GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Gereformeerde Kerkbode van Rotterdam bevat ditmaal een tweetal opmerkingen, die hout snijden.

Vooreerst over de leertucht:

In de Ned. Herv. Kerk is leervrijheid. Niemand mag daar over zijne leer aangeklaagd, nog minder veroordeeld worden. Wat van die jammerlijke leervrijheid de gevolgen zijn geworden, doet de geschiedenis der Ned. Herv. Kerk duidelijk zien. Men vindt in die Kerk vogels van diverse pluimage en allerhande wind van leer. De gereformeerden, die er nog altoos in die Kerk zijn, vinden dat wel vreeselijk en ze zijn over de prediking van sommigen diep verontwaardigd, maar dat alles baat niet. Vrijheid is er en vrijheid blijft er.

Daar zijn er onder de leden der Herv. Kerk wel velen, die het anders zouden wenschen, maar hun wensch zal voorloopig wel een wensch blijven.

In deze week hielden de predikanten en gemeenteleden van E-angelische richting te Zwolle eene jaarvergadering. Daar sprak Ds. J. G. Busch Keizer over de vraag: zijn de voorstellen tot reorganisatie der Ned. Herv. Kerkbesturen voor ons aannemelijk? De Synode beantwoordde de vraag ontkennend en wel om vier redenen: ie. ze zijn niet noodig; 2e. ze zijn niet doeltreffend; 3e. ze zijn te kostbaar en 4e. (N. B !) ze leiden tot belijdenisdwang en leertucht.

En van die leertucht zeide de spreker dit: ze is tiit den Booze. Leervrijheid blijve de eer en de roem onzer Kerk. Ter laatste instantie beshsse niet tene kerkvergadering, maar onze eigen conscientie.

Dat is duidelijk gezegd.

Zoo blijven dan Gereformeerden en Ethischen, Modernen en Socialisten, Buddhisten en Materialisten naast elkander leven.

Vrijheid, maar dat is een valsche leuze; want dat is de ware vrijheid niet, om alles te toetsen aan de conscientie; maar dit is de ware vrijheid wanneer wij onze gedachten gevangen leggen tot de gehoorzaamheid van Christus

Mochten de Gereformeerden in de Ned. Herv. Kerk nog eens wakker worden en getrouw hun roeping vervullen. Wie weet, hoe spoedig dan alle Gereformeerden in den lande bijeen zouden zijn, want daar moet het toch komen.

Brak die gezegende tijd spoedig aanl

Wat zou ons hart zich verheugen.

En ten tweede over de feestdagen:

Men heeft in Gereformeerde kringen meer dan eens de vraag besproken, of het gewenscht is afzonderlijke feestdagen te hebben naast den Zondag. In ae H. Schrift is van die feestdagen onder het N. Testament geen sprake. Vandaar dat er altoos geweest zijn, die het goed recht dezer dagen betwijfelden. Daar zijn in Nederland, in de vroegere Chr. Geref. Kerken, nog enkelen, die, althans sommige feestdagen, nooit houden. Vooral in den achterhoek van Gelderland was dat eertijds het geval en o.k in N.-Brabant.

Doorgaans heeft men tegenover dit streven het navolgende gezegd: het is volkomen waar, d-t de H. S. ons deze dagen niet opleg', maar dat zij in den loop der tijden in de Kerlj zijn ingevoerd. Eerst Paschen en Pinksteren, later Hemelvaartsdag en nog later Kerstmis. Maar al is dit waar, die dagen hebben thans wel recht van bestaan. Eene afzonderlijke bespreking en herdenking van de groote heilsfeiten (vleeschwording, opstanding, hemelvaart, uitstorting des H. Geestes) is wel noodig tegenover het voortwoekerend ongeloof. Het is opmerkelijk, hoe de ongeloovigen juist het eerst voor den dag kwamen op die dagen. De beruchte Zaalberg werd ook op een feestdag op de grofste dwaalleer betrapt.

Inzoover de feestdagen ons telkens de hoofdpilaren, waarop het gebouw des Christendoms rust, doen zien, en inzoover het vieren van die dagen een machtige belijdenis is tegenover het ongeloof, gelooven wij ook, dat ze alle recht van bestaan hebben.

Het trof ons te lezen deze week, dat in de Fransche Kamer door een socialist werd voorgesteld om de feestdagen niet af te schaffen, maar te herdoo pen. Kerstfeest zou worden: familiefeest, Paschen, bloemen feest, enz.

Ergerlijker kon men het Christendom al niet verloochenen; maar voor ons is het een drang

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 4 juni 1905

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 4 juni 1905

De Heraut | 4 Pagina's