GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Acta van het Zending-Congres - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Acta van het Zending-Congres - pagina 40

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

24

voudig niet waar, ten minste onrechtvaardig. Wat den omvang van het werk betreft, deed Schwarz meer dan Riedel. Schwarz arbeidde in drie afdeelingen en 10 a 12 districten, terw^l Riedel zijn werk te Tondano concentreerde. Het Ned. Ind. Gouvernement heeft Schwarz dan ook willen eeren door hem het broederschap van de orde van den Nederl. Leeuw te verleenen. De standplaats van beiden was in het midden der Minahassa, doch aan de tegenovergestelde einden van het Meer van Tondano. Schwarz te Langowang, Riedel te Tondano. Beider sterfbed was ook verschillend. Schwarz stierf als te midden van zijn' arbeid, omringd door zijn' kerkeraad en getrouwe helpers. Riedel op hoogen leeftijd als rustend leeraar. Hij

heeft zijn' roeai overleefd.

Tegenstand boden de inlanders niet dan van den Islam was geen sprake, de meeste tegenstand kwam van de hoogere ambtenaren en van de contr. bij de Cultures, die wederom naar de oogen werden gezien door de De resident inlandsche hoofden des bestuurs. Janssen, later gouverneur van Macassar, hoewel katholiek, was de Zending genegen. Hij had als staatsman een goed besef van het ware Res. belang des volks; maar kon niet alles. Bosschert was de Minahassa ook genegen en tot passief;

waar hij kon steunde hij de broederen. Anderen daarentegen waren "het werk der Zending vijandig, om redenen die zij voor God hebben te verantwoorden, of ook uit staatkunzegen,

dig onverstand. Een resident liet zelfs het bevel door de Minahassa gaan, de bevolking aan te Op kossporen tot vermaak in dans en spel. ten der negorijen moesten danspartijen worden negorijhuis) gegeven in de loge (k a 1 a k e i r a n en enkele gelijkgestelden werden gezonden om de bals op fransche manier met quadrilles en walzen te dirigeeren als ceremoniemeesters onder de muziek van de vervelende kolintang

=

en gong. Sommigen werden zelfs gedrongen Lang en toch, het werk kon niet gelukken. arbeidde Schwarz eer hij vrucht mocht zien. Riedel ging het voorspoediger. Tondano breidde als al

gemeente zich zeer wenschen over;

te

Tondano was

Na

de

Herman

te

uit,

aan

de gehalte liet nog de stranden van

dit beter gesteld.

beide B.B. S. en R.

Amoerang

komt

in aanmerking.

eerst Br.

Ook een

ware ijveraar. Hij deed veel aan het Alfoersch, een ondankbare arbeid, daarom, dat maar enkele districten een en hetzelfde dialect verstaan. Voorts de hulpprediker Lineman te Menado, depóthouder en Thesaurier, wiens huis een tehuis

was voor de B.B. en hunne gezinnen.

Tomohon, een

Wilken

trouwe Heeren, ook Duitscher, evenals Lineman, en hoofd van de kweekschool voor Inl. Ulfers te Kumelumbuaj, vurige helpers. S. vereerder van den Heere Jezus, onvermoeide prediker. Rooker, en voor hem Br. Van Nooij te Tondano, beiden schoonzoons van Riedel door de oudste dochter des laatsten. Van Nooij is vroeg gestorven, evenzoo Van der Velden van Capellen. Br. Rooker, laatst gehuwd geweest met de zuster van directeur Hiebink, bekend als de ijverige en nauwkeurige secretaris der conferentie. Graafland, thans inspecteur, vroeger hoofd van de kweekschool voor Inl. onderwijzers en boven mijn' lof verheven in dezen arbeid. Tendeloo, v. d. Liefde, Schwarz de zoon, v. d. Wal, Bettink en Brouwer enz. enz. enz. Deze allen moesten de Alfoeren het Evangelie prediken, (ook schrijver dezer regelen) en deden dat ieder op zijne wijze en naar eigene overtuiging. Maar er zoude een zendeling door het Genootschap gezonden worden, wiens uitzending zelfs in Nederland werd betwist, die door de moderne begrippen te prediken en te propageeren voor de geheele Christenwereld, toonen zoude, wat de consequentie is van het liedeke, ,, eenheid is het noodige" etc. of m. a. w. een geloof zonder belijdenis. te

arbeider

ijverige, nauwgezette,

des

Stelt men in de Zending voor hoofdzaak, beschaving, dan is de Minahassa-kerstening een ware triomf, dat hebben de Coryfeeën dezer richting dan ook luide verkondigd met brommende betuigingen als: ,,Heidensche altaren storten in, het dolle geraas der Heidensche feesten zweeg enz. (Zie Brumund, Bleeker en

Van

Rhijn).

Is de vraag vooral naar

waarlijk al

meerdere moraliteit,

alles niet in het reine, het

verleden in aanmerking genomen, is de Minahassa gerechtigd naar den prijs te dingen. Maar zocht men meer, niet slechts afsterving van het Heidendom, ook opstanding van een nieuw leven, mag men gerust vertrouwen, dat heeft de Heere hier gewerkt. Maar men moet het ook willen zoeken. Het meest openbaart het zich in de binnenlanden op de bergtjn, waar het minst gelegenheid is voor de verleiding is

der wereldsche begeerlijkheid. De maatstaf hiertoe is alleen Gods Woord, de prediking des Woords, door 's Heeren Geest krachtig gemaakt, heeft dit gedaan. Het jongere geslacht moet zijne sporen nog verdienen, de ouden hebbeu oefening in den strijd gehad. De middelen waren zeer gering. De eenige

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 142 Pagina's

Acta van het Zending-Congres - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 142 Pagina's