GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 221

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 221

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

GOD

IS

EEN EENVOUDIG WEZEN.

21

0.

enkelvoud, maar niet het eenvoud. Reeds op de school leert men verbuigen, en dan heeft men het enkelvoud tegenover het meervoud. Geen scholier zal boven zijn verbuiging een-

voud zetten, reeds onmiddellijk wetend, dat daar niet anders dan enkelvoud kan staan, dat eenvoud daar ter plaatse geen zou hebben.

zin

Eenvoudig vormt zeer bepaaldelijk de tegenstelling met saamgestcld. Men spreekt van een eenvoudig of van een samengesteld werktuig, van een quaestie die eenvoudig- of samengesteld (gecompliceerd) is. En in dien trant nu houdt de belijdenis van de eenvoudigheid Gods in, dat alle gedachte van eenige saamstelling, verbinding, bijeenvoeging, hoe ge het ook noemen wilt, bij het Eeuwige Wezen, hetwelk wij God noemen, ten eenen male is buitengesloten. Het kan niet ontkend worden, dat de „eenvoudigheid des Heeren" een van die stukken der Belijdenis is, waar doorgaans weinig op gelet wordt, en die gemeenlijk ook niet goed worden begrepen. Toch is zij van het hoogste aanbelang. Allereerst handhaaft de belijdenis van Gods eenvoudigheid het rechte beginsel, dat God een geestelijk Wezen is, zoodat bij den wortel afgesneden wordt alle gedachte, alsof er van

Gods" sprake zou kunnen zijn. Vander Manicheën, die leerden, dat dwaling de was dat ouds er deelen van het Goddelijk Wezen in het heelal verspreid een

„lichamelijkheid

waren.

Ook de Avondmaalsleer

der Lutherschen

is

aan die

de vergoddelijking van het lichaam van Christus leerende, de goddelijke eigenschappen aan het lichaam van Christus toekennen, zóó, dat het, vanwege de alomtegenwoordigheid, gegeten en gedronken kan worden. Was dit waar, dan zou er een verbinding van deelen in God zijn, en dat is het, wat juist de gedachte niet geheel vreemd,

als

zij,

eenvoudigheid beslist verwerpt. meer aanbelang echter is de leer van de eenvoudigheid Gods, Hem kennende en belijdende als geestelijk

leer der

Van

veel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 221

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's