GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 30

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

kuyper en de schriftkritiek

Schrift minimaal en wordt de geschiedenis als geschiedenis geëlimineerd. Kuyper probeerde aan de consequenties van dit principe te ontkomen door te stellen dat de grafische inspiratie organisch gedacht moest worden. Menselijke vermogens zijn van wezenlijk belang en spelen een bemiddelende rol bij de inspiratie. Hij onderstreepte daarom dat bij het schrijven van de bijbel ‘tot op zekere hoogte ( ... ) niets dan natuurlijke factoren werkten.’41 De menselijke schrijvers van de Schrift hebben hun normale, menselijke capaciteiten bij het schrijven gebruikt. Hun subjectiviteit werd niet verdrongen. Maar als de Schrift gepredestineerd is, hoeveel stelt die subjectiviteit dan nog voor? Inderdaad wordt Kuypers schriftbeschouwing gekenmerkt door een intrinsieke spanning, die hiermee samenhangt dat de schriftleer bij Kuyper onderdeel is van de epistemologie.42 De inzet bepaalt de uitkomst. Kuypers schriftleer is het sluitstuk van een lange lijn van denken, die tot doel heeft de zekerheid in het menselijk kennen van God veilig te stellen. Wij kennen werkelijk God, want er loopt een rechtstreekse lijn van de archetypische kennis naar de ectypische kennis van God. Die kennis is niet willekeurig in de bijbel terechtgekomen, maar als gevolg van het werk van de Heilige Geest. Die Geest overtuigt ons van het gezag van de Schrift. Als gevolg daarvan is er bij Kuyper weinig ruimte om aan de menselijkheid van de Schrift het volle pond te geven, laat staan dat hij zou kunnen openstaan voor de schriftkritiek. Daarvoor stond er zijns inziens te veel op het spel.

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 29

29

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's