GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 21

Rede bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

23 zedelijk

karakter

alleen t o e g e k e n d

k a n w o r d e n aan w i l s d a d e n o f

aan de subjectieve g e v o l g e n v a n deze daden. conferentie dan

4 2

in

1611

)

spraken

de

4 1

)

O p de H a a g s c h e

R e m o n s t r a n t e n dit g e v o e l e n

o o k uit en i n de D o r d s c h e leerregels w e r d deze h u n n e

n i n g : „ d a t de geestelijke g a v e n o f de h o e d a n i g h e d e n als

daar

zijn:

goedheid,

en d e u g d e n ,

heiligheid, rechtvaardigheid

des

menschen,

dat

zij d i e n s v o l g e n s i n zijnen v a l niet hebben k u n n e n 4 3

worden," Wijl

als hij eerst geschapen w e r d niet k o n d e n zijn, en gescheiden

de belijdenis v a n het leerstuk der o o r s p r o n k e l i j k e ge-

rechtigheid

gelijk

beschouwing

wij z a g e n , o p het i n n i g s t s a a m h a n g t met

onze

o m t r e n t d e n i n zonde g e v a l l e n en d o o r genade her-

mensch,

rekent

i n den w i l

) — als d w a l i n g v e r w o r p e n .

nu

stelden

mee-

zal

w a a r m e n met dit leerstuk i n de

o o k het, v a n

gereformeerd

zedekunde

standpunt, m i n z u i v e r belijden

zijn i n v l o e d oefenen o p de te behandelen

stof.

D e n k t m e n z i c h t o c h de o o r s p r o n k e l i j k e g e r e c h t i g h e i d g e l i j k de G r i e k e n , de R o o m s c h e n en ten deele de M e n n o n i e t e n d o e n , als bijkomstig wordt

en

dus

ook

het

supperadditum Denkt met

niet

tot

het wezen der n a t u u r

q u i d wat b o v e n de n a t u u r

men

zich

dan

uitgaat.

daarentegen de o o r s p r o n k e l i j k e

gerechtigheid

de L u t h e r s c h e n als identiek met het b e e l d G o d s , dat is dus

met 's m e n s c h e n zedelijke natuur, dan gaat die

behoorend,

d o o r genade herstelde leven iets b i j k o m s t i g s , een

zedelijke

gevallen

natuur

verloren,

m e n s c h geen

is

er

van

met haar verlies heel zedelijk

s p r a k e meer en o n t b r e e k t

leven

in

den

de m o g e l i j k h e i d

tot zedelijke b e w e r k i n g van wat „ s t o k en b l o k " is g e w o r d e n . En

eindelijk, d e n k t

gerechtigheid

men zich

met

A r m i n i a n e n en S o c i n i a n e n

als o o r s p r o n k e l i j k , gansch onbestaanbaar,

m . a. w .

acht, m e n het v o o r o n m o g e l i j k , dat de zedelijke v o l m a a k t h e i d aan den

eersten

van

zijn w i l s d a d e n ,

denken moet

m e n s c h v o o r a f is g e s c h o n k e n en dus geen v r u c h t is d a n k a n m e n z i c h de g e r e c h t i g h e i d o o k niet

als v o o r a f te zijn w e e r g e s c h o n k e n aan den zondaar, hem

die

door

maar

eigen w i l s d a a d laten trachten te v e r w e r v e n .

M a a r w a a r m e n z i c h nu de o o r s p r o n k e l i j k e g e r e c h t i g h e i d naar gereformeerd het g e m i s

belijden

denkt,

ziet m e n i n den g e v a l l e n m e n s c h w e l

d i e r o o r s p r o n k e l i j k e g e r e c h t i g h e i d i n den d u b b e l e n z i n

van v e r h o u d i n g en i n n e r l i j k zijn, d o c h d e n a a r G o d s beeld geschapen nat u u r is d a a r m e d e w e l v e r d o r v e n m a a r niet v e r l o r e n . H e t b e e l d v e r l o o r zijn gaafheid m a a r is niet v e r d w e n e n , de t r e k k e n er v a n zijn schier

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890

Inaugurele redes | 38 Pagina's

De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890

Inaugurele redes | 38 Pagina's