Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 18
Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper
XYI.
16
hy
uitverkoren
welke der
is
te
heeft,
Artikel,
.les.
42:
1.
Lam
Het
Gods, de-
voren gekent geweest voor de grondlegginge
Waereld,
1
Petri
1
:
'20,
En wel
tot elk in het
daarom ook met haar namen wel eens worden uitgedrukt, Rom, 9: 13. Jacob hebbe ik lief gehad, ende Esau hebbe ik gehaat. Of tegen malkanderen worden overgestelt, Matth. 20: 16. Veele zijn geroepen, maar weinige uitverkooren. byzonder,
die
.'. Vrag. Hoe zyn de Menschen Gode voorschikkinge voorgekomen ?
in
zyn eeuwige
Zommige hebben
geoordeelt, dat het voorwerp de Mensch nog niet geschapen immers nog niet gevallen zynde, maar als nog zullende geschapen ende ten val toegelaten worden, welke daarom de naam van Supra Lapsarii, dat is Bovenval Dryvers, dragen. Andere, dat de Mensch in de Predestinatie der verkiezinge moet aangemerkt worden, niet alleen als reets gevallen maar ook als reets verlost door Christus en en die der verwerpinge als nu gevallen 't gelove in hem en ongelovig zynde. Of anders, dat men 's Menschen scheppinge ende toelatinge van deszelfs val, moet voor het besluit van 's Menschen Zaligheid of Verdoemenisse
Antw.
der
Prsedestinatie
is,
:
;
die daarom Infra Lapsarii, dat genoemt zyn.
stellen,
vers,
is
Onderval-Dry-
.•. Vrag. Wat dunkt u van dit geschil? Antw. Veele Godsgeleerde zyn met de geleerde Mark van oordeel, dat dit verschil van zeer weinig belang is, en gemakkelijk kan vereffent worden, nadien wederzyds vast staat, dat 'er maar een eenvoudig besluit is in God, door welke alle de werken Gods in der tyd wyslijk aan malkanderen zyn gehegt, en dat het zelve volkomen vry en onafhankelyk
zonder dat God door eenige meerdere of mindere waardigheid der Schepselen hier toe bewogen zy; ja ook volkomen heilig en Gode betamelijk, zo dat daar geen straffe word toegeleid als aan die gene, welke ze door de zonde verdient heeft, en gene genade, als aan die gene, welke ze van noden heeft. In gevolge het verschil dan maar bestaat in de leerwyze, zo als men de Goddelijke is,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's