaapje en de muselmannen zijn bezig waad). met de rituele afwassing voor het gebed, en De begroeting is een vast patroon van vragen knielen tussen de uitgestalde waren om hun en antwoorden dat onder goede vrienden gebeden te doen. een kwartier kan duren. Het is een teken van Om vier uur treffen we pater Forest. Een beleefdheid en affektie en geen senegalees kleine man met kortgeknipt borstelig haar en zal het overslaan. Vertaald luidt de begroeeen vriendelijk gezicht, gekleed in een luchti- ting ongeveer: Hoe maak je het? Ik ben er ge witte pij. Hij praat veel en in rap frans. alleen maar. Heb je vrede? Alleen maar vrede. We besluiten met twee auto's verder te gaan. Is je vrouw er? De vrouw is er. Zijn de kinderen De pater voorop in diens R4, wij in onze er er? De kinderen zijn er enz. Vrede zij met je. achter aan. Na een paar minuten draaien we Vrede zij met jou, Alchamdoulilai. Alchamvan de weg af een zanderig karrespoor op. doulilai (God zij dank), de arabische groet Het spoor volgt de omtrekken van de akkers uit de Koran. De pater en het dorpshoofd die in vroeger tijden door afbranding ont- praten in het Serer. staan zijn en dus verre van vierkant zijn. Om niet vast te raken in het mulle zand scheuren De putten we met tachtig kilometer door de bochten en Dan stapt het dorpshoofd in en rijden we proberen zoveel mogelijk de mil en de bomen naar een terrein waar twee putten gegraven die beide pal aan het pad staan te ontwijken. worden. Een initiatief van de pater die op De boeren horen ons uit de verte aankomen deze plek die in de regentijd te drassig is om en maken de weg vrij. Ze kennen de auto van mil of arachide te zaaien, in de droge tijd de pater en groeten. Honden rennen als tuinbouw wil beginnen. Met een breed gegekken met de auto's mee, soms vlak voor baar schildert hij ons de meloenen, de rade wielen. Geiten die aan de ingang van elk dijzen en de rode pepers, waar nu wat doordorp aan een paaltje in hun geiteweitje staan, nige struiken staan. De puttengraver is al slaan bij het zicht van de auto in paniek op bezig een muurtje om de put te metselen en de vlucht, waarbij de paaltjes uit de grond dat wil zeggen dat de put klaar is. We buigen vliegen. ons over de rand, het water staat op zeven meter diepte. Voor deze streek waar men putten van twinHut De senegalese boer woont in een 'keur', dat tig en soms honderd meter diep moet slaan is een met riet omheinde plaats, waarop een om bij het grondwater te komen is dat uit'Alleen de kerk is in staat tegenwicht te bieden aan de invloed van de U.P.S., alleen de kerk,' zegt pater Stefan met overtuiging. Na het middagmaal hebben we een paar uur de tijd voordat pater Forest ons af komt halen voor de tocht het binnenland in. We besluiten de markt te bekijken.

* praktijkfinancieringen

voor academici, staffunctionarissen, hogere ambtenaren, leraren, etc. zonodig voor meer dan 100%

* hypotheken assurantiebedrijf r. g. kooij I. de colignylaan 18, voorschoten

34

:

<

»

/

telefoon 01717 -3357 postbus 1, voorschoten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 508

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's