GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 57

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 57

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE KENBAARHEID GODS.

55

schouwing der Natuur, door nauwkeurig en opmerkzaam op Gods werken in de Natuur te letten. Heel de schepping is voor onze oogen een schoon boek, als het ware met groote en kleine letteren geschreven en gevende te aanschouwen de onzienlijke dingen Gods. En het tweede middel, waardoor God Zich Zelven te kennen geeft hoe keurig uitgedrukt! we nemen geen kennis van God, maar Hij geeft ZAch Zelven te kennen is Zijn heilig en

Goddelijk Woord.

En eindelijk, de Confessie volstaat er niet mede, slechts de twee middelen aan te geven, maar zij spreekt ook iets uit aangaande den rang of volgorde, en over den innigen band, die deze beide middelen der Godskennis samenbindt. Het is niet zonder oorzaak, dat juist deze volgorde wordt gekozen, en er ligt een diepe waarheid in de woorden: Wij kennen God ten eerste door de schepping enz. en ten tweede door Zijn heilig en Goddelijk Woord. Voorts merke men op, dat hier niet van tweeërlei kennis gesproken wordt, alsof de kennis uit de Natuur en uit de Schriftuur andersoortig zou

zijn.

De nauwkeurige

formulee-

ring van het „nog klaarder envolkomener" heft alle onzeker-

heid dienaangaande op.

Door

te

gewagen van de twee middelen, waardoor God

Zich Zelven te kennen geeft, en die dus de bronnen onzer

Godskennis zijn, zijn wij als vanzelve toegekomen aan eene sinds eeuwen gangbare onderscheiding. Men spreekt in de Gereformeerde Theologie doorgaans van de natuurlijke en van de geopenbaarde kennisse Gods. Deze onderscheiding, zóó dat

gesteld, is niet wel te handhaven, want zij onderstelt, de natuurlijke Godskennis niet geopenbaard is, en de

bovennatuurlijke wel.

gegrepen worden

En

overmits

God

onbegrijpelijk

is,

niet

kan door het menschenverstand, maar, gelijk artikel II der Confessie volkomen juist opmerkt, Zich Zelven te kennen geeft, zoo is alle kennisse Gods, zoowel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 57

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's