GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 196

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 196

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET WEZEN GODS.

194

een

wijsgeerige beteekenis heeft, en dat wij van ganschcr

harte erkennen, dat het niet aangaat deze beteekenis zonder

meer op den Levenden God eisch,

daar nader op in

toe

te

passen.

gaan. Straks,

te

als wij

Dan

is

het

toegekomen

aan de bespreking van het groote mysterie der Heilige Drieëenheid, zal het duidelijk worden, dat ook eenc wijsgeerige beteekenis van het woord „wezen" allerminst zullen

zijn

kan worden losgelaten, zal de belijdenis der Drieëenheid, zijnde de uitdrukking der waarheid dat God is één Wezen, maar drie Personen, door de Kerk van Christus gehandhaafd blijven. Vraagt men gewoonweg, wat de wijsgeerige beteekenis van het woord „wezen" is, dan kan dat met een enkel voorbeeld duidelijk gemaakt worden. Ook in het dagelijksch leven kan men somtijds aangaande een gebeurtenis of een geval een heel verhaal hooren, dat zeer breedvoerig met allerlei omhaal van woorden wordt medegedeeld. Komt het nu op het doen van zaken aan, dan wordt al spoedig tot een breedsprakigen spreker gezegd Bespaar mij dien omhaal, houd voor u al die bijkomstigheden, die er niets toe doen, deel mij kort en bondig het wezen der zaak mede. In het algemeen nu kan gezegd w orden, dat de wijsgeerige beteekenis van het woord „wezen" is de hoofdzaak, de kern eener zaak, los gedacht van al het bijkomstige of toevallige, dat met het „w ezen der zaak" niets te maken heeft of niet in nauw en rechtstreeksch verband daarmede staat. Men zal onmiddellijk gevoelen, dat wel ten opzichte van het schepsel gesproken kan Worden van hoofdzaak (als zijnde als

:

r

:

r

het wczcii) en bijzaak

Maar de

leer der

(als

zijnde het toevallige en bijkomstige).

eenvoudigheid Gods verbiedt deze onder-

scheiding toe te passen op het Goddelijk Wezen. In alles

God

is

Wezen.

Als onze geestelijk

met van God als een dan wordt daarin niet in de

Belijdenis echter begint

Wezen

te spreken,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 196

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's