GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 348

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 348

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

DE HEILIGE DRIEËENHEID.

34 6

den

Heiligen

komen

het Goddelijk drie

in

Geest

of den Trooster, en brengen tot vol-

klaarheid, niet slechts dat er meerdere Personen in

Wezen

zijn,

getal zijn en aldus

verheerlijkten

maar zeer

bepaaldelijk, dat deze

genaamd worden.

Is

Heiland het oogenblik aangebroken

voor den

om van

deze aarde te scheiden en ten hemel op te varen, dan bereikt

deze machtige Godsopenbaring het geestelijk hoogtepunt

bij

van den Heiligen Doop: „Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve doopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes," wat inhoudt de Goddelijke Wezenséénheid van deze drie Personen, omdat hier is één Xaam, en niet gesproken wordt van nam<f/z in het meervoud, noch bij eiken Persoon afzonderlijk het woord „naam" herhaald wordt, maar wel telkens het lidwoord. Daar is één Xaam, één openbaring Gods in dien Xaam van „Vader, Zoon en Heiligen Geest". Er zijn dus drie onderscheidene Personen in een eenig Goddelijk Wezen, alzoo dat God niet in drieën gedeeld zij, doch dat deze drie Personen elk, niet onderling vermengd, overmits ieder eigen zelfstandigheid heeft, een eenig God zijn. Dat het Oude en Xieuwe Testament, met betrekking tot de

instelling

het mysterie der Heilige Drieëenheid, verschillen in klaarheid

van bewoording en in duidelijkheid van openbaring, kan, andere redenen daargelaten, gereedelijk verklaard worden uit de onderscheiden roeping van Gods volk in de oude en in de nieuwe bedeeling. Eertijds trad op den voorgrond roeping van Israël om, tegenover de veelgodertj der Heidenen van rondom, drager te zijn van de openbaringsgedachte, dat daar is één Goddel ij k Wezen. De Kerk des Xieuwen Testaments, geroepen, niet zoozeer om tegen de veelgoderij van het antieke Heidendom te protesteeren, als wel om de philosophie van het Deïsme en van het Pantheïsme te bestrijden (welke beide stelsels zeer zeker de éénheid van Gods Wezen aanvaarden, maar op een wijze de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 348

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's