GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 288

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 288

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

tijk, ledere middelbare scholier leert bijvoorbeeld een eenvoudige motor in en uit elkaar te halen en zijn eigen kleren te naaien. Een en ander kan van nut zijn voor het geval je voor een tijd (of voor je leven?) naar een grensprovincie wordt gestuurd. Vermoedelijk meestal op onvrijwillige basis. Dat is dan weer iets waar je als buitenstaander (waarschijnlijk ook als Chinees) moeite mee hebt. ledere middelbare scholier brengt ook een deel van zijn schooltijd door in een fabriek of op het platteland.

Overal had de groep veel bekijks. Hier Is uw Changsha.

bus, trein of vliegtuig van de ene plek naar de andere verplaatsten ons ook al geen rust verschaften. Alles wilde hij weten: over de nederlandse staalprodukten e.d. wist ik hem weinig te vertellen, maar daarvoor kon hij bij Ton Johannissen terecht; of de nederlandse binnenen buitenlandse politiek (wist ik meer van) of de student-movement; women's lib; underground culture e.d. (daarvoor was Cees Wittebrood de uitgesproken vraagbaak). Hij was hierbij 'good at learning' mits hij de informatie maar vanuit zijn ideologie ergens kon plaatsen. (Hetzelfde gold ook voor ons.) Typisch voorbeeld: Sun Yat Sen (de grote leider van de demokratische revolutie) had indertijd de Chinezen opgeroepen de staart af te knippen als symbolische daad tegen het verouderde systeem. Welnu, in Nederland laten studenten hun haren juist groeien, maar even zo goed als symbolische daad tegen een verouderd systeem.

'On practice' Dit leren moet men zich overigens niet als louter intellectueel leren voorstellen. Integendeel, een van de meest wezenlijke trekken van de Marxistische filosofie is juist de relativering van intellect en theorie. 'Over de praktijk' heet een van de belangrijkste filosofische essays van Mao. 'Men kan niet zonder de theorie, maar de theorie komt voort uit de praktijk', zou men zijn gedachten hierover kunnen samenvatten. Maar dit klinkt natuurlijk als een opperste banaliteit, en het staat er allemaal genuanceerder. Nietteihin, de grondgedachte staat ook ia zijn eenvoud dicht bij een banaliteit. En als zoveel van deze bijna-banaliteiten; iedereen zal ze wel beamen, alleen men trekt er geen praktische konklusies uit. Wel in China, want hier heeft dit uitgangspunt een enorme invloed. In het klein 34

worden wij als bezoekers er al mee geconfronteerd. Wanneer wij een school, fabriek of kommune bezochten: eerst een korte inleiding, dan de praktijk (i.e. de rondleiding) en daarna, want pas daarna heeft het zin, de theorie (de vragen die wij konden stellen). In het groot betekent dit bijvoorbeeld dat in grote delen van China bewust zeer primitieve fabriekjes en werkplaatsen zijn en worden opgericht. Het is beter dat de mensen uitgaan van het niveau van voor de industriƫle revolutie zodat ze in de praktijk zelf achter de dingen komen, dan dat ze alles kant en klaar voorgeschoteld krijgen. Deze gedachte werkt vooral ook in het onderwijs: van de lagere school tot en met de universiteit. Enerzijds de theorie, die er dan ook ingestampt wordt, anderzijds een grote nadruk op de prak-

Voor wat betreft de universiteiten heeft deze filosofie (niet alleen voor wat betreft de nadruk op de praktijk, ook andere elementen spelen hierbij een rol) vooral sinds de kulturele revolutie, helemaal tot ingrijpende veranderingen geleid. Een universitaire opleiding is iets heel anders geworden dan wij er onder verstaan. Zeker geldt dit voor de politieke wetenschappen, waarover wij ons hebben laten informeren (en in de toekomst hopen te laten informeren - aldus de afspraak) door kollega's aan de universiteit van Peking. Een deel van de opleiding wordt in ieder geval doorgebracht op het platteland. Het zou te ver voeren, om hier, binnen het bestek van dit verslag, dieper op in te gaan. Het is een afzonderlijke beschouwing waard, temeer vanwege de afspraak voor regelmatig kontakt die met de 'afdeling Internationale Betrekkingen' van de Peking-universiteit is gemaakt. Wellicht hierover t.z.t. meer in het VUmagazine.

De groep was getuige van een blinde darm-operatie met behulp van acupunctuur. Er werden 4 acupunctuurnaalden gebruikt. De operatie duurde een half uur. De patient was volkomen bij bewustzijn. Hij zei alleen wat buikpijn gevoeld te hebben.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 288

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's