GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 170

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 170

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

158

non sit credendorum^ sed Scriptura." ^) In die H. Schrift moet absoluut geloofd, al is er ook veel dat wij niet begrijpen kunnen, en waarvan wij zeggen moeten: „fateor libenter hoc esse supra captura meum," want deze tra regula

regel

der Theologie

blijft

eeuwig waar: _,,Quando de re non constet quomodo liaec

constat ex scriptura, etsiamsi sit,

firmiter tarnen haec

Aan

zijn

Loei

tanquam verissima

est credenda."

Communes voegde Maccovius

^)

een appendix

over deze quaestie toe. Om alle Rationalisme af te snijden en daarentegen de Theologie als een positieve wetenschap (d. w. z. een wetenschap die een gegeven obiect heeft) te eeren, en dus als speculatieve wetenschap (d. w. z. een wetenschap die haar obiect aan de speculatio rationis te

iudicium in rebus ratio

heeft) te negee-

„Deus nusquam et nunquam humanae rationi

ren, zegt hij:

De

danken

fidei concessit."

humana

heeft absoluut en onvoorwaardelijk te

aanvaarden al de „divinitus data," de „raysteria coelestia." ledere wetenschap heeft een eigen principium, een „principium speciale," en derhalve een „censura" met dat „principium speciale" in adaequate relatie. De tuinman heeft niet over de architectoniek te oordeelen, de kok niet over de krijgskunde, de goudsmid niet over de Methaphysica. Ne sutor ultra crepidam blijft het principium divisionis. En zoo ook heeft de rede over de mysteriën des geloofs niet te oordeelen. „Ergo

humana

ratio de fidei mysteriis nil

quidquam

iudicare potest." In de zaken des geloofs heeft de rede zich

gevangen te geven, „humana ratio, quando de rebus fidei agitur, compescenda est, et captivanda." De rede is nooit norma of fundament bij Christus of bij een der Apostelen

„Nusquam vero mentis naturalis iudicium attendisse, que, ut norma et fundamento usi leguntur."

illo-

Al deze Theses werden door Maccovius tegen de Socinianen verdedigd, die hij hier bestrijdt. Maar na dan eindelijk aan de ratio alle recht ontzegd te hebben om speculatief „in

')

Loei Comm., p. 246.

^)

Loei Comm.,

p.

135.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 170

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's