Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 394
Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper
XXXV.
392
Artikel,
verordent een aardsch ende zienlyk brood, 't welk een Sacrament is van zyn lighaam, ende den wyn tot een Sacrament zyns bloeds om ons te betuigen zo waragtelyk als wy het Sacrament ontfangen ende houden in onze handen, ende 't zelve eten ende drinken met onze mond, waar mede ons leven daar na onderhouden wordt, dat wy ook zo waragtiglyk door 't gelove ('t welk de hand en mond onzer zielen is) het ware lighaam ende het bloed Christi onzes eenigen Zaligmakers ontfangen in onze zielen, tot ons geestelyk leven. tus
:
b. Ue andere, wat Christus door het Avondmaal in ons werkt, in dezer voegen Nu zo is het zeker ende ongetwyfelt, dat Jesus Christus zyne Sacramenten niet vergeefs heeft bevolen zo werkt hy dan in ons al wat hy door de heilige teekenen ons voor ogen stelt, hoewel de wyze ons verstand te boven gaat, ende ons onbegrypelyk is, gelyk de werkingen des H. Geestes verborgen ende onbegrypelyk is. :
;
c. De derde verklaart ons wat wy in dit Avondmaal, door de werkinge Gods, geestelyker wyze, genieten,
Op
zig zelven: Daar en tusschen zo feilen wy niet zeggen, dat 't gene van ons gegeten en gedronken wordt het eigen ende natuurlyk lighaam ende het eigen bloed Christi is, maar de wyze op dewelke wy dezelve nutten, is niet met den mond, maar den geest, door 't gelove. Alzo dan blyft Jesus Christus altyd zittende ter regterhand Gods zyns Vaders in de hemelen, ende laat doch daarom niet hem zelven ons zyner deelagtig te maken door het gelove. Deze maaltyd is een geestelyke tafel, aan dewelke Christus hem zelven ons mede deelt met alle zyne goederen, ende doet ons aan dezelve genieten zo wel hem zelven, als de verdiensten zyns lydens en stervens voedende ende versterkende onze arme troosttelose ziele, door het eeten zynes vleeschs, ende dezelve verkwikkende ende vermanende door den drank zyns bloeds. 1.
als
wy
:
Nader, met opzigte tot de godloze, die wel het teeken, 2. maar geenzins de beteekende zaak ontfangt Voorts hoewel de Sacramenten met de beteekende zaken te samen gevoegd :
zyn, zo werdenze nogtans met deze twee zaken van allen niet ontfangen. De godloze ontfangt wel het Sacrament tot zyner verdoemenisse, maar hy ontfangt niet de waar-
heid
des
Tovenaar
gelyk als Judas ende Simon den wel het Sacrament ontfingen, maar niet
Sacraments: beide
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's