GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 181

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 181

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

169 uit,

ze

waar hij dus geen contact mee hebben kan omdat „Deo sunt propria"; 4. zijn er zooveel mysteriën die

_,^longe

superent humanara intelligentam,

et hyperphysica."

qiiia

sunt mystica

^)

En daarom roept hij het allen toe, om niet scholastiek in malam partem, om niet rationalistisch en intellectualistisch te zijn: „Cum Theologia sit supernaturalis disciplina, cavendum est ne nostropte ingenio aut acumine quidquam nos hic profecturos speremus."

Ten

^)

alvorens van deze § af te stappen, dient nog ééne quaestie behandeld: Hoe wij namelijk met onze ratio slotte,

God kunnen

illuminata

Ook deze quaestie

leeren kennen*?

heeft Maccovius onder de oogen gezien en er een antwoord

op gegeven. Ter loops spreekt

waar

er over in zijn

hij

potentia ratiocinandi en het

van zegt:

medium

;,At ratiocinandi facultas

Communes,

syllogisticum, en daar-

non

gisticum, sed medium, quo percipitur

plane hic vis Spiritus

sic

Loei

een onderscheid maakt tusschen de facultas of

hij

S.

in nobis

est

vis

non

medium

Syllo-

medii Syllogistici, est

medium

Syl-

logisticum, sed vis, qua percipimus, quid verum, quid fal-

sum sit." *) Maar breedvoerig handelt sica,

wanneer

hij

hij

er over in zijn

Metaphy-

de quaestie bespreekt of het geoorloofd

krachtens de analogie in Theologicis philosophische woor-

is,

den en termen te bezigen. Op de quaestie zelve komen terug,

hier

hebben we

we

een andere § alleen te spreken over de analogie later in

tusschen God en mensch, waardoor die geopenbaarde kennisse

Gods een aanrakingspunt aan het menschelijk ver-

stand heeft.

Er

zijn

portionis

verschillende analogieën. Er

dat

is

is

een analogia pro-

de analogie der gelijkenissen, zie Jesaia

Qnaest. de statu primi hominis. Disp. XIII, Franeker 1632.

')

Coll. Theol.

)

Loei Comm., p.

')

Loei Comm., p. 56.

3.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 181

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's