GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De band des verbonds - pagina 253

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De band des verbonds - pagina 253

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE EISCH DER BEKEERING.

249

onderhavige geval aan Maakt u een nieuw hart en eenen nieuwen geest." Want anders heet het toch: Ik zal u een nieuw hart geven. En hier komt het Goddelijk bevel: Maakt u een nieuw hart. Anders heet het: Ik zal u een nieuwen geest geven. En hier beveelt God de HEERE maakt u eenen nieuwen geest. Ja, het moet duidelijk ingezien worden, dat de HEERE bijna allerwegen in de Heilige Schrift de bekeering van den :

mensch zelven afeischt, en dat voortdurend staat opgeteekend: „Zij bekeerden zich." In de saamvoeging nu van die twee gedachten, dat het is èn een „bekeerd worden" èn een „zich bekeeren", staan wij metterdaad voor het probleem, dat

om

oplossing vraagt.

Gelukkig dat die oplossing gegeven niet hebben te zoeken, maar slechts in

is,

en dat wij haar

denken en na te •denken. Want het staat toch zoo, dat het wel volkomen waar is, dat God de HEERE de bekeering geeft, maar de HEERE bekeert nooit iemand buiten hem zelven om. In de wedergeboorte is het een gansch andere zaak. Daarin is de mensch absoluut lijdelijk. Hij baart zich zelven niet weder, maar hij wordt wedergeboren. In de wedergeboorte werkt God de HEERE geheel buiten het willen en werken van den mensch, die uit water en Geest geboren zal worden. Maar in de bekeering is de HEERE bezig met den mensch in zijn geestelijke werkzaamheden zelve. Dan is God werkende in de werkingen van den mensch de macht Gods grijpt den mensch daarbij aan in zijn denken, willen en streven. En zoo wordt de mensch gedwongen zelf mede werkzaam te zijn. De Eerste Oorzaak is en blijft God, maar hij die tot bekeering gebracht wordt, werkt daarin 2elf mede als tweede oorzaak. Zeer duidelijk wordt deze verhouding van het Goddelijke •en het menschelijke, als Eerste en tweede oorzaak, in de bekeering door Paulus geleerd

te

in Filippensen

2

:

12,

13:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 336 Pagina's

De band des verbonds - pagina 253

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 336 Pagina's