Sport en dans.
Het religieuse leven daalt.
Om het weer op te wekken, wil men het beproeven met religieuse sport en reli gieuse dansen.
’s Zondags stroomt het Amsterdamsch publiek niet meer naar de Kerk, maar naar het stadion, den tempel der sport.
Daarom wil men er ter afwisseling van voetbal en wedloop stichtelijke toespraken laten houden!
En waar de danswoede zich van de wereld heeft meester gemaakt, wordt thans in de »Nieuwe Rotterdammer" bepleit om religieuse dansen in te voeren.
De religieuse dans is immers een overal voorkomende uiting van de religie. Men vond ze bij Israel, want David huppelde voor de ark. Men vond ze bij de Griek - n en Romeinen. Men vindt ze nog bij de dansende Derwischen in Azië. Ook de springprocessies van de Roomsche Kerk zijn er nog een overblijfsel van.
Waarom zou men deze religieuse dans dan ook in de Kerk niet invoeren? Men krijgt dan, na de preek, een religieusen dans, waarbij de predikant den pas seul inzet en de gemeente hem nahuppelt. Eu de danslustigen kunnen ook in de Kerk bevrediging vinden.
De > Nieuwe Rotterdammer" is er als de kippen bij, om wanneer in een onzer Kerkbodes eens iets buitensporigs voorkomt, dit aan haar lezers mee te deelen als proevevan de geestelijke mentaliteit in onze Kerken.
Mogen we haar thans den wederdienst bewijzen van ook aan onze lezers eens over te brieven, hoe men in haar kringen het religieuse leven verrijken wil?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 25 januari 1920
De Heraut | 4 Pagina's