Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 378
Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper
XXXIV.
376 ia dat
Artikel
hy een iegelyk van u af keere van uwe boosheden
Daarom
behoren zy het teeken te outfangen ende het Sacrament, van het gene dat Christus voor haar gedaan heeft gelyk de Heere in de wet beval haar mede te deelen het Sacrament des lydens en stervens Christi, kort na dat zy geboren waren: Lev. 12 3, 6. ;
:
De Besnydenisse
wierdt, onder het Oude Testament, aan de kinderen, agt dagen oud zijnde, bediend, Lpv. 12 3. Dus moet de Doop ook nu aan de jonge kinderen der gelovigen bedient worden alzo den Doop in de plaatze der Besnydenisse is in gekomen Col. 2:11, 12. In welken gy ook besneden zyt, met een besnydenisse die zonder handen geschied, in de uittrekkinge des iighaams der zonden des vleesches, door de besnydenisse Christi: zynde met hem begraven in den doop, in welken gy ook met hem opgewekt zyt, door het gelove der werkinge Glods die hem uit de doden 6.
:
;
,
,
opgewekt .•.
heeft.
Hoe bewyst gy duidelyk
Vrag,
komen
is
in
plaatze der Besnydenisse
dat den
Doop ge-
?
Christus is het einde der wet, Rom. 10:4. vergoten bloed een einde gemaakt heeft alle de bloedstortingen des Oude Testaments Dus dan de bloedige Besnydenisse afgeschaft hebbende, heeft niet alleen Johannes den Doper, als zijn Voorloper, voor zijn aangezigte, onder de Joden, met den Doop voor uit gezonden, en den Doop, door de bedieninge van Johannes in zijn eigeu Persoon geheiligt; maar zelf de Apostelen, na zijnen opstandinge, uitzendende als Ambassadeurs in zijnen name tot de Heidenen , heeft hy hen dien last gegeven, om te leeren en te doopen tot een bewys dat het eene Sacrament, terstont na het andere, het oude na het nieuwe gevolgt is; alzo dat de Besnydenisse met Christi komste ophouden moeste , en in plaats van dien den Christelyken Doop, die nog duurt, en duuren zal tot aan het einde der waereld, ingekomen is.
Antw.
Die van
door
1.
zyn
:
;
,
i
2.
De genade
des
maar eer meerder,
Nieuwe Testaments is niet minder, die des Oude Testaments. Dus is
als
dan welvoègelyk, dat ook onze kinderen, gelyk die van het Oude Testament, het zegel des verbonds ontfangen, en van andere ongelovige onderscheiden worden. 3. Uit de aangehaalde woorden, Col. 2 11, 12. In :
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's