GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 66

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 66

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

66 Zoon,

(Icnwclko

iii

in

Ik

wo

n

ij

\vrll)fliagcn, natuurlijk niet als

1

1)

cli a

p;

e n

lieb."

Tweede Persoon

in

Messias is voorworp van Gods de Drieëenlieid. maar als op-

in de niensclieiijke naliun-. Eerst door te belijden, dat (iod zeil' het schoon ontkomt ge bovendien aan het Panlheïsine. De pantheïst laat God zelf in het schoone doordringen. Voor de Schrift is liet schoon iets, dal God (zelf transcendenl zynde,) zien wil.

yclreden geniet,

snijdt op Sclirilluiiilijk terrein Deze di<'pziiuiige gedaclilc uit 1'salni 'M denkbeeld af, alsof God zelf indillerenl, allhans voor het natuurschoon zou zijn. lioorl dus ook het schoon van de tonenwereld. Hij. die het oor plant, li o o r t Of hoe kon Hy anilers de tonenwereld scheppen? Hij, die het oog formeerde, ziet; ziet dus ook hel sclioon van vorm en linten. Of hoe kan Hij anders het .schoon

")

:

'.I

alle

;

van

en kleur scheppen?

lijn

•"')

Oi)enb.

")

Psalm 5U:

1«):

7.

10.

'-) Ter oorzake van het misbruik, waardoor men ook hier te lande in almanak en weekbhul, het woord humor en humoristisch in discredict brachl, stuit hel sommigen als ze ook l)ij den Heere onzen God of bij den Christus van humor hooien gewagen. Laat mij ter geruststelling, daarom aanstonds op liet feit wijzen, dat de meest positief Christelijke onder de aesthetici. Dr. Eckart, zijn hoogtepunt bereikt „Der iu hoofdstuk XV van zijn werk, en dat liij daar als titel boven schreef:

Humor o.

1.

die höchste, eigentlich Tlieïslische Weltanschauung." op wat Carrière zoo waar zegt: Für ein göltliches Au ge

ist

Let

p. 92.

unser ganzes Treiben eine grossartige Komoedie. Eckart omhet zoo prachtig: „Der Humor vermalt die Sehnsucht nach dem Erhabenen und die Wemuth über dass Gesunkene zu einem ahnungsvollen Schauen des Göltlichen in der Welt und der Welt Wil men uit de Schrift eenproeve van goddelijken Humor, p. 94. in Gott. o. neem dan Psalm 2:4: „Die in den hemel woont zal lachen; de Heere zal hen

ist

schrijft

1.

Ik toch

bespotten.

mijn Koning gezalfd

heb

over

Sion,

den berg mijner

hei-

Divina Comoedia het schoone Das Leben der Menschheit und des Menopstel van Dr. J. H. Gunning schcs eine göthlichc Komoedie. Gotha, Pcrker, 1878. Ygl.

ligheid."

over

Dante's voorstelling van de :

Hebreen 11:

")

welker

h\\

de stad, die fundamenten heeft,

verwachtte

Ook Schelling kent aan de Poëzie den

**)

Naluurphilosophie opmerkelyk

zijn

Werk e.

Stuttg.,

als das

Wcsen

die

„Want

10.

Kunstenaar en Bouwmeester God

Seele

als

Cf.

V.

p. (i'JS:

eersten rang toe,

wat vooral by

Philosophic der Kunst, Sammtl. „Dalnir

kommies, dass

die Poesie ^vieder

aller Kiinsle kaïin angesehen werden; ungefiihr das Wesen des Leibes." Bijna evenzoo oordeelt Kant,

der Urthcilskraft. ••')

Tom.

1859.

is.

Zie vooral aant. 38.

is."

Psalm

17

:

W.

S.

„Ik

15.

wie

so

Kr

i

lik

IV. p. 200.

zal

verzadigd worden

met uw beeld,

als ik zal

3 wordt „het uitgedrukte Beeld zijner zelfstandigheid" parallel gesteld met „afschijnsel zijner heerlijkheid". Wel is de Christus de Aóyoc. maar dit rai^kf de sleer van het bewustzyii; iiiel die van het schodiie en heerlijke. En al geef ik dan ook aan Kant iii Ilegel toe, dat in onzen gezonken slaat de Poi-zie hooger opwaken'":

staal,

en

in

Hebr.

omdal ze macht

1

:

bezit, zich

boven hel gezonkene

Ie

verlielVen,

absoluut,

en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 66

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's