GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 128

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 128

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE NATUURLIJKE GODSKEN NISSE.

120

Doch de

beteekenis der woorden hangt niet af van den

uitwendigen klank, maar van het gebruik, waartoe ze gebezigd worden. En het woord Theïsme dankt zijn ontstaan aan het verzet, van philosophische zijde, tegen de idee

van het Pantheïsme. Dr.

Bavinck

zegt dienaangaande in zijn Geref.

Dogma-

waar de Pantheïst loochende het persooïihjk en zelfbewust bestaan van God, en bij voorkeur sprak van het Absolute, het Al-Eene, het goede, de Theïst, uit reactie, zich vasthechtte aan het begrip van de absolute Persoonlijkheid Gods. God was niet het goede, het hoogste, het oneindige, maar de Goede, de Allerhoogste, de Oneindige. Tegen den Pantheïst, die bij voorkeur van God sprak in het onzijdig geslacht, ging het protest van den Theïst uit, die God als Persoon eerde. Hieruit blijkt wel, dat het woord van wijsgeerige herkomst is, en zonder nadere toetsing niet in ons Christelijk spraakgebruik kan worden opgenomen. Want vooreerst rijst ernstig bezwaar tegen de uitdrukking: Theïstisch Godsbegrip, daar het nooit mogelijk is van den eeuwigen, onbegrijpelijken God zich een begrip zij 't ook een Theïstisch te maken. En voorts is het een feit, dat, gelijk Dr. Kuyper in „E Voto Dordraceno" I, pag. 175, aantiek II, pag. 21, dat,

zelfs loochenaars van de Heilige Drieëenheid, gelijk de Groningers ten onzent, met zekere voorliefde van Theïsme

toont,

spreken.

Doch dit neemt niet weg, dat, al is het Theïsme, wat zijn herkomst aangaat, een wijsgeerige term om het persoonlijk bestaan Gods uit te drukken, en al noemen zelfs loochenaars der Drieëenheid zich met den naam van Theïsten, de Christelijke Kerk het woord Theïsme niet missen kan, en de zaak, die er door wordt beteekend, op hare wijze belijdt. Niet de gedachte, in wijsgeerige school ontstaan, maar de levende werkelijkheid zelve houde ons hier bezig; niet het

vervalscht

gebruik, somwijlen van het

woord ge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 128

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's