Vooralsnog zonder titel - pagina 152
VU-studenten in het jaar 2000
Mark Bakker Liefdesconcepties in de Nederlandse Arturromans van 1150-1220 152
'En, wat denk je voor ons bedrijf te kunnen betekenen?' De jongeman (ik denk dat hij nog niet eens zo lang geleden is afgestudeerd, of, weggekocht) plaatst zijn vingertoppen tegen elkaar en leunt achterover. Hij kijkt me uitdagend aan. Ik zit met m'n mond vol tanden en kijk hem vragend aan. Wat wil die vent in vredesnaam? Nog niet zo lang in Amsterdam, wel meteen op zoek gegaan naar een baantje. Van een studiebeurs alleen kun je niet leven, tenminste, ik niet. Zeker niet met een abominabele huur van meer dan de helft van dat bedrag. Gereageerd op een advertentie van een telemarketingbedrijf. Die 'uitstekende beloning' trekt me wel. Aan de telefoon gaat het al mis. 'Wat doet ons bedrijf dan?', vraagt de man me als ik beweer wel ongeveer te weten wat het werk inhoudt. 'Eh...' Dat dacht hij al. Geduldig, maar triomfantelijk legt hij het uit. 'Wij verkopen afspraken met particulieren aan onafhankelijke pensioenadviseurs. Die afspraken worden telefonisch gemaakt door de mensen die hier werken.' Termen als 'naar de klant toe', 'geheel vrijblijvende dienstverlening', 'animerende werksfeer' en 'enthousiaste collega's' vliegen me het ene oor in en het andere weer uit. Na een maand blijkt 'de klant' geen enkele behoefte, ja een schurfthekel, aan mijn telefonisch aanbod van een 'vrijblijvend advies' te hebben. Ieder weldenkend mens in Nederland heeft z'n oude dag eeuwen her reeds veilig gesteld. De resterende twijfelaars vallen ons ten prooi. Maar goed, het betaalt. Al zijn de enigen die er echt rijk van worden de top van het 'dynamische' jonge bedrijfdat 'oplossingen' gevonden heeft voor dit 'gat in de markt', het 'Aow-gat' wel te verstaan. Een lange, zweterige dag lang worden we groep voor groep getraind in het voeren van telefonische gesprekken met 'de klant', verlopend van introductie naar inventarisatie (luisteren!) naar vragen stellen (uitvragen!) naar het 'vrijblijvende' aanbod (benadruk de voordelen voor de klant!) naar een beleefde afsluiting van het gesprek. Door middel van een rollenspel met de te verwachten botte reacties wordt begonnen met
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000
Historische Reeks | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000
Historische Reeks | 226 Pagina's