GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 333

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 333

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

alles is politiek

332

in zijn leeropdracht om christelijke ethiek te geven, zo voegde hij daar in een gesprek hierover nog aan toe. Dat laatste is formeel juist. Maar Kuyper, Geesink, Schippers en Van den Berg hebben het altijd over christelijke ethiek gehad, dat was voor hen zo vanzelfsprekend dat ze dit niet expliciet benadrukten. Overigens heeft Kuitert zich nooit tot een personalistische ethiek willen beperken, ook de sociale ethiek had zijn interesse. Zo was hij enige tijd zeer onder de indruk over de studie van G. H. ter Schegget, Het beroep op de stad der toekomst, waarop deze in 1970 was gepromoveerd.65 Hij heeft zelfs moeite gedaan om Ter Schegget als medewerker aan te trekken. Om onduidelijke redenen is dit echter niet doorgegaan.66 Achteraf bezien had het tot grote spanningen binnen de vakgroep kunnen leiden, want in de loop der jaren wendde Kuitert zich geheel van deze visie op de theologie af. Dat bleek reeds op het jubileumcongres van de faculteitsvereniging en zou later opnieuw aan de orde gesteld worden toen hij in 1985 zijn boek Alles is politiek publiceerde.67 In dat boek – in feite de uitwerking van de hierboven beschreven visie – stelde hij dat de heilzame ontdekking van de jaren zestig: kerk, geloof en theologie hebben ook een politieke kant, aan haar eigen overdrijving ten gronde is gegaan en de christenheid in verwarring heeft achtergelaten.68 Niet dat hij een scheiding zou willen aanbrengen, maar hij stelde een andere verbinding voor dan vele christenen (voor het socialisme) lief was. Het boek heeft hem in die kringen dan ook geen vrienden bezorgd. Een van de kernthema’s is dat het eigene van het christelijk geloof niet te vinden is in de sociale ethiek. Ook niet-christenen weten wat rechtvaardigheid is, en de bijzondere levensregels die het christendom bezit, zijn in de politiek niet toepasbaar. De Bergrede leert het kwaad niet te weerstaan en beveelt de gelovige het martelaarschap op zich te nemen. Hoe respectabel zo’n ethiek ook kan zijn, ze is alleen mogelijk als men de wereld heeft afgeschreven en weigert verantwoordelijkheid voor zijn medemens te dragen. Met andere woorden: er lopen geen directe verbindingen tussen de bijbel en onze politieke keuzes. Een tweede thema is dat geloof niet hetzelfde is als politiek handelen of politiek heil. In laatste instantie valt een mens niet samen met zijn maatschappelijke rol, maar hij heeft een eigen, door God gegarandeerde identiteit. En hoe belangrijk politiek of maatschappelijk heil ook is, het christelijk geloof spreekt over de hoop dat het leed en on-

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 332

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 333

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's