GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

N.-Amerika. De prediking van Billy Sunday.

Wij vonden in de Amerikaansche Wachter & .t volgende beschrijving van het optreden van Sunday:

„Gij zijt een vreemdeling in de stad ? Gy hebt nog nooit een van Sunday's meetings bijgewoond? Gij hebt alleen maar iets bij geruchte van dezen rivival-„evangehst" gehoord.? Volg mij dan nu om-iets van zijn prediking te vernemen. Gij weet dat gij vroeg gaan moet, als gij nog een plaatsje in den reusachtigen talDernakel zult hebben. De clerk van het hotel waar gij verblijft, heeft het u reeds gezegd, en u in alle kleuren meegedeeld hoe de geheele stad naar hem uitgaat, of, om de Amerikaansche uitdrukking te gebruiken, in zijn „grip" is. Derhalve gaat gij heel vroeg. Maar als gij den „tabernakel" nadert ziet gij, dat reeds duizenden voor de deuren staan te wachten op het oogenblik dat deze geopend zullen worden. Het is gebeurd dat voor den middagdienst van 3 uur, reeds des morgens om S uur de menschen aankwamen. Terwijl gij staat te wachten en de menigte steeds meer aangroeit, ziet gij dat alle klassen der maatschappij onder de menigte vertegenwoordigd zijn. Gij ziet daar in de natte sneeuw staan wachten de rijksten en de „most prominent people" van de stad, zoowel als de armsten en nedersten. Allen staan hier zoowel wat toegang als zitplaats betreft op gelijke trap. Er wordt dienaangaande geen onderscheid gemaakt. Hoezeer Sunday ook gevraagd of hoeveel geld hem voor „gereserveerde plaatsen" geboden wordt, hij verwerpt al zulke aanbiedingen. Alleen Corporaties, vereenigingen enz. geeft hij soms voor een bepaalden avond „reserved seats".

Men verveelt zich al •«'g.chtende niet. Elk praat druk over de meeting.

Eindelijk gaat de deur open. Breede stroomen gaan naar binnen, waar zij door een groot corps van wel getrainde „ushers" op hun plaats gebracht worden. Als gij goed en wel gezeten zijt en rondziet, raakt gij van de eene verwondering in de andere. Gij dacht in een groote schuur te komen, van binnen maar slecht verlicht, en gij ziet u in een schoone zaal, schitterend electrisch verlicht en met vlaggen en banieren en teksten prachtig versierd. ' „God haat duisternis", zegt Sunday.

En welk een menschenmenigte! De zaal heeft 10.000 zitplaatsen en nog voor 2 of 3 duizend menschen staanplaats. In een oogenblik is alles tot op het uiterste bezet, en duizenden moeten nog buiten blijven.

Naar het platform ziende valt uw oog daar op een lange witte banier met de woorden , .Get Right with God!" Achter het platform is een koor van verscheidene honderden zangers en zangeressen. Als gij even gezeten zijt, doen verschillende uitroepen u naar een kleine deur bij het platform zien en: „Dat is Sunday!" „Here he comes!" Een slanke, middelmatighooge man, keurig gekleed, in elke beweging kracht en electriciteit openbarende ziet gij door de zij-aisle zich naar het platform begeven. Op het platform zijn alreeds een aantal leden van'de Sunday-partij tegenwoordig. Want een geheele staf van vaste medewerkers staat Sunday bij zijn arbeid terzijde. Elk heeft in dien staf zijneigen werk. De een voor voorbereiding van de meetings, de ander voor zang en muziek, de ander voor' afzonderlijke meetings enz., enz. Dan rijst het koor op en een zangdienst van een half uur wordt gehouden. Het gezang is indrukwekkend. Het vormt een voornaam deel vUn een Sundaycampaign. Het koor bestaat uit verscheidene honderden stemmen en wordt door bekwame zangers van de plaats waar de meetings gehouden wordt, reeds weken voordat Sunday met zijn meetings begint, saamgesteld en geoefend. Gedurende de muziek korat er nog een of andere groote society binnen, — het zijn ditmaal oudstrijders, de vaandeldrager met éen arm gaat voorop, — zij nemen plaats op de „reserved seats". Gij kunt zien, het treft Sunday, zijn vader was ook in dien oorlog, en bleef er in. Zoo is alles welverzorgd. Voor orde wordt streng gezorgd. Kinderen mogen er niet in de zaal zijn. Naast de zaal is een „checkroom", waar moeders, zooals wij een suitcase checken, hun babies afgeven. Bekwame nurses verzorgen de gecheckde babies. Onder het zingen wordt de collecte gehouden voor de kosten van den tabernakel. Nieuwe melkpannen, die aan den muur hangen, gaan rond, en-in eën oogenbhk is de collecte geschied. Dan wordt aan een van de plaatselijke predikanten, die in grooten getale op of bij het platform zitten, gevraagd te bidden.

Daarna begint Sunday met zijn preek. Hij spreekt eerst betrekkelijk zacht, doch zoo dat hij overal goed gehoord wordt; toch is er iets in den man en in zijn spreken, dat u zegt dat hij spoedig beginnen zal donderslagen en bliksemschichten uit te werpen. Handen en voeten, heel het lichaam raakt van lieverlee in beweging. Als een balspeler, als een vechter, als een athleet die den duivel in eigen persoon vóór zich heeft, ziet gij hem over het platform gaan, naar voren komen, zich voorover buigen, zich oprichten, zijn vuisten ballen, met zijn voeten trappen, zijn armen uitstrekken, en zoo meer. „Het schijnt een groot oorlogsschip dat in volle actie en onvermoeide vlugheid , broadsides' geeft", zegt iemand.

Uit heel het optreden merkt gij, dat gij met een geweldige persoonlijkheid in dezen spreker te doen hebt. Hij is ten hoogste ernstig in zijn strijd tegen de zonde en om de menschen tot God te roepen. In niets ontziende taal legt hij de zonde in al haar gemeenheid en laagheid en verderfelijkheid bloot. Dan weei geeft hij geestelijke „ribbestooten" die luide „amens" uit*de zaal te voorschijn roepen. Dan weer rake zetten of aangrijpende illustraties die luid applaus doen opgaan. Dan weer zulke eigenaardige vergelijkingen dat een luid gelach de zaal doet schudden. Niet zelden zulke aangrijpende voorvallen, dat een traan in^het meest cynische oog opwelt.

Het geheel in een taal die niets met de gewone Engelsche kanseltaai uit te staan heeft; hij spreekt en roept zooals het volk spreekt, zooals het zijn eigenaardige termen heeft, soms termen en woorden zooals balspelers, athleten, het volk uit de achterbuurten, zeelieden', lumberjacks, enz., gebruiken. Hij wordt zoo warm dat zijn kraag weldra flauw valt, terwijl het zweet van zijn gezicht loopt. Af gaat in eenmaal kraag; en uit gaat de jas; en hij preekt in zijn overhemd zonder ophouden door. En terwijl hij de punten van zijn prediking bij zijn gehoor thuisbrengt, slaat hij op de lessenaar dat de spanen er afvliegen.

Na een goed uur is hij klaar.

Een even eigenaardig gebed volgt. Dan roept hij de zondaars tot bekeenng, en die beloven willen een nieuw leven te willen leiden en zich aan Christus over te geven, worden verzocht naar voren te komen, en hem de hand te geven. Een korte pauze met aangrijpende stilte volgt en dan komen zij naar voren, eerst enkelen, dan meer, eindelijk geheele getallen. Oude mannen, jonge meisjes, armen, rijken, mannen, vrouwen, oud-strijders, business-mannen, politiemannen, tramps, society-ladies, winkelmeisjes, alle soort. Zij krijgen van de ushers kaarten om hun naam en adres in te vullen en den naam van de kerk waartoe zij wenschen te behooren; welke kaarten straks weer opgehaald worden. Sunday spreekt hun toe om bij de goede keuze te volharden en bidt Gods leiding over hen. Dan is er veel handgeven en blijdschap van vrienden en bekenden en predikanten. Dan zingen en men gaat uiteen".

— De Presbyteriaansche kerk en het Union Seminary.

We schreven over den strijd die in de Presbyteriaansche kerk is ontbrand, welke werd ingeluid door een oproeping van predikanten en gemeenteleden om de hoofdwaarheden die de christelijke Kerk belijdt, te handhaven, terwijl de gemeenten vermaand worden geen predikanten van de moderne richting te beroepen. De groote Presbyteriaansche kerk heeft zich in de laatste jaren ijverig betoond in-het stichten van kerkgebouwen; zij legde zich toe op philantrophie; ook op sociaal gebied trachtte zij zich verdienstelijk te maken, inmiddels drong echter het modernisme in haar veste binnen, en de tegenstand dien men van rechtzinnige zijde daartegen bood, was niet krachtig.

Daarin is verandering gekomen. In verband hiermede wordt met gespannen verwachting de samenkomst der General Assembly te gemoet gezien. Onder de belangrijke quaesties die op deze algemeene synode zullen ter sprake komen, behoort de verhouding van de Union Seminary tot de Presbyteriaansche kerk. Dit Seminarium te New-York gevestigd, verbrak den band met de Presbyteriaansche kerk. Maar niettemin oefenden enkele hoogleeraren aan deze inrichting verbonden, invloed uit op het Presbyterium (classis) voor New-York. De hoogleeraren wisten in die Classis te bewerken, dat hunne leerlingen door de poort dier classis de Presbyteriaansche kerk binnenkwamen, en de leerlingen waren over het algemeen puur modern.

Door de Algemeene Synode die te Atlantis gehouden werd. is eene commissie benoemd om de verhquding waarin de Union Seminary tot de Presbyteriaansche Kerk staat, te onderzoeken uit een Staatsrechterlijk, dogmatisch en kerkrechtelijk oogpunt. Twee jaren lang heeft deze commissie, saamgesteld uit bekwame leeraars en leden der Presbyteriaansche kerk, waaronder advocaten van naam, gearbeid en zij is nu in staat, om met een eenstemmig advies voor de nieuwe Synode te komen.

Onder de vragen die deze commissie had te onderzoeken, is ook deze, of er fondsen zijn gegeven aan Union Seminary, waarover de Presbyteriaansche kerk te beschikken heeft. Wanneer dit het geval blijkt te zijn, dan heeft de Presbyteriaansche kerk het recht te zorgen, dat deze fondsen gebruikt worden in overeenstemming met de belijdenis dier Kerk. Zij heeft dan in te grijpen en het Union Seminary tot een instelling te maken die de Presbyteriaansche kerk dienen kan.

BHjkt het uit het rapport, dat er geen fondsen zijn, waarover de Presbyteriaansche kerk het zeggenschap heeft, dan behoort zij eiken band met het Seminarie los te maken, gelijk het Seminarie van zijn zijde alle betrekking met de Presbyteriaansche kerk verbrak. Hieruit zou niet moeten volgen, dat men geen candidaten van het Union Seminary zou willen toelaten tot den dienst des Woords — in de Geref. Kerk moet het beginsel van vrije studie heerschen — maar men zal den candidaatsbul van dat Seminarie niet langer kunnen accepteeren.

Met belangstelling zien wij de besluiten van de algemeene synode te Buffalo tegemoet.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 6 juni 1915

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 6 juni 1915

De Heraut | 4 Pagina's