GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 60

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 60

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

02 Philosophen scheinen mir gewissermassen selber Orphiker, jedenfalls viel zu sehr eines Geistes mit den Orphikern, um ihrer Einflüsse zu bedürfen, die gewiss oft vorhanden, aber sicher gegenseitig sind und öfter noch vielmehr sich als natürliche Übereinstimmungen gleichgerichteter Geister erklären. Es ist eine grundlegend wichtige Tatsache: Orphik und Naturphilosophie blühen gleichzeitig auf, im 6 Jahrhundert, sind Kinder e i n e s Zeitgeistes! Weil sie orphischen Geistes sind, schreiben Xenophanes, Parmenides, Empedokles ihre Philosophie als Dichtung. E i n theologischer Rhapsode begründet die eine der drei alten Schulen der Naturphilosophie, die eleatische. Die zweite, der Pythagoreismus ist in seiner Einheit mit der Orphik, in seinem ganzen Bestände ein einziger Protest gegen die Scheidung der SzoAóyot und CpuoTAoi." sqq.

In hoeverre dit, wat de Ionische physici betreft, te stout gesproken is, zal ik nu niet beoordeelen; over het algemeen echter getuigen deze woorden van meer inzicht in den ontwikkelingsgang van het Grieksche denken, dan het rationalisme met al zijne geleerdheid heeft getoond te bezitten. Overigens mag hier herinnerd worden aan hetgeen E D . M E Y E R (Gesch. d. A . II, pag. 747) opmerkt: »dann aber begegnet ihre [d.i. van de »orphische Lehre"] Einwirkung auf Schritt und Tritt, bei Xenophanes, Pherekydes, Pythagoras, Pindar, Heraklit, AeschyJos; Mit den Anfängen der Philosophie steht sie in Wechselwirkung; gleichzeitig mit ihr und aus denselben Wurzeln ist sie erwachsen." ) o. 1. pagg. 76 sqq. 116

117

)

xxt

De

arte poëtica, 1447

'EfXTsSoxAsi

ARISTOTELES (py,o~t irspi

TU

TTXV/J

bij L A Ë R T .

b

16

sqq.:

fj.srpo>. •/.. r.

D I O G . VIII,

Ä.

57:

oCSèv $è xoivtv i<rriv 'Ojx-^pw

Eenigszins anders * ApivTOTéAyg

irpßTOv ,E^7r£JoxÄ£'# pyroptzyi/ süpsly, Xtyuvx TOUJTÜV

Ti;]/ Cppxo~i> iiriTïüypxGi

(pycriv yéyovs,

%pu[X£vog'

OTI

xxl 'Ofj-ypixög

[xsTxtpopixóg

de

oordeelt

l'iv TU 2,o(pio-Ty SIXÄÜXTIX^V.

iv Sè

i ""JLfj-TsSoxAitg xxt Saivög irspi

T ' & V XX\ Tolg xKKoig Toïg Tspi TOiyTix^v

x. r. A.

) G r . D. I, pag. 105: > . . . den Äusserungen unserer ältesten Gewährsmänner der orphischen Lehre, dem Dichter Pindar und dem Philosophen Empedokles." V g l . ook E D . M E Y E R , Gesch. des Alt., III, pag. 442: »Pindar, der Verkünder der alten aristokratischen Weltanschauung, hat so gut wie Aeschylos die orphischen Ideen aufgenommen und mit der alten, in der Mythenbehandlung rationalistisch beeinflussten Religion verschmolzen." Orphische dementen bij P i n d a r u s zijn in 't bijzonder aangewezen door L Ü B H E R T , Commentatio de Pindaro dogmatis de migratione animarum cultore. Ind. schol. hib. Bonn. 1887. Cf. L O R T Z I N G , o. 1. pag. 158. Hoofdzakelijk komt hier de tweede Olympische ode in aanmerking. Zie D I E T E R I C H , Nekyia, pagg. 109 sqq. 118

119

)

Zie C O M P A R E T T I ,

J.

o.

H . Stud. III,

111

sq.; K A I B E L ,

Inscrip-

tiones Graecae Siciliae et Italiae N ° . 638—642. V g l . E D . M E Y E R , Gesch. des A . II, 4 pag. 743; G O M P E R Z , G r . D. I , pagg. 429 sqq., pag. 69; DIELS, Fr. d. Vors., pagg. 494 sqq. Merkwaardig met het oog op de beoordeeling der waarde van de berichten der lateren, is 1

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 60

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's