GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 189

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 189

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

177

maar op de

pelijke,

praeditus artificiali, si

est,

natuurlijke Logica. „Quicunque ratione est, non quidem illa qnidem ut facile intelligat, utatur." Maar toch, met de weten-

etiam instructus

ille

sed naturali logica, ita

quis artificiali logica

schappelijke Logica gaat het gemakkelijker.

En voorts

po-

neeren dan ook de Anabaptisten de Thesis: „Philosophia nullo modo adhiberi debet ad scripturam;, nee eins usus ullus esse potest ad scripturam." Maccovius antwoordt, dat 8 verkeerd verstaan. Voorts dat zij inconsequent zij ColL 2 zijn, want waarom mogen we wel met onzen sensus de res :

opnemen en niet met onze hoe we dan met die

divinae

Hij vraagt,

ratio philosophica. „quaesfiones mixtae" aan-

moeten. Hij wijst er op, dat or in de H. Schrift zelve zeer veel Philosophie voorkomt, „quae cognosci non possunt ab

gnarus

60, qui

sit Philosophiae.'"

om

derhalve noodig

is

En

juist

omdat

der

H.

Schrift,

De

studie der Philosophie

de H. Schrift recht te verstaan.

die Philosophie noodig

is

tot juist verstand

ook voor de Theologie, en

ze noodig

is

^)

poneert Maccovius de Thesis: „Philosophiam necessariam esse ad Theologiam cognoscendam."

De

studie der Philosophie

is

n o o d z a k e 1 ij

het obiect, óf het praedicaat philosophisch deze:

An

An

mutetur

is.

wanneer of

Quaesties als

in corpus Christi?

Eucharistia maneant accidentia panis et vini, pane

in

vino

et

in Eucharistia panis

k,

sublato^

An

in

persona

Christi proprietates

naturae unius communicentur alteri? kunnen zonder aanw^ending der Philosophie niet worden opgelost.

en dit

is

Maar

toch,

weer de conditio sine qua non, de Philosophie is Sancta Theologia, mag nooit anders dan instru-

ancilla der

menteelen dienst aanbieden.

En

niet alleen

is

de kennis van de Philosophie voor de

Theologie noodzakelijk en onmisbaar,

Theologie om, veel

is

maar

ook, buiten de

ze voor den studeerenden Theoloog

van zoo

beteekenis. „Philosophia etiam inservit Theologo, eti-

amsi non Theologiae in quibusdam." De H. Schrift bevat niet alleen eene soteriologie, handelt niet alleen over

1)

UpÜT.

4^êv$., p.

128,

129. 12

Wet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 189

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's