GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

In een voorwoord voor

Bekijk het origineel

Bladeren
+ Meer informatie

In een voorwoord voor

2 minuten leestijd

In een voorwoord voor den bundel van Dage7i van goede boodschap schreef Dr Kuyper over het vieren van heilige dagen dit

»Christus' Kerk viert geen heilige dagen. Alle dagen zijn voor Gods kind gelijk. Sinds de schaduw wegviel, kleeft er aan de dagen geen heiligheid meer. En we zouden bastaardzonen onzer vaderen zijn, indien de Gereformeerde kerk in de onderscheiding der dagen terugviel.

Nochtans zijn er, naar onze menschelijke beperktheid, toch wel dagen van gedachtenis. Dagen, waarop naar aloude traditie heel de Christenheid zich, meer dan anders, bij de herdenking van machtige heilsfeiten, door het Genadeverbond, vereenigd weet."

Hierop teekent Be Bazuin aan:

De volgende opmerkingen geeft het woord dat in Dr. K's i> Dagen van goede boodschap" voorafgaat. De eerste is op deszelfs aanhef: »Christus'kerk heeft geen heilige dagen" »nog BIJ HAAR zijn er uaar onze menschelijke beperktheid wel dagen van gedachtenis." Welnu al de 50 a 60 heele of halve heilige dagen, waar Rome 's Heeren heiligen dag grootelijks door heeft in de schaduw gesteld, wat waren ze oorspronkelijk anders dan dagen van gedachtenis ?

Daarom heeft de gereformeerde kerk in de dagen harer wording die alle afgeschaft, de afschaffing van die alle gepredikt, "

De woordekens: Bij HAAR (d. w. z. bij de kerk), die we kapitaal lieten drukken, zijn doori? ^ Basuin niet van Dr. K. overgenomen, maar in zijn tekst (natuurlijk geheel te goeder trouw) ingelascht, zooals vergelijking met het oorspronkelijke zien doet.

Hiermee vervalt dus de geheele opmerking.

Hetgeen werkelijk door Dr. K. geschreven wierd, doelt juist op afschaffing van al wat den eenen dag van den anderen onderscheidt.

Daarin school Romes fout. En daartegen hebben onze vaderen geijverd.

Wij voor ons doen dan ook gaarne mede, om al wat in de kerkelijke practijk nog aan den ouden zuurdeesem herinnert, weg te nemen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 januari 1888

De Heraut | 4 Pagina's

In een voorwoord voor

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 januari 1888

De Heraut | 4 Pagina's

Bladeren