GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 379

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 379

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Yan den

Heiligen üoop,

377

welken gy ook besneden zyt, met een besnydenisse die zonder handen geschied in de uittrekkinge des lighaams der zonde des vleesches, door de besnydenisse Cliristi; zynde met hem begraven in den DOOP, in welken gy ook met hem opgewekt zyt, door het gelove der werkinge Gods, die hem uit den doden opgewekt heeft: Want ^;v| ,

a. Indien den Doop niet was gekomen in plaatze der Besnydenisse, wat kragt zou dan de redeneeringe Pauli hebben? Dit is immers zijn argument: Gy lieden hebt de inwendige besnydenisse, de besnydenisse Christi, die zonder handen geschiedt is ergo hebt gy de uitwendige besnydenisse, waar op de valsche Leeraars dringen, niet van noden. Te meer, onder het Oude Testament zou men niet mogen zeggen, gy zyt inwendig besneden, derhalven moet gy niet uitwendig besneden worden want doe was de uitwendige besnydenisse een teeken van de inwendige, en een zegel der regtvaerdigheid des geloofs, Rom. 4 11. Maar nu, of onder het Nieuwe Testament, mag men zeggen: Gy zyt inwendig besneden: ergo, moet gy niet uitwendig besneden worden; om dat de Besnydenis met de komste Christi heeft uitgedient, en Christus in plaats van dezelve den Doop verordent heeft, die nu, gelyk eertyds de Besnydenisse op de uittrekkinge van 't lighaam der zonde des vleesches, dat is, op de inwendige besnydenis, haar opzigt heeft; zo dat men als nu de Besnydenis niet zonder zonde kennen in 't werk stellen. ;

,

:

:

['

Zo den Doop niet ware gekomen in plaatze van de Besnydenisse, zo mogt men op Pauli argument aldus zeggen Men moet het teeken te gelyk met de beteekende zaak behouden gelyk blykt in het exempel Abrahams, die zo wel de uitwendige als de inwendige besnydenisse waargenomen heeft; En daarom is 't een ydele redeneeringe, te besluiten, gy zyt besneden met de besnydenisse die zonder handen geschied; ergo, zo behoeft gy het teeken, of het Sacrament van dien, niet te ontfangen. Maar nu, om dat den Doop in plaatze van de Besnydenisse gekomen is, zo komt de Apostel die exceptie voorzigtiglyk re gemoet, zeggende Gy zyt met hem begraven in den DOOP. Want wat is dat anders te zeggen, dan of hy zeide Ja wy behouden het teeken te gelyk met de beteekende ziake want al geld de vleeschelyke besnydenisse niet meer zo hebben en gebruiken wy nogtans. h.

,

:

,

:

:

;

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 379

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's