GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 203

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 203

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

m magazine 25

1^ masaüne 24 werden gemaakt, leidden tenslotte tot het advies ,,Stadsvernieuwing en gemeentelijl<e organisatie". Het feit dat de gemeente A m s t e r d a m , die dit advies niet kende toen ze haar reorganisatie-plannen beraamde, hier en daar (vooral wat betreft het onderbrengen van ,,Stadsvernieuwing" bij een aparte dienst met een eigen wethouder, de positie van de projectgroepen en het instellen van een raadscommissie) dicht in de buurt kwam van de aanbevelingen zoals die door de onderzoekers werden gedaan, zou er op kunnen wijzen dat er sprake was van een praktisch bruikbaar advies.

Geenrecept De bedoeling van het advies-Stadsvernieuwing is de invloed van de bewoners op de besluitvorming in het ambtelijk apparaat te vergroten. Een grotere invloed echter zou de doelmatigheid waarmee de stadsvernieuwing behoort te worden aangepakt, niet mogen dwarsbomen en evenmin zou directe deelneming van bewoners in de besluitvorming een aantasting mogen inhouden van de positie die de gemeenteraad inneemt. De twee manieren o m invloed uit te oefenen (direct of indirect, dat wil zeggen via gekozen raadsleden) zouden elkaar moeten versterken. De onderzoekers waarschuwen, dat hun advies niet mag worden gebruikt als een soort kookboek, dat bij getrouwelijk navolgen van een gegeven recept, een smakelijke maaltijd garandeert. Geen pasklare antwoorden op alle vragen:„Me/? dient de aanbevelingen vooral op te vatten als een wijze van denken, waarvan gebruik kan worden gemaakt, indien men voornemens is, de eigen organisatie meer toegankelijk te maken. De toepassing dient te geschieden met fantasie en gevoel voor verhoudingen in de betrokken gemeentelijke organisatie." Evenmin mag de hoop worden gekoesterd, dat het opvolgen van het advies een eind zal maken aan de conflictstof die in menig stadsvernieuwingsproces zo ruim voor handen is. „Stadsvernieuwing is een aangelegenheid met dikwijls botsende belangen en het is noodzakelijk, dat deze belangen in het overleg tussen gemeente en bewoners ter sprake komen en kunnen worden uitgevochten. De in dit advies voorgestelde organisatievormen en procedures bieden daartoe mogelijkheden. Zij helpen conflicten in een vroegtijdig stadium aan het licht te brengen en op te lossen, zodat zij niet verlammend gaan werken op het gehele proces." In dit verhaal valt het accent op wat het advies had te zeggen over de verhouding tussen bewoners en gemeente en over de vraag hoe een grotere invloed van bewoners organisatorisch v o r m kan krijgen.

Openheid Stadsvernieuwing, zo w o r d t in het advies opgemerkt, is een proces dat zeer direct ingrijpt in het dagelijks leven van de bewoners. Het kan niet zónder de bewoners tot een goed einde worden gebracht. Er moet overleg zijn tussen gemeente

en bewoners en het moet voor de gemeente een vanzelfsprekende zaak zijn, dat in beginsel alle informatie ter beschikking komt van de bewoners die daar belang bij hebben. Zolang de bewoners niet of onvoldoende zijn ingelicht kunnen zij ook geen gesprekspartners zijn van de gemeente. Het overleg moet beginnen op het m o m e n t dat de gemeente het plan opvat o m een bepaalde wijk te vernieuwen. Het gehele proces dat daarop volgt, moet toegankelijk blijven en niet alleen op tijdstippen die de gemeente geschikt acht. Bewoners moeten meteen in het begin al hun wensen en ideeën kenbaar kunnen maken en ze moeten invloed kunn,en uitoefenen op de ideeën die bij de gemeente leven. Voorkomen moet w o r d e n dat ze worden geconfronteerd met plannen die eigenlijk al in kannen en kruiken zijn en waarover zij alleen achteraf hun mening kunnen geven.

Project-analyse Het is bij stadsvernieuwing niet voldoende w a n neer de gemeente een aantal vanouds bekende vormen van overleg aanbiedt aan de bewoners, zoals bijvoorbeeld hoorzittingen of voorlichtingsbijeenkomsten. Er moet aan andere voorwaarden worden voldaan. In het advies w o r d e n er vijf opgesomd. Het stadsvernieuwingsproces moet: een duidelijke structuur hebben, zodat het voor de bewoners overzichtelijk blijft; over die structuur moet overleg tussen gemeente en bewoners w o r d e n gepleegd; nieuwe ontwikkelingen of veranderde inzichten moeten kunnen worden ingepast; zo vroeg mogelijk moet worden begonnen met concrete uitvoeringsplannen; het t e m p o waarin een en ander gebeurt moet zo zijri, dat bewoners een eigen organisatie kunnen opbouwen. Om dat alles te bevorderen zou het goed zijn w a n neer de plannen o m een wijk te gaan vernieuwen, zouden beginnen met het maken van eer\„projectanalyse". Daarin moet worden aangegeven welke aspecten er in de loop van het proces aan de orde moeten komen, hoe die aspecten met elkaar samenhangen en welke taken er moeten worden

verricht o m het project (het ontwikkelen en uitvoeren van een plan voor wijkvernieuwing) tot stand te brengen. Ook zo'n analyse moet in overleg tussen gemeente en bewoners tot stand komen. De gemeente zou de gegevens van de wijk, waarover ze beschikt moeten inbrengen; de bewoners hun speciale kennis van de wijk, hun w e n sen, voorkeuren en voorstellen. Wat kan een project-analyse zo al bevatten? Tenminste het volgende: 1. een overzicht van de zaken waarover in de loop van het project doelstellingen moeten w o r d e n ontwikkeld en een overzicht van de uitgangspunten die daarbij gelden; 2. taken die moeten worden verricht en problemen die moeten w o r d e n opgelost, voordat de doelstellingen kunnen worden bereikt moeten van elkaar w o r d e n onderscheiden; 3. afspraken moeten worden gemaakt wie voor wat verantwoordelijk is en wie bij de uitvoering van die taken moeten w o r d e n ingeschakeld. Bijvoorbeeld moet aan de orde komen of de bewoners van de gemeente middelen krijgen o m eigen deskundigen aan te trekken; 4. een programma moet worden gemaakt van concrete taken die op korte termijn kunnen worden aangevat. Er kan w o r d e n gedacht aan allerlei wensen van bewoners: het ruimen van puin, het aanleggen van speelplaatsen; 5. de vraag moet w o r d e n behandeld op welke manier de hele bevolking van de wijk bij het vernieuwen van de wijk zal worden betrokken.

Onrust bij aantal wijkcentra (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM — Bij een

aantal Amsterdamse wijkeentra is verontrusting ontstaan over de manier waarop de gemeente de stadsvernieuwing wil organiseren. Vorige maand publiceerden B en W een rapport waarin reorganisatievoorstellen werden gedaan voor het soepeler laten verlopen van de vernieuwing. Een van de plannen is d ^ afdeling Stadsontwikkeling van. 2lieke Werken tot een zelfstar bouwen.

De project-analyse staat helemaal aan het begin van het wijksvernieuwingsproces. Het is een lijstje afspraken-vooraf. Maar in de loop van het proces kan er heel wat gebeuren. Er kunnen zich problemen voordoen die niemand had kunnen voorzien (of meevallers, laten w e niet te somber zijn); er kunnen andere inzichten rijzen. Het is zaak daarop flexibel te kunnen reageren. Afsprakenvooraf zijn daarvoor niet voldoende. Aanbevolen w o r d t daarom, het gehele vernieuwingsproces te verdelen in ,,trajecten" die moeten w o r d e n afgelegd en werkzaamheden die moeten worden verricht. Tegelijkertijd worden programma's ontwikkeld op korte termijn. „Procesplanning" w o r d t dat geheel genoemd. Het ene ,,traject" na hét andere w o r d t in de loop van de tijd ingevuld. Om de zoveel tijd w o r d t dan de stand van zaken opgemaakt, waarbij w o r d t teruggeblikt naar de project-analyse. Zo een ,.beweeglijke" manier van werken biedt de bewoners meer gelegenheid zich met het vernieuwingsproces in hun buurt vertrouwd te maken. Bovendien blijft het overleg gemeente-bewoners op gang.

Politiek toezicbt De resultaten van dat overleg moeten in de gemeenteraad politieke bekrachtiging krijgen. Om te beginnen moet de raad zich uitspreken over de opdracht voor het overleg; dan over de intenties waarmee de vernieuwing in een bepaalde wijk w o r d t aangepakt en waarover bewoners en gemeente tot overeenstemming zijn gekomen. Zulke intenties kunnen betrekking hebben op zaken als: w o r d t of blijft de buurt een w o o n b u u r t ; valt het accent op n i e u w b o u w of v e r n i e u w b o u w ; w o r d t er bij nieuwbouw g e b o u w d voor de buurt. Daarnaast zal de raad zich tenminste eens in de drie maanden moeten uitspreken over de resulta-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 203

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's