GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„Dok hunne kinderkens”.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Dok hunne kinderkens”.

15 minuten leestijd Arcering uitzetten

En gansch Juda stond voor het aangezicht des Heeren; ook hunne kinderkens, huniie vrouwen en hunne zonen. 2 Kron. 20 : 13.

In de Schrift moeten altoos de kinderkens er bij. Niet alleen de groeten maar ook de kleinen, tot zelfs 't kindeken san moeders borst. In den kinderdoop, evenals in de besnijdenis, vindt dit zijn zinnebseidige uitdrukking, maar, ook afgezien hiervan, is 't of de Schrift dien band aan de kinderkens in het Heih'ge nog veei dieper inleidt.

Als er in Joel's dagen een volksramp dreigt, door een drooète, als nooit gekend was, dan roept de profeet een verbodsdag uit, Heel Israël moet in Sion voor God verschijnen, en in vasten en smceking heil bij God zoeken. En nu heet het: „Verzamelt het volk, heiligt de gemeente, vergadert de oudsten, en dan: verzamelt de kinderkens en die de borsten zuigend

Onder Josafat evenzoö. Toen dreigde de volksramp niet in droogte, maar van den vijand. Ammoniet en Moabiet, Israels oude erfvijanden, hadden zich opgemaakt om Juda te vernietigen. En nu roept Josafat al 't volk op tot vasten en gebeden, om in smeeking op Sion voor God te verschijnen. EB dan heet het: „Alzoo stond gansch Juda voor het aangezicht des Heeren, ook hunne kinderkens, hunne vrouwen en hutme zonen." Dus weer de kleine kinderkens er bij, en van de groote „^onen" uitdrukkelijk onderscheiden; en dat om huip tegen den vijand af te smeeken.

Omgekeerd, als er onder Nehemia uitkomst verleend is, en het altaar op Sion weer rookt, en het teruggekeerde sa jiltge-, redde Israël jubelt voor Gods aangezicht, staat het er eveazoo bij, dat ook in dien jubel de kinderkens deelden. „Zij cffarden en waren vrooiijk, want God had hen vrooHjk gemaakt met groote vroolijkheid; m ook waren de vrouwen en kinderkens vrooiijk."

Gehee! ditzelfde komt uit in de roemtaal van den psalmist: „Uit den mond der kinderkens en der zuigelingen hebt gij sterkte gegrondvest." En van het meejubelea der kinderkens gaat 't op heel de verschijning van het kindeke over, als ge in de omgeving van uw Heiland altoos kindekens waarneemt, en hem hoort uitroepen: „Laat toch de kinderkens tot mij Icomén", en in 't eind zelfs aan zijn groote discipelen hoort toevoegen: „Indien ge niet wordt als die kinderkens, ge zult in mijn koninkrijk niet kunnen ingaan,

Alzoo in dat éene: „Als een kindeken te worden", heel het Evangelie als in één machtwoord saamgevat, ecu machtwoord vooral voor de gekonfijte belijders zoo zeer van noode.

Onze twintigste eeuw wil men de „eeuw van het kind" noemen, en dan wordt van „de majesteit van het kind" gebazeld, en rondverteld, dat, zoo wij de kinderen maarniet bedierven, er geen zonde, en dus ook geen erfzonde, in het kindeken zijn zou. Een liooge taal waarin tegenover schromelijke kindervervvaarloozing misschien iets goeds tój veel kwaads schuilt, maar in ieder geva Mn oppervlakkige drukte, die bij de diepe opvatting der Schrift niet haalt.

Een kindeken, nu juist niet een dreinend wicht, maar een gewoon, lief kind van zeer jonge jaren, trekt u onweerstaanbaar aan. Er straalt iels magnetisch aan minnigs van zoo'n kindeken uit. Iets bloeieads en geurigs, zooals ge 't bij de grooteren niet terug vindt. En dat zoo naïef, zoo zonder pretentie, eer iialf verlegen er mcê, dat 't zoo lief is. En ^at kinderlijk lieve heeft 't kindeken van ^ijn God; dat is 't stempel der aanminnigtód dat God er op afdrukte. Zoo i ' kindeken nog, eer de wereld er een groot en wijs measch van gemaakt heeft. ^et iets zooals 't engelen moeten hebo^a, bijna soms iets hemelsch zoudt ge ? ^giea. En nu betuigt ons de Geest in de Schrift, dat God zelf, Die 't kindeken zoo schiep aan dat engelachtig aanminnige * het kindeken een welgevallen heeft.

Ea daarom hoort dat kindeken erbij. ff bij in het Verbond. Er bij in het Hei-%dom. Er bij in de smeeking. En er bij 'Is er gedankt en gejubeld wordt.

Neen, niet eerst wachten tot dat kinde-™a_groot zal zijn en 't aanminnige er af is, ? jn 't dan eerst, mits 't voor God kieze, in het heilige te brengen; maar zoodra het er '^> zoodra het aan de borst ligt, zoodra het j^ kindeken u zelf boeit en aantrekt, met ? at lieve kindeken naar uw lieven Vader die 'j5 de hemelen is. Dat kindeken hoort bij "*™, en gij moet als dat kindeken wor-

in aanmerking komen. den, om zelf veel van uw Vader daarboven te genieten.

Beperk het getal uwer kinderen, roept ds eeuw, die de eeuw van 't'kind heet. Twee. Meer niet. Vader en moeder elk een speelpop. Maar de Schrift vloekt die lastering. Kinderen zijn eea zegen, kinderen zijn een erfdeel des Heeren. Én zoo vermeerderen de kleinen, en ze tieren om uw disch, en ze bidden met u en ze zingen met u. Er is leven van u uitgegaan. Leven dat blijft en straks voortteelt, a!s gij er niet meer zijn zult. En in dat nieu we leven dat uitspruit, voelt ge warm u toesprekend de scheppingsmacht van den Vader der geesten. Van die kleine geestjens in uw kinderkens ook.

Heel de Schrift heft 't schild over de kinderkens op. Al aanstonds komt de zegen voor Abraham en zijn zaad. Nooit de man, of ook de vrouw, alleen, maar altoos het zaad, de kinderkens, het nageslacht er bij De vaderen zijn de band aan 't verleden, de kinderkens zijn de gulden band aan de toekomst. Wij gaan heen, maar Gods volk moet blijven, en dat volk van Goi leeft in de kinderkens voort.

Al wat op jarenkwambegint af tenemen, het mindert, straks wordt 't ten grave uitgedragen, maar de kerke Gods moet blijven, Jezus onze Koning moet zijn onderdanen hebben, er moet een volk des Heeren op aarde worden voortgeplant, en dat alles schuilt en huist onder die kleinen, onderde kiaderkens. Op hen is onze hope. Ia hen is da toekomst. Eerst zij zelf, en dan weer uit hen de kleinkinderen. En zoo voortgaande van geslacht op geslacht, tot Jezus op de wolken wederkomt. En daarom in die kinderkens is al onze hope. d z z S m

Maar dan moeten die kinderkens ook in het iiciligaorü , n!t|: ieven. De Doop ciet maar een plechtigheid, neen maar de bezielde acte die van God uitgaat, om aan uw kindeken zijn Verbond te bezegelen. Het kindeken plaatsen waar het hoort. In den heiligen levensstroom. Niet uw kindeken dood, morsdood naar de ziel, en nu lijdelijk wachten, of 't misschien straks opwakea zal, als God 't aanraakt; maar tot zoolang uw kindeken buiten 't heilige; niet meetellend ea nletmeerekenend. Maar omgekeerd, dat kindeken cp heilig erf geboren. Dat kindeken omstrengeld met de koorden van een eeuwige liefde. En gij geroepen om 't daarin te doen op ademen, 't daarin te doen groeien en bloeien. Een vader en moeder, die hun kleiaen, gemakshalve naar een school zonder den Christus zenden, zeg zelf, wat verstaan die toch van 't Verbond des Heeren, v, at reuke van 't heilige is ooit door hun eig«: n ziel gegaan? Ia die teedere jaren, voor iadrukken zoo ontvankelijk, uw lieve kind jarenlang, heel den dag, in een atmosfeer zonder Jezus laten verkwijnen. Roept 't niet om wrake over een misdaad aan uw kindeken gepleegd.? p d g h k a h r g g Z a K

Een klein kindeken, zegt men dan, kan nog niet bidden; verstaat van 't Heilige nog niets; leest in de Schrift nog woordcsi zonder zin. Alsof 't alles alleen door het verstand ging. Alsof God de Heere niet allerlei toegang tot ons hart, ook tot het kinderhart bejat, die met uw hooggeloofd verstand rüets uitstaande hebb.ïn.

Vooral geen teksten, geen psalmen, geen l catechismus van buiten leeren, want 't kind moet alles begrijpen, roept de waanwijze kjnderbederver. Wel teksten, en wel psalmen van buiten leeren, zegt daarentegen de kenner van het kinderhart. Ze voelen er het heilige van. 1Ze drinken het in. Hun geheugen draagt het best den last juist in de kindeïjaren. Ea later, als ze groot zijn, bezitten ze in wat ze als kinderkens leerden, een schat die hen voor heel hun leven verrijkt.

Maar dan ook ze mee doen leven, en doen s meeleven naar kinder aard, „Ook de kinderkens waren vrooiijk, " lezen we uit Nehemia's dagen. Somberheid, droefgeestigheid, stroefheid van aangezicht gaat tegen den kinderaard in. Een kindeken moet het aan ons aanzien, dat onze schat ia Jezus 08J3 blij rnaakt; dat Zijn dienst heilige vreugde is; dat zelfs voor Hem te lijden een lach ons om den mond doet spelen. „Zijt altoos blijde", roept de apostel ons toe. Niet alleen op den dag van vreugde, maar ook op den dag van diepen ernst. Vreugde sluit den ernst niet uit. Een bruiloft heet het feest van hemelsche vreugde, dat ons in de eenwigheid wacht. En die zich in oog ea taal uitsprekende zaligheid, die gir geniet, v/int, boeit hef kind, en maakt het kind zelf gelukkig. Niet afstooten door stroefheid. Niet denken: ik ben de van God geleerde die den weg kent, maar mijn kindeken weet er nog niets van. Zelf worden als uw kindeken, stelt een heel anderen regel. Gij moet van uw kinderen leeren, en zoo ook uv/ kinderen van u. Samen in verheuging des harten voor Gods aan£e2icht.

Dus niet uw kindere^/'^V^» sUe, " hGivisn, maar omgekeerd ze in alles \s.iQrx meeleven. I^aten meeleven in alle actie voor de zaak des Heeren. Den nood van de zaak des Heeren doen meedragen, en de vreugde over de zaak des Heeren doen meegenieten. Hun van alles vertellen, van alles op de hoogte houden. Op kinderlijke wijs, maar toch reëel. Zoo als ze voor God op Sion met hua vaders en moeders stonden, om Gods onferming in te roepen, zoo ook nu uw kinderen mee opnemen in alle actie voor de zaak van Gods Koninkrijk.

Meê doen leven geeft tienmaal meer dan veel doen hooren en veel doen leeren. De sympathie moet gewekt. De vonk van heilige geestdrift moet aangeblazen. Nooit gij alleen, maar altoos uw kinderkens met u. Geen kinder kerk apart, maar uw kinderkens met u in Gods huis opgaande. Eén leven voor u en uw kinderen, en zij niet als dood aanhangsel er bij, maar als een levend element, dat ook ïn u door hen weer groen wordt, en het jeugdig vuur ook in u doet opglooren.

Classis Almkerk.

As.n de kerken in de classis wordt bericht, at de classicale vergadering D. V. 19 Sept. al gehouden worden te Almkerk, en dat de aken voor het agendum voor of op den sden ept. bij de roepende kerk van Werkendam B, oeten worden ingediend.

Nanpecs den kerkeraad,

J OsiNGA, praeses.

»S_ T> y. RooN, scriba. Werkendam, 14 Aug. 1907.

Kort verslag van de Vergadering der Classe Brielle, gehouden den r Aug. 1907.

1. D laats. opening heeft op de gewone wijze

2. De Kerken zijn alle wettig vertegenwoorigd. Aan een paar diakenen werd keurstem yerleend.

3. Da notulen der vorige vergadering worden elezen en goedgekeurd.

4. Naar aanleiding van de wijziging van het Huishoudelijk Reglement, wordt gesproken over et al of niet wenschelijke van het houden der orte predikatie. Eenigen achten haar nuttig, nderen gansch ocnoodig en met het oog op et besluit der Synode van Utrecht de invoe ing er van reactionair. Er zal een proef mee enomen worden.

5. Er wordt verslag uitgebracht van de veradering der laatst gehouden partic. synode van .-Holland (Z. deel), en gerapporteerd over de anvragen om subsidie door de hulpbehoevende erken. Van sommigen wordt die op het oude bedrag vastgesteld, anderen worden verminderd. Ot^er het finantieel beheer van een der Kerken zal de bespreking in de vergadering van Nov. D. V. worden voortgezet.

6. Er wordt besloten, dat de agenda's voortaan gedrukt onder couvert aan de Kerken zul Isn worden toegezonden.

7. Voor de approbatie van Predikanfsattesten worden aangewezen de Kerken van Hellevoetsluis en N.-Helvoet, en voor den Scriba en den Quaestor een secundus aangewezen.

8. De belangen van Rockanj^'s diaconie en Duisburg's kerk worden opnieuw den broederen aanbevolen.

9. Aangezien de Visitatie eerlang zal plaats vinden, en de Kerken niets bizonders hebben wordt de navraag volgens art. 41 K, O. nagelaten.

10. De Kerk van den Briel zal de eerstvolgende vergadering der Classe samenroepen.

11. De Vergadering wordt met dankgebed gesloten.

Namens de Classe Brielle.

A. DELFOS, Scriba.

Kort verslag vaa de vergadering der classis Zwolle op i Aug. 1907. '

De praeses Ds. Tholen opent de vergadering.

Praeparatoir examen wordt afgelegd door den candidaat O. Boersma. Door Z.Ed. wordt eene proeve van prediking gegeven over Job 19 : 25—27. Ds. Schuurman neemt het examen af in exegese O. T. uit Job 19. Ds, Tonkens in exegese N. T. uit Efeze i. Daarna wordt door Ds. Elzenga het examen afgenomen in de dog matiek. Met alle stemmen wordt Br. Boersma beroepbaar gesteld in de Gereformeerde kerken.

Uit het verslag, dat van de particuliere synode van Overijssel gegeven wordt, blijkt, dat het voorstel der classis, om van de alumni dan weer een aan de Theol. School en dan weer een aan de Vrije Universiteit te laten studeeren, door ge noemde synode verworpen is, waar zij besloten heeft, bij den bestaanden toestand, die de plaats der studie meer onbeslist laat, te willen blijven.

Aan de classis Dockum zal inlichting gevraagd worden .omtrent haar besluit, betreffende het voorgaan van studenten in de samenkomsten der gemeente.

De classis is van oordeel in antwoord op eene des betreffende vraag van Kamperveen, dat de door de classis toegestane vacaturebeurten door de daartoe aangewezen gemeenten behooren vervuld te worden, ook wanneer de aangewezen predikant op een bepaalden datum daartoe door ziekte of sterfgeval verhijiderrl wa» l g b

De vacaturebeurten in het e.k. trimester zijn: d

Oldemarkl:8 Sept. Ds. Wolsink, 6 Oct. Ds. Dwarshuis, 3 Nov. Ds. Hania, h d

Wilsum: i Sept. Ds. Westeibeék van Eerten, 22 Sept. Ds. Hessels, 13 Oct. Ds. Van Mechelen, 3 Nov. Ds. Eskes, 24 Nov. Ds. Schuurman. h g

Kamperveen: i Sept. Ds. Ploos van Amstel, 22 Sept. Ds. Tholen, 13 Oct. Ds. Elzenga, 3 Nov. Ds. Zijp, 24 Nov, Ds. Gispen. e v o

Roepende kerk voor de volgende vergadering IS Ambt-VoUenhove A en B en praeses dier vergadering Ds. Hessels. t e v

De assessor Ds. Hessels sluit de vergadering. d

PH. W. H. ESKES, //. /. scriba. h l

Kort Verslag van de Vergadering der Geref. kerken in de Classis Gouda op Dinsdag 6 Aug. 1907.

r. Ds. Steinhart opent de Vergadering namens de roepende kerk, laat zingen Ps. 68 : 8, leest Psalm 125 en gaat voor in gebed.

2 De broeders Ds. Taal en Oud. Bremmer worden weer aangewezen om de credentie brieven na te zien, die bij monde van eerstgenoemde rapporteeren dat 17 kerken vertegenwoordigd zijn, waarvan 3 een secundus en 2 een diaken afvaardigden en dat 2 lastbrieven een instructie bevatten,

3. In het moderamen nemen zitting: Ds.Sap praeses, Ds. Langen, assessor, terwijl besloten wordt, dat de beide nieuw ingekomen dienaren Ds. Hagenbeek en Ds. Wielenga om beurten het scribaat zullen waarnemen,

4. De praeses spreekt een hartelijk woord van welkom tot de dienaren, die voor 't eerst ter vergadering aanwezig zijn.

5. De notulen worden gelezen en met een kleine wijziging goedgekeurd en gearrssteerd.

6. Ingekomen: a. Van de classis Dokkum een voorstel in zake het preeken van studenten; aangehouden tot eene volgende vergadering,

b. Een bezwaarschrift van broeder V. te H. Na loelichticg voor kennisgeving aangenomen.

c. Een hernieuwd schrijven van broeder W. de J. te L. De classis wijst 2 deputaten aan om deze zaak in orde te brengen.

7. Instructiën: a. Nieuwerkerk vraagt toestemming en steun van de classis, om in alle kerken van ons land bijdragen te vragen voor den bouw van een bedehuis. Met algemeene stemmen goedgekeurd.

b. Gouda A dringt er op aan, dat voortaan alle collecten voor 't prov. Geref. weeshuis te Middelharnis, in 't verslag van het loopende boekjaar mogen vermeld worden. Ds. v. d. Berg zal daarover schrijven.

8. Rapporten: a. Broeder Bremmer rapporteert in zake de laatst gehouden Part. Synode.

b. Ds. Langen rapporteert, dat de stukken van Ds. W. zijn onderzocht en in orde bevonden.

c. In zake broeder den O. te L., rapporteert Ds. Van Dijk, dat verzoening heeft plaats gevonden.

d. Ds. Dalhuijsen leest namens deputaten voor hulpbehoevende kerken de begrooting voor over 1908/09. Inkomsten en uitgaven zijn geraamd op / 900. Hij stelt voor om voor art. XI en XIII aan de Part. Synode aan te vragen de som van / 1030. Goedgekeurd. Wat betreft het voorstel om voortaan art. XI en XIII te splitsen en jaarlijks één collecte te houden voor art. XI wordt alzoo besloten.

e. Alle kerken rapporteeren in zake de verhooging der bijdrage voor de zending. Het blijkt, dat thans is bijgedragen de som van / 613 50.

9. Om den ijver voor de Zending aan te wakkeren, wordt besloten, ook dit jaar in iedere kerk een zendingsrede te houden. Voor dit doel worden aangewezen de Brs. D.D. Esser, Van Dijk, Wielenga, Steinhart en Visser.

10. Het amendement Nieuwerkeik op de „Conceptregeling voor tucht over doopleden, " wordt na breede bespreking verworpen, bij de eindstemming wordt ook de ConceptregeHng verworpen.

11. De vacatuurbeurten worden aldus geregeld: Haastrecht, D.D. Van Dijk ea Taal, Lekkerkerk, D.D. Steinhart en Sap, Schoonhoven A, D.D. Esser en Lange, Zevenhuizen, D.D, Dalhuijsen en v. d. Berg. -

12. Broeder Valk rapporteert in zake de administratie van het weeshuis, dat alle cijfers in orde werden bevonden; eveneens in zake Theol. School en V. U.

13. Roepende kerk voor de eerstvolgende vergadering is de kerk van Moordrecht.

14. Nadat de korte notulen zijn gelezen, sluit de voorzitter de vergadering, na het zingen van psalm 72 : II, met dankzegging.

Namens en op last der classis,

D. B, HAGENBEKK, h. t. scriba.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 augustus 1907

De Heraut | 2 Pagina's

„Dok hunne kinderkens”.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 augustus 1907

De Heraut | 2 Pagina's