Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 132
BIJVOEGSEL TOT DE KOLONIALE QUAESTIE.
132
verhouding tien millioen moest
c^elijke
Dienovereenkomstig gebruikte
zijn.
de handel er dan ook 200.000 ton scheepsvracht, tegenover slechts 20,000 ton
Kolonie
onze
in
moest zgn.
65.000
60.000
zielen
we
Terwijl
diensten
uitstekenden
wederom,
Avat
;
reden van bevolking,
gelijke
alleen in het schoolwezen,
Moravische
der
Suriname met
in
bij
dank
zij
den
Broeders, op een bevolking van
5000
scholieren, tegenover 16.000 in
Britsch-Guyana, bg een populatie van driemaal meer, een eervolle positie
Vooral aan vierderlei hangt
innemen. reglement
moed
aan de mislukte kolonisatie
b,
;
toongevende
Kolonie
dit,
kringen;
en
;
aan ons Regeerings-
t.
w.
c.
aan het karakter der in de
a.
aan het gemis van ondernemings-
d.
het Nederlandsch kapitaal.
bij
§ 37.
Critiek
Niet
op den bestaanden toesUmd.
ons Regeeringsreglement voor Suriname geen kostelijke
alsof
Denk
elementen zou bevatten.
slechts
aan
107 en 159, die we voor
artt.
Java en ons eigen land aan Paramaribo benijden.
nu reeds
wat
juist
wij voor de
Oost wenschten
:
Art. 107 toch bepaalt t.
w. dat de Gouverneur
en het militair niet door de Kolonie, maar door het Rijk worden bekostigd;
met
slechts
de
kapitale
fout
er
wenschen
zouden
:
t.
w,
doo7'
en de overheidsschool aanvulling
met uitnemend
De
men
desniettemin domein en is.
En
art.
159
onderwijs juist in dier voege, als wij dit voor Nederland en
het
Oost
de
stellen
dat
wat uiteraard ongerijmd
regalia aan de Kolonie overliet; regelt
bij,
resultaat.
te
de bijzondere school als
doen
blijveti; gelijk
i'egel
men
Ie
weet,
^)
fout van dit reglement schuilt dan ook elders.
Daarin namelijk,
dat men, naar Engelsch model gekopieerde wetten voor een niet-Engelsch
publiek was.
van
uitvaardigend,
De de
initiatief
instelling van
het
heft uit
men
tijd
in alles een nabootsing
Engelsche parlementen, met recht van amendement, wetgevend en budgetrecht,
is
bij
zoo dun gezaaide, zoo wijd verspreide en
sociaal zoo achterlijke bevolking,
nu
handen heeft gegeven, eer het
Surinames Kolonialen Raad,
die,
om
een politieke misgreep geweest, te meer
toch kiezers te vinden, kiezen
liet
over heel het
territoir.
Dit inzetstuk toch in de koloniale machine mist de zedelijke kracht, constitutioneel
te
werken;
om
deelt de verantwoordelijkheid; en breekt de
energie van den Gouverneur.
')
Art. 458.
Het geven van onderwijs staat
vrij
aan een
ie£,elijk, die
voldoende liowijzen
van bekwaamheid en zedelijkheid levert. Art. 159. Zooveel de middelen gedoogen, zorgt de overheid, dat het lager onderwijs de verkrijging der allereerste kundigheden onder het hereik bienge ook der minvei-mogeiiden. Zij
doet dit door ondersteuning van bijzondere of oprichting van openbare scholen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's