De gemeente gratie - pagina 20
Tweede deel. Het leerstellige gedeelte.
HET OP TE LOSSEN VRAAGSTUK.
16
Dit toont ons dat de consciëntie en de wet twee
dat •medegetuigen onderstelt dat er eerst een
De wet
een ander wedegetuigt met dien eerste?
Gods
in de ziel,
en de consciëntie
zijn.
Of
overmits de wet Gods in
zijn,
het niet
1:00,
is
alzoo het getuigenis
het bewustzijn van den mensch, dat
is
medegetuigt met het getuigenis Gods. Daarom kon er in sciëntie
is
die getuigt, en dat daarop
is
Adam nog
niet
Adam
van
geen con-
zijn
eigen be-
maar moest de consciëntie in Adam terstond opkomen, zoodra namelijk Gods wet en zijn eigen zielsbewustzijn
wustzijn onderscheiden was,
na
zijn val
uiteengingen; gelijk evenzoo in den staat der heerlijkheid de consciëntie strijd
tusschen de wet Gods en het
eigen zielsbewustzijn zal zijn weggenomen.
Reden waarom we ook bij Jezus thans nog veel meer in de
weer verstommen nooit van
zoodra elke
zal,
een consciëntie lezen, en
men ook
ongeloovige wereld dan in de kerk van de consciëntie hoort verhandelen.
Opmerkelijk
het dan ook, dat Paulus te dezer plaatse van de consciëntie
is
alleen in
verband met de Heidenen handelt, niet met opzicht
Van
consciëntie nu
die
wet Gods overmits
God
in
het hart
hem
zegt
hij,
niet tegenstrevend
dit
nu
uit
liet,
dat ze tegenover het overblijfsel van de
de zonde zelve niet komen kan, zoo volgt
maar
om
overblijfsel
op die wet
Amen
van
zijn
:
13, 14,
wet
in
dat deze werking der
den gevallen zondaar
als individu of
op zichzelf staand wezen, maar ook inwerkt op den mensch in
of
En
te zeggen.
zich niet bepaalt tot
leving. Hij zegt toch, dat
ook ontschuldigen,
Ten
is.
hieruit, dat
ook op zijn bewustzijn inwerkt, en in zijn bewustzijn
In de derde plaats volgt uit Romeinen 2
gemeene genade
de Joden,
noch zwijgend, maar inedegetuigenei
den gevallen mensch niet alleen een
dwingt,
tot
d.
i.
zijn
saam-
hun gedachten onder elkander hen beschuldigen onschuldig verklaren. Dit nu ziet op tweeërlei.
van elkander vormen, en ten tweede op de publieke rechtspraak. Korter kan men zeggen op de private en de publieke velling van vonnis over elkander. Dat vellen van eerste
op de opinie
die
ze
zich onderling
particulier of privaat vonnis toch ging steeds in de
nog doorgaat. Ge vormt u een opinie over
allerlei
wereld door
gelijk het
uw
omgeving.
personen
in
Ge spreekt met anderen over derden, en komt tot een goedkeurende of afkeurende conclusie. Op broeder schaal mengt ook het groote publiek zich hierin, en zoo vormen zich meeningen en denkbeelden over personen, om den een te prijzen en den ander te laken. En naast deze private velling van vonnis staat dan de rechter die publiek vonnis velt over beschuldigden die voor
hem worden
gebracht. Zoowel die private nu als die publieke be-
oordeelmg onderstelt dat er een maatstaf
zij
waarnaar men oordeelt. Dit
doet de rechter naar den maatstaf van goed en kwaad, die in de strafwet is
aangegeven, en
dit
doet de particuliere en de publieke opinie naar zeker
-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902
Abraham Kuyper Collection | 692 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902
Abraham Kuyper Collection | 692 Pagina's