GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De volkskerk.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De volkskerk.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Volkskerk in den zin, waarin men daarvan thans gedurig spreekt en ze op alle tonen verheft, stuit dan, gelijk we zagen, af op de Gereformeerde belijdenis der Verkiezing, en is onbestaanbaar voor de Gereformeerde, d. i. zuivere belijdenis van het Genadeverbond. Waarbij thans nog in de derde plaats dient opgemerkt, dat ze evenmin bestaan kan voor de Gereformeerde, d. i. zuivere belijdenis van den heiligen Doop; een punt dat daarom vooral dient in het oog gevat, omdat juist de pleitbezorgers dezer ondenkbare kerk zich op den heiligen Doop beroepen.

De heilige Doop vloeit voort uit de eeuwige Verkiezing, of wilt ge, de Verkiezing van eeuwigheid.

Ware de Verkiezing tot zaligheid niet van eeuwigheid, gelijk de Gereformeerden belijden, maar naar de Pelagiaan en Remonstrant van allerlei gading ons verhalen, pas tot stand komende in den tijd, naar gelang 's menschen wil Christus kiest of verwerpt, dan, het spreekt vanzelf, zou er van den Kinderdoop geen sprake kunnen zijn.

Het gelijk zou dan aan de zijde van de Mennonieten en Baptisten zijn, die zeggen: Doop dan ook niet voor en aleer die menschelijke wilsdaad in het belijden van den Christus blijkt.

Maar is de Verkiezing metterdaad van eeuwigheid, en wel van eeuwig her tot zaligheid en van zaligheid voor bepaalde personen, dan spreekt het zoozeer vanzelf, dat elk kind van God reeds voor zijn aan­ zijn en geboorte tot het Koninkrijk en in het Genadeverbond hoort, en dus ook reeds als pasgeboren wicht even wezenlijk in het bnndelke der levenden ligt besloten als een die tot bekeering en verlichting kwam.

De gouden lijn des lichts strekt zich over heel zijn aanzijn uit, van toen hij nog „zaad" was, tot in en door zijn geboorte, al zijn leven lang en eens eeuwiglijk in Gods hemel.

En nu komt in den heiligen Doop God Drieëenig juist dat heerlijke aan zijn van eeuwigheid verkoren kind door den dienst der kerk betuigen en verzegelen.

De heilige Doop betuigt en verzegelt derhalve dit heerlijke alleen aan de van eeuwigheid verkorenen; en alleen omdat men bij een stam vooruit niet zien kan, aan welken tak vrucht zal uitbotten, en aan welken niet, gaat de heilige Doop over al het zaad der uitwendige kerk, maar doelt alleen op al het zaad der onzichtbare kerk.

Als er op diamant gelijkende stukjes glas met diamant dooreen gemengd in een korf liggen, en die korf valt om, zoodat glas en diamant wordt uitgestort, zult ge die stukjes glas, zoolang ze nog niet uitgeschift zijn, met even veel zorg oprapen en weer wegbergen als de echte diamanten. En omdat nu evenzoo in het zaad der zichtbare kerk de verkorenen met de nietverkorenen dooreen gemengd liggen, gaat de dienst der kerk en de zorge des Heeren in zijn heiligen Doop gelijkelijk over beiden.

Zoo blijken er naar luid van de Gereformeerde belijdenis dus drie wel te onderscheidene dingen. Ten eerste, het terrein der wereld, en daarin het terrein der kerk. Maar ook in die kerk wederom de geestelijke kern, die op den wortel der eeuwige Verkiezing bloeit, en het kaf dat in de zichtbare kerk vermengd is.

Nu doelt de heilige Doop alleen op die kern van de kerk, maar wordt om die kern te bereiken aan heel de kerk toebediend.

Daarentegen wordt hij niet bediend aan de wereld en zullen er dus aldoor ongedoopten naast gedoopten staan. Maar dit lu juist ziet de Volkskerk voorbij.

Zij vereenzelvigt de zichtbare kerk met de wereld; doopt dus ook de wereld; en vervalscht derhalve den Doop, door hem van een sacrament, dat hij is, te "erlagen tot een paedagogisch hulpmiddel, waardoor men de wereld onder het bereik van het Evangelie brengt.

Zoo ziet men, hoe diep het verschil gaat.

Voor de tegenstelling tusschen een gedoopte, d. i. zichtbare kerk, en de wereld, die tegen haar overstaat, laat de Volkskerk, heel de Schrift hierbij opzij ^schuivend, geen plaats.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 april 1887

De Heraut | 4 Pagina's

De volkskerk.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 april 1887

De Heraut | 4 Pagina's